D U A

39 2 0
                                    

Aku rasa aku terlupa something ....

Yesss .  Aku lupa sebenarnya nak introduce myself . Nama aku Nurin . Nurin Haneem Mohd Zakuan . I was 17 .

............

" Guys ! SPM dah nak dekat . Lagi berapa bulan je . But where's Cikgu Zain? It almost 2 weeks he didn't go to school . Mana dia pergi tho . " kata Azim .

Actually , satu kelas still lagi curious about Cikgu Zain . Semua orang tertanya . Takda khabar berita langsung . Tipulah kalau cakap kitorang semua tak rindu dia . Dia ajar sains since kitorang f4 kot . We all miss him . Ada jugak classmate aku tanya cikgu cikgu kat sekolah ni tentang " keberadaan " Cikgu Zain sekarang . Tapi , bila ditanya obviously they will tukar topik or said " saya pon taktahu " . What the hell is going on . Dia sakit or what?

Akhirnya sampai lah suatu hari , everyone's know where he's going . And we were shocked .

.............

Day by day , my classmates likes giving up learning science without Cikgu Zain . Only Cikgu Zain can make us learning science without feeling bored . Sepanjang dia mengajar , he always make us laughing non stop . And now , we're missing him . Cikgu Zain , where did u go ?!

And suddenly ......

" Assalamualaikum . "

Ada dua orang budak junior datang kelas aku . They said something to cikgu Maryam . Aku tak berapa dengar sangat budak tu cakap apa sebab aku duduk belakang .

Time tu cikgu Maryam baru nak start mengajar .

U know what , satu fakta paling pelik cikgu Maryam was dia tak suks ajar sains kat lab . Kecuali kalau ada eksperimen . Srs talk aku bosan gila belajar sains dengan dia . Bukan aku sorang je yang bosan but the whole class .

" Ok semua . Sekarang kita semua pergi lab . Belajar dekat sana . Cepat sikit ye "

" Yeayyyy ! Finally ! " kata classmate aku dengan perasaan teruja sekali .

.............

" Wei mana cikgu Maryam . Tadi dia suruh kita cepat.  Tapi dia pulak takde kat lab " kata sahabatku Ira .

Ya . Aku ada seorang sahabat . Syira Sofea . Dia ni mulut kepoci sikit . But , she always make my day .

" Kau ni sabar la . Kot kot dia pergi tandas ke apa " kata ku

Tiba tiba .....

Cikgu pon masuk . Tapi ........

Tu bukan cikgu Maryam . But it was Cikgu Zain !

" Cikgu Zain ! Cikgu pergi mana selama ni "

" Cikgu kitorang rindu cikgu "

" Cikgu , cikgu sihat ke? "

" Cikgu apa khabar ? Kitorang rindu GILA dekat cikgu "

Bertubi tubi soalan yang diberikan .
Cikgu Zain makin pening melihat gelagat anak muridnya itu .

" Relax guys . Duduk dulu . I'll explain everything " kata cikgu Zain

.........

" Innalillahiwainnailaihirojiun " kata semua rakan kelasku serentak .

" Kitorang ingatkan cikgu pergi umrah ke sakit ke apa . Tabah ye cikgu . Mungkin ada hikmah disebalik semua ni " kata Azim .

" Anak cikgu sekarang macam mana ? Dia dah ok ke ? " kata salah seorang classmate ku

" Dia baru je keluar wad 3 hari lepas . Dia ok , cuma she keep asking me about her mother . " kata cikgu Zain sambil mengeluh .

" Anak cikgu tak trauma ke "

" Actually waktu kejadian , dia tengah tidur . And her late mother sempat lindung dia dari tercampak and sebabtu badan dia takde kesan calar sangat . And dia pon tak masuk ICU . Dia masuk wad pon sebab terlalu banyak sangat hidu asap kereta . Nasib baik ada orang sempat selamatkan dia "

" Nasib baik anak cikgu tak apa apa sangat . We're sorry for hear that . Saya harap cikgu tabah "

" Ye saya tengah tabah la ni . Kalau tak saya ambik cuti sebulan " kata cikgu sambil ketawa .

Akhirnya , terbit juga sedikit senyuman yang meniti di bibir Cikgu Zain . Im ensure he's been going through a lot of problem . Pity him ....

Layakkah AkuWhere stories live. Discover now