♥♥ Jalan Cahaya-5 ♥♥
"Ketuhanan Melayu..,"
..,. Ia membisu, apabila Melayu hanya bertuhan kan tuhan yg tdk nampak, maka kelirukan anaknya agar masih ia terasa terselamat dgn Allah"
.
" Mereka berkata benar, agar ia tidak mencari Allah. Tetapi mereka sebenarnya bodoh' tak tunjukkan diri kita umat manusia yg sebenarnya. Maka disitulah, ia ingin mencari tuhan walhal sudah dibilang tuhan itu Maha Melihat ..,." Seringkali mereka cuba bangkitkan nafsu ia, tetapi di arasy dia menetap dan mengadu kpd-Nya. Ribut melanda apabila cuba membaikkan hati ia. Cuba ungkapkan yg tidak ternampak, tetapi adakah hanya ungkapan menjadi ketuhanan?'
.
Itulah yg dinamakan 'Ketuhanan Melayu'. Melayu sudah menjadi tuhan sekian lama, tapi cuma mereka tdk diajar siapakah atas gelaran nama ia, kerana takut mereka akan mengkafirkan diri nya sendiri"..,.
.
" Bagaimana org bukan Islam boleh menyembah dewa nya? Sebabkan dewanya tdk berakal, bukan ke Allah itu tdk tercapai akal? Maka, dia menggunakan dewa utk mencari tuhan sebenarnya iaitu Allah yg mereka tidak faham..,.?
.
..,. Semua adalah ciptaan Allah, mesin buruk juga atas penzahiran Allah, dan penzahiran itu bukankah dari Allah yg hanya sedikit sahaja buat umat manusia, setelah Allah menzahirkan umat manusia?"
.
" Mereka kenal akan tuhan yg sebenarnya ada di diri mereka, cuma mereka tetap menyombongkan diri kerana Nafsu itu telah mengawal dirinya agar menjadi manusia terhebat di dunia ini." Mereka berpaling dari Al-Quran.,' Kerana soal nya, bagaimana tuhan tdk terlihat tapi boleh mengawalnya? Sedangkan diri umat manusia yg hidup?"
Kasihan..,. Inilah mereka yg menggunakan syaitan dan nafsu sebagai petunjuk arah kemanusiaan, sedangkan Melayu sudah lama terkenal dirinya tuhan ataupun dewa buat mereka yg tidak mengenal Allah cuma mereka tidak mengatakan itulah dirinya yg mengerakkan..,."
Terima kasih Melayu' kalau tidak kau kenalkan ia akan Allah maka terzahirlah ia yg bernafsu sebagai manusia yg hanya hidup dimuka bumi ini..,."
" Awaluddin Makrifatullah, awal agama adalah Mengenal Allah..,."
YOU ARE READING
Jalan Cahaya
Short Story" Dimana jalan yg seharusnya bercahaya? Bila berjalan kerapkali bertemu dan ku duga itu adalah cahayaNya. Tetapi apakan daya ia hanya menduga sebagai nafsu duka lara..,." Ikuti sinopsis 'Jalan Cahaya' yg mengisahkan seorang yg mengejar dan mengingin...