V současné době se neustále zvyšují teploty a takové počasí trvá déle a déle. A co se děje s lesy?
Díky zvyšujícím se teplotám stromy zažívají delší vegetační období, někdy až 3 další týdny ročně. Což znamená, že stromy rostou rychleji. Nicméně studie O lesích střední Evropy naznačuje, že vyšší teploty (v kombinaci se znečištěným ovzduším z výfuků a zemědělských podniků) způsobují, že je jejich dřevo slabší. Stromy se pak snáze rozpadají a dřevo je méně odolné.
Ekolog Richard Houghtonz výzkumného střediska, se obává, že dřevo již není tak silné jako dříve. Říká, že lesy mohou utrpět větší škody při bouřkách a přestávají pohlcovat oxid uhličitý.
Od roku 1870 v oblastech Marylandu po Finsko až po střední Evropu vzrostlo tempo růstu buku a smrku o 77 %. Kdyby bylo dřevo stejně kvalitní jako v minulých letech, znamenalo by to více dřeva pro stavbu, spalování a pohlcování uhlíku z atmosféry. Ale Hans Pretzsch, lesní vědec na technické univerzitě v Mnichově v Německu, a jeho kolegové zjistili, že hustota dřeva se snížila o 8 % a tudíž se snížila i jeho kvalita. Tvrdí, že faktorem jsou nejen vysoké teploty, ale i množství dusíku v půdě pocházející ze zemědělských hnojiv a výfukových plynů.Také bylo zjištěno, že s nižší hustotou dřeva se snížil obsah uhlíku, který byl ve dřevě obsažen jen v 50 %. Což znamená, že stromy pohlcují každý rok méně CO2. Na druhou stranu existuje i pozitivní změna - rychleji rostoucí lesy a dochází tak k jejich rozšiřování. Pekka Kauppi tvrdí, že je to důležitější než nízká hustota dřeva.
Zdroj: http://www.sciencemag.org/news/2018/08/climate-change-making-trees-bigger-weaker
ČTEŠ
Toulavý svět - Zajímavosti
عشوائيVšechno, co mi přijde zajímavé. Z celého světa. Různé články, DIY i recepty. ZAJÍMAVOSTI!