مشهد خاص
#أشجان
تقف أمام المرأه و تنظر بغيظ هو يعلم أن اليوم عيد ميلادها و رغم ذلك سافر ل أسيوط لكى يشترى محصول الحبوب لكى يزرع الأرض هو يمتلك أرض زراعية مساحتها كبيرة دخلت إليها خلود و ابتسمت لها للتجه لفراشها و تجلس جوارها .......
خلوه : أباه زعلانه ليه بس يا حبيبتي ....
أشجان : النهارده عيد ميلادي يا عمتى و مالك سافر أسيوط أول عيد ميلاد بعد موت بابا و ماما * و أكملت بدموع * كنت عاوزه يكون معايا .......
خلود : حبيبتي هو قال هيرجع الليلة يبقى متقلقيش و أكيد هيحتفل معاكى يلا البسى و تعالى اقعدى ويانا تحت ستك بتسأل عليكى من بدرى .......
ارتدت نقابها و هبطت لأسفل لتجلس معهم أما عند مالك أنهى عمله و قرر العوده من أجل الاحتفال مع طفلته الصغيرة كما يلقبها أحضر لها جميع أنواع الشيكولاته التى تحبها و أيضا هديه أخرى ستفرح بها كثيرا وصل و دخل ليلقى عليهم السلام ليردوا جميعا أما هى تنظر للأرض ها هو لم يحضر لها أى شئ اقترب منها ليجعلها تقف مقابله ليهمس فى أذنها انهم سيسافروا الليله ليقضوها وحدهم لتبتسم ليخبرهم أنهم سيقضوا الليلة فى منزله الخاص فى الإسكندرية و بالفعل اتجهوا بالطائرة لمنزله القريب من الشاطئ لتنظر للسماء اقترب منها ليضمها من الخلف لتلتفت له و يقبل رأسها و نظرت ليده لتجد معه حقيبه صغيرة أخذتها لتركض كالاطفال وجلست على الشاطئ لتأكلها جلس جوارها ......
مالك : أنا قدمت ورقك النهارده فى جامعة أسيوط كلية الهندسه زى مكنتى عاوزه .......
أشجان بسعاده حقيقيه : بجد بتحتد بجد يا مالك يعنى هتوافق أكمل دراستى .........
مالك : أكيد هتكملى بس عندى شرط ....
أشجان بترقب : شرط أيه قول ......
همس لها لتقف و تجرى أمامه ليلحق بها و يحملها و يتجهوا للداخل لقضاء ليلة خاصه من ليالى العمر لتكون ليله من ليالى العمر ........المشهد إهداء لبطلة القصة علشان عيد ميلادها و استنوا النوفيلا قريب جدا ....