T I G A

24 3 3
                                    

" Comel nya . Ini ke anak cikgu ? "

" Apa nama dia cigku ? "

" Ei geramnya "

" Nama dia Arisha . Panggil Isha je . Saya terpaksa bawak anak saya ni sebab dia taknak pergi taska . Nak jugak ikut bapak dia ni haih " keluh cikgu Zaff

" Takpela cikgu . Lagi pun kitorang boleh main dengan dia . "  kata rakan rakan sekelas ku .

Semua orang sedang berkerumun mengelilingi Isha . Aku juga tidak ketinggalan . Aku mendekati anak kecil yang berusia 3 tahun itu sambil memegang pipinya dan berkata " Isha sayang " . Kemudian aku senyum ke arahnya . Dia seperti terpinga pinga . Aku cuma berfikiran positif . Mungkin dia tak bercakap dengan stranger agaknya .

Tiba tiba , Isha memandang ku . Dia berjalan ke arah ku dan menangis .

Ah sudah . Kenapa pulak budak ni nangis . Aku ada buat apa apa ke . Aku rasa aku cakap elok elok je dengan budak tu . Takde pulak aku marah dia ke apa . Cuak aku

" Ibu . Isha rindu ibu . Ibu pergi mana " kata anak kecil itu sambil menangis teresak esak .

Aku pula yang terpinga-pinga jadinya . Aku yang sedang duduk itu diminta dukung olehnya . Semua rakan ku memandang ku pelik . Adoi . Semakin runsing kepala ku .

" Wei . Asal dia panggil kau mak dia pulak ni " tanya sahabat baik ku .

" Aku mana lah tau " kataku sambil mendukung Isha . Basah juga tudung sekolah ku akibat air matanya yang tidak berhenti henti mengalir . Semua orang kelihatan agak confuse .

" Err cikgu . Anak cikgu ok tak ni ? " tanyaku bernada hairan .

" Cikgu pon pelik . Tak pernah pernah dia macam ni . " kata cikgu Zain sambil menepuk dahi nya .

Alaaa habislah crush aku pandang .....

Opss . Aku memang ada crush pon kat kelas . Tipu la kalau cakap tak ada . Dia tu annoying sikit tapi aku sukaa aumm . Lolsss

Selalu jugak lah aku bergaduh mulut dengan dia . Kalau jumpa , tak sah tak gaduh ada je benda nak di debat kan nya . Tapi makin lama , dia makin baik pulak dengan aku . Haihhhhh wahaiii hati bertabahlaaaaa. 

Baru aku tau kenapa orang dulu dulu selalu kata " jangan gaduh gaduh , nanti jatuh suka baru tau "

And it was really happened .

He smiling at meyhhhh aaaaaaaa!

Suddenly .......

" Ibu jum la kita duduk dekat sebelah ayah . Kat situ . " kata Isha merayu kepadaku

Adoiii budak ni .

Aku pon menurut kata Isha supaya dia tidak lagi menangis . Tapi aku kesian juga dekat Isha ni . Mesti dia rindu ibu dia sangat . Lalu aku mencium ubun ubunnya . Dia kelihatan agak tenang daripada tadi . Mungkin penat menangis agaknya .

" Haneem , kau duduk sebelah aku ni takpe ke "

" Takpela cikgu . Nak buat macam mana . Nanti Isha nangis susah pulak cikgu . " kataku redha

Aku mengambil tempat di sebelah Cikgu Zain . Malangnya , kerusi yang cikgu pakai di lab sekolah aku semuanya yang jenis tinggi . Kalau pelajar , hanya pakai kerusi biasa yang boleh sandar tu .  Terpaksalah aku berkorban sedikit untuk anak kecil ini . Kesian Isha .

" Ibu , Isha nak duduk dekat ibu boleh tak ? " tanya Isha

" Mestilah boleh . Meh sini " kataku sambil mendujung anak itu untuk duduk di peha ku .

Kini perhatian rakan ku semua tertumpu ke arah ku . Aduu crush aku pandang lagi . Ni yang kenot niii . Mesti dia bangga aku pandai layan budak auchhh . Well aku memang suka budak. 

Lalu , cikgu Zain pon meneruskan sesi PdP sehingga tamat waktu .

"Kringgggggggg"

" Ok semua . Aku harap tips yang aku bagi tu korang  guna waktu SPM nanti "

Kadang kadang cikgu Zain suka membahasakan dirinya kau aku dengan pelajar . Bukan kadang kadang , tapi kebiasaannya . Dia cuma gunakan saya kamu bila mood dia ok . Tapi kadang kadang di pon gunakan I u . Dia tu semua benda boleh hahahahaha

Baru aku sedar yang Isha sudah pon lena di dalam dakapan ku . Penat sangat agaknya budak ni . Sayang Isha .

" Cikgu , anak cikgu dah tidur . " kata rakan kelasku .

" Sejak bila kau pandai layan budak ni Haneem . Siap pakej tidurkan lagi " kata pelajar lelaki yang lain

"Eh aku memang suka budak budak eh . Budak budak pon suka aku . Kau je yang taktahu " kataku sambil menjeling huh menyibuk je diorang ni

" Isha biasanya susah nak tidur . Malam tadi letih aku jaga dia . Pukul 3 baru nak tidur . Lepastu bangun awal . Ni baru je dia dapat tidur . Terima kasih ye Haneem . Dia ni sejak arwah ibu dia takde , asyik merengek je setiap malam " kata Cikgu Zaff

" Eh takpela cikgu . It's not a big deal . Ni cikgu nak letak dia kat kereta ke apa? " tanyaku

" Aah . Aku ingat nak hantar dia balik kat rumah mak aku .  Nak suruh mak aku jaga jap . Sini aku angkat dia "

Baru sahaja aku ingin meletakkan Isha di dalam dakapan cikgu , tiba tiba dia merengek .

" Isha taknak dengan ayah . Isha nak ibu "

" Takpelah cikgu , biar saya hantar dia dekat kereta cikgu . Lagipun kereta cikgu tak jauh sangat kan " kataku sambil menepuk lembut belakang badan Isha untuk menenangkan anak kecil itu . Sayang Isha .

" Hah yela . Terima kasih tau . Aku terhutang budi dengan kau . Semua boleh bersurai "

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 17, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Layakkah AkuWhere stories live. Discover now