Topi Pengisih

36 4 1
                                    

Setelah sampai di School Of Wizard And Witchcraft atau Hogwarts. Orang yg paling teruja ialah Harry,Ron dan Lily.Sekolah tu besar amat macam istana.

“Hermione,awak tau sangat ke pasai sekolah ni?” tanya Lily dengan confident.

“Hmm tau tapi sikit2 je lah...” Hermione malas nak layan sangat sebab dia ngantuk.

Mereka semua pelajar tahun satu beratur di tangga untuk menunggu professor yang akan menjaga mereka.

“Betul la apa yang ramai kata di dalam train tadi. Lily Orlando telah datang ke Hogwarts.”

Seorang lelaki berambut putih sengaja sindirkan diri Lily di hadapan pelajar yang lain. Lily hanya memandang lelaki itu dengan mata yang tajam.

“Sabar... Ni kawan saya Crabe dan Goyle. Dan saya Malfoy,Draco Malfoy.”

Muka Draco sangat psycho kalau dimata Lily.

“Pfttt!” Ron tidak sengaja ketawakan nama Draco yang hambar itu.

“Awak fikir nama saya kelakar bagi awak? Dengan rambut perang awak tu dan abang awak punya jubah. Awak mesti dari keluarga weasly.” Draco pun berlagak sebenarnya macam nak tumbuk je!

Hermione geram dan terus menikam lidah bersama Draco.

“Hey si rambut putih macam orang tua! Kau sedar eh ape kau cakap!” Hermione geram dengan tingkah lakunya Draco.

“Shut up,Muggle!” Draco terus diam kerana seorang professor memerhatikannya.

“Okay semua nama saya Professor Mcgonagall. Lepas ini semua murid akan dipakaikan topi pengisihan untuk menentukan rumah masing-masing. Ada empat iaitu Gryffindor,Hufflepuff,Ravenclaw dan Slytherin. Saya kena uruskan dulu jap. Sebentar” Prof Mcgonagall berlalu.

“Kita berempat perlu masuk ke rumah Gryffindor,setuju?”Hermione memberi arahan. Ron,Harry and Lily mengangguk tanda faham.

“Semua boleh ikut saya” Prof Mcgonagall mendahului langkah perjalanan.

“Wow!!!” semua murid terpegun dengan dewan makan di Hogwarts.

“Semua beratur di sini!”Prof Mcgonagall memberi arahan.

Lily,Harry, Hermione dan Ron memerhati professor yang berada di situ.

“Bila saya panggil nama awak,datang ke depan untuk memakai topi pengisih. Faham?” tanya Prof Mcgonagall.

“Faham!” semua murid mengangguk faham.

“Hermione Granger!” panggil Prof Mcgonagall.

“Okay relax,sabar fikiran tenang...” Hermione menenangkan otaknya.

“Hmm awak mempunyai kebijaksanaa tinggi,awak mesti di... Gryffindor!!!!” topi pengisih memberitahu ciri2 Hermione untuk ke rumah.

Murid2 Gryffindor yg berada di meja semua menepuk tangan kerana ada ahli baru.

“Draco Malfoy?”

Belum sempat topi pengisih dipakaikan,ia sudah disebut_ _ _

“Slytherin!”

Murid2 Slytherin menepuk tangan.

“Semua ahli sihir yang jahat berada dari Slytherin!” kata Ron kepada Harry dan Lily.

“Harry Potter!”

“Gryffindor!”

“Ron Weasly?”

“Gryfindor!”

“Lily Orlando!”

Prof Albus Dumbledore membetulkan tempat duduknya.

“Hmmm awak mempunyai keyakinan yang tinggi... Dan kekuatan yang ada di dalam diri awak. Dimana saya patut letak awak?”

‘Bukan Slytherin!’ bisik hati Lily.

“Bukan Slytherin? Awak pasti? Di sana awak akan menjadi lebih hebat dari rakan awak... Awak mesti di... GRYFFINDOR!!!!”

“Yeahhhhh!!!!” jerit Lily.

• • •

TING TING TING!

Semua murid memberi perhatian kepada Prof Dumbledore.

“Semua orang menjamu selera!”

Makanan terus tersusun dengan sendirinya.

“Wow!!!!” semua murid terpegun dan menyelera.



SORRY PENDEKKKK!!!!!

Tahun Pertama di Hogwarts!Where stories live. Discover now