جزء ٤

7.3K 173 32
                                    


لينك التحميل
http://www.mediafire.com/file/zud1wmx41uhhbk4/%25D8%25A5%25D8%25BA%25D8%25AA%25D8%25B5%25D8%25A7%25D8%25A8_%25D8%25AD%25D9%‭258‬A%25D8%25A7%25D8%25A9_%25D8%25A7%25D9%‭258‬4%25D9%‭258‬1%25D8%25B5%25D9%‭258‬4_%25D8%25A7%25D9%‭258‬4%25D8%25AB%25D8%25A7%25D9%‭258‬4%25D8%25AB.pdf/file

الفصل ٣
~~~~~
#اغتصاب_حياة
بقلم زهرة الجورى

بعد مرور أكثر من ٢٠ عام تجده أمامها ماذا يريد منها ؟ حياتها كانت على وشك الانهيار لماذا عاد مره أخرى ؟؟ اتجهت إليها السكرتيرة و هى تنظر بخوف فهى تعلم أن فريدة لا تقبل أن يقاطعها أحد أثناء عملها أو تسمع أصوات مرتفعه فى المكتب قبل أن تتحدث وصل معوية لينظر لهم و تذكر إتصال والده به بعد أن علم بحبس شادى ......
[  فلاش باك
وصل ل مكتبه ليتصل ب مريم لكى تخبره بأى جديد عن تأخير شادى و لبنى ولكنها أخبرته أنها لا تعلم شئ و أن هواتفهم مغلقه و أن معوية لا يجيب عليها أيضا ليزيد قلقه فاتصل بمعوية و أخبره بالأمر و أنه سيذهب لمحاميه كبيرة لتساعدهم وحين سمع إسم فريدة كان مصدوم بشده القدر يريد أن يجمعهم مره أخرى نعم إنها هى من أحبها بصدق ولكن هناك من استطاع أن يفرقهم ولكن الحب كان من طرف واحد قرر أن يذهب إليها ظنا منه أنه تشابه فى الأسماء ولكن حين وصل و رائها نعم إنها هى ......
أما فريدة وقفت صامته لا تعلم ماذا تفعل ؟؟
هل يريد تدمير أسرتها ؟ الماضى عاد مره أخرى ]
شهد : دكتورة أسفه بس هو أصر إنه يقابل حضرتك و بلغته ياخد ميعاد ورفض .......
فريدة : خلاص يا شهد روحى على مكتبك ......
شهد بقلق : دكتورة أنا ......   
قاطعتها و هتفت : قولت خلاص وياريت بعد كده مسمعش صوت عالى تانى أول و أخر تحذير .....
عادت شهد لمكتبها و نظرت ل شريف : اتفضل نتكلم جوه أفضل ........
كان غياث يتابع المشهد اتجه لمكتبه على أن يعود إليها مره أخرى بينما اتجهت لمكتبها و لحق بها شريف ليجلس أمامها و ينظر لمكتبها و لها انتبهت له و هتفت : أتفضل أيه سبب وجودك هنا فى مكتبى .........
شريف : أخر شئ توقعته إنك تكونى إنتى تخيلت تشابه أسماء بس اتأكدت لما شوفتك الوقت لسه زى م أنتى من ٢٥ سنه متغيرتيش حلوه و بتكرهى الصوت العالى ........
فريدة : أتمنى تتكلم فى الموضوع على طول و ياريت بلاش نتكلم عن الماضى اللى شوهته و دمرت علاقات كتير بسببك .......
شريف : إنتى اللى رفضتى حبى لكى علشان عزيز و عيلتك نسيتى إننا من عيله واحده نسيتى أمل بنت خالتك اللى كانت أقرب صاحبه لكى .......
فريدة : لو سمحت كفاية كلام عن الماضى أيه سبب زيارتك هنا بعد السنين اللى عدت .........
شريف : ابنى معوية جاى فى الطريق هيفهمك الموضوع و أتمنى تقبلى تساعدينى و تساعدى بنات أختك .......
فريدة بقلق : إنت بتقول أيه مريم و لبنى مالهم اتكلم ........
شريف : اطمنى هما كويسين بس لبنى و شادى اتقبض عليهم و مفيش غيرك هيقدر يساعدهم .........
فريدة : اتقبض عليهم ليه و أيه السبب .......
وقبل أن يجيب عليها دلفت السكرتيرة و هتفت بخوف : أسفه يا دكتورة بس فيه واحد بره مصر يقابلك و قال إن والده عندك .........
فريدة : قوليله يتفضل و بلاش أى مقاطعه فهمتى ........
شهد : حاضر بعد إذنكم .........
دلف معوية و جلس مقابل والده أمام فريدة و أخبرهم بما حدث و أنهم و جدوا سلاح غير مرخص فى سيارته و لكنه رفض التحدث عن البودره و أنه كان شارب لكى لا يقلق والده عليه .. استمعت فريدة بانتباه له .........
فريدة : أخوك اتحول للنيابه و لا لسه .......
معوية : هو بيتحقق معاه فى مدرية الامن ......
فريدة : طيب ممكن أشوفه الوقت و اتكلم معاه قبل م يتحقق معاه .......
معوية : معتقدش هيقبلوا الضابط المسؤول رفض أشوفه ( و تذكر حياة و ابتسم لقد قرر أن تكون فريسه فى عرينه و لكن لا يعلم ما ينتظره مستقبلا ) ..........
فريدة : أعتقد ممكن ترفض إن أى شخص يقابله ده القانون بس مش ممكن تعترض إن المحامى يشوف موكله أبدا اتفضل معايا و عاوزه توكيل بس اعتقد الموضوع مش هيحتاج قضية .......
اتجهوا لمقر النيابة و كانت فريدة مازالت مصدومه من الذكريات التى هاجمتها و العداوه التى نشبت داخل العائله بسبب شريف ........
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فى النيابة دلف شادى و لبنى لمكتب حياة و نظر لها باستنكار و وعيد هو أيضا و اقترب ليجلس لتنظر له بغضب و كان على يتابع ليقترب منها ....
على بهمس : حياة خلينا نبلغ القيادة ده ابن وزير هنتحول للتحقيق بسببه و ممكن نتفصل ........
حياة بصوت مرتفع أصاب الجميع بالدهشه : أيه الحكاية يا سيادة المقدم لو خايف اتفضل روح مكتبك و هخلى مسؤوليتك تماما من القضية .....
على : اسمعينى بس أنا خايف من .......
ليقاطعه شادى : يعنى صاحبك خايف و أنتى هتكونى بطله قوميه خافى على مستقبلك حتى .........
حياة : مش واحد زيك هيحدد مستقبلى شكله أيه و خليك فى نفسك يا خفيف .........
و قبل أن يرد أحد دخل عسكرى ليخبر حياة أن محامية تريد الحضور معهم و لكن كانت لبنى تقف فى أحد الجوانب خائفه و انتبه لها على ..........
العسكرى : أسف يا فندم بس المحامية بره و عاوزه تدخل لهم ........
حياة : دخلها و ممنوع تخبط مره تانية سامع .....
العسكرى : حاضر .........
دخلت فريدة لهم و صدم كل من على و حياة هذه أول مره يقفوا مقابل بعضهم و لكن من سيفوز صدمت أيضا فريدة من وجودهم و نظرت للفتاه الواقفه تتابع بخوف و اقتربت منها لتضمها وسط تعجب الكل و نظرت حياة لعلى باستفهام ليحرك كتفه أنه لا يعلم شئ .. ابتعدت فريدة عنها و جلست أمام حياة التى تشاهد فى ذهول .......
شادى : صدقينى هتتاحسبى على كلامك ده أنتى مش عارفه أنا ابن مين ........
اقترب على يهمس لها وسط متابعة فريدة لهم : حياة أبوس أيدك نبلغ القيادة و هما يتابعوا القضية خلينا بعيد ........
لتخبط على مكتبها بغضب : ابن مين هاه إنت هو كل واحد نقرب منه مفيش عنده غير الكلمتين دول انطق يالا .......
شادى بغرور : ابن الوزير شريف السيوفى تعرفيه ولا مش بتابعى الاخبار .........
حياة باستنكار : حصلنا الشرف اتفضل تحب تشرب أيه .. خلاص يا باشا اتفضل امشى و مفيش أى تحقيق ........
وقف على و فريدة يتابعوا ما يحدث بتعجب ماذا حدث لها ؟؟ حياة ليست من النوع الذى يستسلم بسهوله .. اتجه ناحية الباب وقبل أن يفتحه وجدها تقف أمامه ..... 
هتفت بغضب : على فين رايح فهمنى ......
شادى : نعم مش قولتى امشى بعد م عرفتى أنا مين .. متقلقيش مش هطلب من والدى يكلم رئيسك ممكن تبعدى عن الباب .........
لتصرخ فيه : إنت اتجننت مش هتخرج من هنا حتى لو أبوك رئيس البلد فهمت ( نظرت للمحقق ) افتح المحضر و أكتب إنه فى يوم ^^ و تاريخ ^^
الجميع ينظر لها بصدمه بدأت مع التحقيقات لينكر أنها أشياؤه و أنهم من وضعوها له .......
لتهتف بغضب : أنت بتهزر صح والسلاح اللى رفعته عليه كان أيه لعبه ماشى هتشوف
لتنادى على العسكري و تأمره باعادته للحجز حاول على التدخل ولكن قررت عدم التراجع و أمرت بإخلاء سبيل لبنى و كانت فريدة تريد إخبارهم بصلة القرابه و تراجعت فهذا ليس المكان المناسب ليدخل معوية بغضب مره أخرى و يخرج سلاحه و يصوبه تجاهها لينظر الجميع بخوف بينما هى ثابته مكانها ........
هتفت باستهزاء : واضح إن أخوك وحشك أوى اطمن هتروح عنده حالا مش حياة اللى يترفع عليها مسدس يا خفيف ...........
معوية : إنتى اتجننتى صدقينى هتندمى قريب أوعدك هتترجينى أرحمك من الجحيم اللى هتعشيه بسببى أنتى و عيلتك ( 😂😂 أمها المحامية هتشوفوا العجب )
نادت للعسكري مره أخرى لكى يأخذ معوية ليلحق بشقيقه و هو يتوعد لها وسط صراخه عليها .....
جلست بإرهاق على الكرسى و كادت أن تفقد وعيها لتلحق بها والدتها و تتابع بقلق ماذا تفعل لحماية ابنتها ليس أمامها سوى الموافقه على السفر غادر على برفقة لبنى الغرفه بينما ظلت هى معها و رغم صمودها أمامهم الا إنها انهارت مع والدتها ليس خوف من تهديده ولكن خوف على أسرتها ماذا تفعل تتخلى عن واجبها المهنى لحماية أسرتها أم تكمل عملها حاولت الوقوف لتسقط مغشيا عليها لتطلب فريدة على الذى يحضر سريعا و يأخذها للمنزل ليحضر الطبيب و يقوم بفحصها .. علم عزيز بتعب حياة و عاد سريعا للمنزل و بعد فحص الطبيب أخبرهم بتعرضها لإرهاق و ضغط نفسي .. ويجب أن ترتاح قليلا لكى لا تتعرض للاغماء مره أخرى قام على بتوصيل الطبيب للخارج و عاد ليجد فريدة تجلس جوارها و عزيز يقف ينظر فى الخارج ....
هتف بمرح : أيه يا بنتى فين القوه معقول كلمتين يعملوا فيكى كده ........
عزيز : أيه سبب تعبك ده .. واضح إن والدتك كان معاها حق فى كلامها .. تاخدى أجازة و هنسافر كلنا ل كاميليا ........
لتهتف فريدة و حياة معا : عندى قضية مهمه مش هقدر أسافر .........
فريدة : حياة ابعدى عن القضية الكبار مش هيهتموا و هيعدوا الموضوع ..........
حياة : لو مهتموش أنا ههتم و هوصله للصحافه و الاعلام مش هسكت عن حقى حتى لو ابن وزير ..........
عزيز باستفهام : قضية أيه اللى بتتكلموا عنها ، و قبضتى على مين !!!
على : ولاد شريف السيوفى ........
عزيز : نعم بتقول ولاد مين !!!!
حياة : حضرتك تعرفهم يا بابا .........
عزيز : نتكلم بعدين يا حياة .. فريدة لو سمحتى ممكن نتكلم فى المكتب شوية و على هيقعد مع حياة ............
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند معوية كان فى الحبس و يصرخ على العسكرى أن يخرج من هذا المكان هو و شقيقه ليقترب منه أحد السجناء .......
@ : أهدى يا عمنا و بعدين طلع اللى معاك بهدوء .........
معوية : إنت عارف أنا مين يا ^^^^ أنت ........
@ : لا بقولك أيه الكلمتين اللى قولتهم مش عليا أنا هنا الكبير يعنى تسمع الكلام يا خفيف ........
فى الخارج حضرت مريم بعد أن علمت بحبس معوية و تواصلت مع شريف ليلحق بها ولكن اتجه لمنزل فريدة لمساعدته بينما فى غرفة المكتب يقف عزيز و تجلس فريدة خائفه و قلقه من رأى عزيز الآن عليها أن تقرر مع من ستقف من ناحية بنات شقيقتها التى حرمت منهم سنين طويلة و من ناحية أخرى ابنتها التى ألقت نفسها فى نار الانتقام فى قضية خاسره من البدايه وقفت و اقتربت منه لتضع يدها على ظهره لينظر لها نظره طويله بدون أى كلام .........
فريدة : أنا كنت هحكيلك صدقنى .........
عزيز بغموض : تحكيلى أيه هاه ليه دايما بعرف كل شئ أخر واحد فاكره زمان لما كان بيتعرضلك و لا نسيتى و كنت أخر واحد أعرف و الوقت طالب تساعدى ولاده و بعدين هيطلب أيه تانى ناسيه إنه السبب إنه ميكونش ل حياة أخوات لما اتهجم عليكى و إنتى حامل و طلبتى اسكت علشان أختك نسيتى كل ده ساكته ليه أيه راجع يدمر البيت كمان هتقفى قصاد بنتك علشانه ......
فريدة بدموع : أنا بس هساعد بنات أختى اللى اتحرمت منهم بسببه ( و اقتربت منه لتضع رأسها على كتفه ) أنا منستش اللى إنت بتقوله بس أنا محاميه و فيه شخص طلب منى أساعده .. عزيز أنا عمرى م هقف ضد حياة أبدا ، حياة بنتى اللى معنديش غيرها لو ثبت تورطه هنسحب ده شئ أكيد .........
وقبل أن يرد عليها دخلت و أخبرتهم أن أحدهم يريد فريدة و خرجت برفقة عزيز ليجده شريف وقف يفكر لما عاد مره أخرى لن يقبل أن يهدد استقرار أسرته بينما شريف نظر له بغضب و كره .........
فريدة : أعتقد اتكلمنا فى المكتب أيه سبب زيارتك فى البيت ........
شريف : معوية اتقبض عليه لانه رفع مسدسه على البنت اللى قبضت على أخوه و حبسته عارف إنه غلط و طول عمره متهور بس أرجوكى ساعدينى ولادى هيضيعوا منى قوليلى على حل ..........
فريدة بتنهيده : بالنسبه ل معوية أعتقد لو اعتذر ممكن القضية تنتهى بسهوله لكن شادى وضعه مش سهل لان العقوبة السجن المشدد و15 ألف جنيه غرامة، ومن حق القاضي إذا كان إحراز الأسلحة في أماكن التجمعات أو دور العبادة أو وسائل المواصلات تشديد العقوبة ..........
شريف : يعنى ابنى هيتحبس هو الظابط ده ميعرفش أنا مين .. أنا هتواصل مع وزير الداخليه و النائب العام .........
فريدة : ابنك رفع سلاحه عليهم وقت تأدية واجبهم كمان كان معاه بودره ٢٠ جرام .........
شريف : هما اللى وضعوهم فى عربيته و هطلب تحويلهم لمحاكمه عسكرية ..........
عزيز بهدوء : أنت عمرك مهتتغير للاسف كل حاجه تاخدها بالقوه و الغصب الافضل كنت تهتم بولادك أحسن من الجرى ورا المناصب .........
شريف : و ياترى أنا وصلت لأيه عارف باشاره منى ممكن أدمرك .........
فريدة : أنت جاى ليه الوقت أعتقد فيه مكتب تقدر تتكلم معايا فيه .........
شريف : أنا أتكلم فى أى مكان يعجبني اتفضلى معايا علشان تخرجى معوية .........
فريدة : أخرجه إزاى ابنك غلطان و فيه شهود المحقق و ضابط كمان و أنا ........
شريف : شيك ب ٢٠٠٠٠ ألف لكل واحد منهم تنتهى القضية .........
فريدة : الضابط أكيد رجع بيته هتعرف عنوانه إزاى ..........
شريف : إنتى ناسيه أنا مين ولا ايه ........
فريدة : لا بس بنتى مريضه مش هقدر أسيبها الوقت و بعدين الساعه بقت ٦ يعنى صعب الموضوع يتحل الصبح نتقابل فى النيابه ........
غادر قبل أن يرتكب خطأ أخر عاد لمنزله و وجد مريم و لبنى بانتظاره و أخبرهم أن ينتظروا للصباح و تحدث مع وزير الداخليه الذى أمر بنقل معوية لأحد الغرف و التحقيق مع الضابط المسؤول عن القبض عليه و بعد فترة زمنية حضر أحد القاده و وضع معوية فى غرفة احد الضباط ( غرفة حياة 😂😂😂 )
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند حياة طلبت من على إحضار معلومات عن معوية و شقيقه ليهتف على بغيظ : أنتى ناوية على أيه يا مجنونه أنتى تفتكرى الموضوع هينتهى بسهوله الله يرضى عليكى بلاش تهور .......
حياة : يعنى يرفع سلاحه عليه و أقف أتفرج صح حقى هاخده بأى تمن فهمت ........
على : طيب إهدى و نتكلم الصبح أمشى أنا بقى .......
حياة : بات هنا الليلة و نروح سوا بكره .......
دخل عزيز لغرفة حياة قبل رد على عليها و خلفه فريدة التى نظرت له بترجى لكى لا يخبر حياة شئ عن الحقيقة ........
حياة : ماما أتمنى تسيبى القضية دى أرجوكى .....
فريدة : _____________________
عزيز : أنتم الاتنين هتنسحبوا من القضية و هنسافر اخر الاسبوع لندن و هتقعدوا هناك على طول مفيش رجوع ...........
حياة : أنا أسفه يا بابا مش موافقه ومش هتنازل عن حقى مهما كان التمن .........
عزيز : حتى لو التمن كان حياتك ........
فريدة : أنت بتقول أيه مش هقبل إن أى شخص يإذى بنتى .........
عزيز : و أنتى فاكره إن شريف هيعدى اللى حصل لاولاده بسهوله مشوفتيش قال أيه و لا ولاده اللى اعرفه أن ابنه الكبير مش بيفرق معاه هو والصغير معتمدين على منصب والدهم يا مدام قوليلى يوم م يقرر ينتقم من بنتك هتمنعيه إزاى تعرفى إنه كل ليله فى ملهى ليلى مع واحده جديده مش هستنى لما يقرب من حياة و متقوليش إن بنات أختك هيعملوا أى شئ بالعكس هو اتحكم فيهم علشان الثروه تكون لاولاده جوز الكبيرة و لسه الصغيرة القرار نهائى ........
غادر من الغرفة لتلحق به فريدة بينما كانت الصدمه من نصيب على و حياة فهم لم يعلموا عن وجود شقيقة لوالدتهم أبدا لتنظر ل على .....
حياة : المعلومات تكون على مكتبى بكره الصبح عن عيلة شريف السيوفى سمعت .........
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فى الصباح اتجهت حياة لمكتب التحقيقات لتقدم بلاغ ضد معوية السيوفى بسبب اشهاره السلاح عليها أثناء تأدية عملها لتجد استدعاء لها فى مكتب مدير الامن و اتجهت إليه لتجد هناك .....

يتبع

#اغتصاب_حياة
بقلم زهرة الجورى













اغتصاب حياةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن