نزلت مريم واسماء وقبلهم ايه واحمد بصت مريم واسماء لقت ان دي حته مهجوره وبصت من بعيد دخلو شقه تحت خالص فعماره تعتبر مهدوده قلقوا جدا واترددوا يخشو ولا لا...... (
مريم وايه بصوا لبعض ياتري المكان دا ايه وايه هيحصلهم لو دخلوا.... واستوقف تفكيرهم صوت والصوت دا كان صوت صويت....
اسماء:دا صوت أيه !!!!
مريم:طب هنعمل ايه
اسماء:هنخش طبعا
ودخلت اسماء ومريم ولم يجدو احد فضلو يبصوا حواليهم لقوا اوضه مقفوله والصوت خارج منها من كتر خوفت علي أيه فتحو من غير تردد باب الاوضه.... وكانت الصدمه انهم شافو عمر واخمد ماسكين أيه عشان يكتمو صوتها تخت تهديد السلاح من عمر ودي كانت الصدمه الاكبر لمريم واتصدم عمر كمان لما شاف مريم والدكتوره مكنتش فاهم اي حاجه ...
جريت مريم واسماء عشان يتخانقوا مع الدكتوره واحمد وعمر حاولوا يسلكو الدكتوره من تحت ايد اسماء ومريم بس كان من خوفهم كانو اقوي من اي حد وكان كل همهم انقاذ صحبتهم وطلبت اسماء من احمد انهم يروحو ويتكلمو وبعد الحاح من اسماء وايه وافق ولغي العمليه دلوقتي....
وركبت ايه ومريم واسماء فلتاكسي و طلبت اسماء من احمد انه يركب عربيته ويجي ورا التاكسي وراحو لاقرب كافتيرا ....
دخلت اسماء وايه ومريم وبعدين دخل احمد وعمر....
احمد:نعم عاوزه ايه
اسماء:انا هطلب منك طلب البنت دي فعلا حبتك واعتبرتك حياتها رغم كل حاجه خصلت هي لسه بتحبك لدلوقتي
أحمد :انا ايه مطلوب مني
اسماء:تتقدملها حتي لو انت بس من غير عيلتك وتنقذها وتكتبو الكتاب فوقتها علي طول وهي عليها انها تحاول تقنع مامتها وبعدين طلقها تبقي كدا سترت عليها وهي مش عاوزه غير انك تكتب عليها بس وبعدين هي هتربي الطفل دا بمعرفتها هي....
عمر :وايه يضمنله انه ابنه مهي مدام جت معاه تبقي مع غيره
ايه:اخرس يا حيوان انا اشرف منك.
عمر:اشرف اااه ابقي سلميلي عليه
احمد:لم الدور شويه ياعمر...
عمر:ياعم انا ماشي والحلوه الي قاعده دي ....وشاور علي مريم.... لسه دورها جاي
مريم خافت جدا اسماء بصتلها اكنها بتقولها اطمني....
اسماء:ها قولت ايه
احمد:ايوا بس انا فيه مشاكل عندي فلبيت. اخويا دخل السجن
اسماء:احنا عرفنا كل حاجه وعرفنا انه دخل بسبب عمر
احمد:وعرفتي منين ؟!
اسماء:مش دا المهم دلوقتي المهم انك لازم متخسرش اخوك دا لحمك ودمك والي فبطنها انت عارف ومتاكد انه ابنك اكتب عليها وبعدين ليك الاختيار تكمل ولا لا...
احمد:ماشي سيبوني افكر وهرد عليكم بليل
اسماء:ماشي
وكل واحد روح بيته وهو خايف وقلقان....
احمد اول مادخل البيت كان مقتنع جدا بكلام اسماء وكمان عارف ان ايه بتحبه وعيط لقنا شاف صورة اخوه.....
وتليفونه رن....
احمد:الو
عمر:الو ياسطا
أحمد :نعم.
عمر:مالك اوعي تكون سمعت كلام المجانين دول
احمد:اه هسمع كلامهم عشان هما صح منك لله انت صاحب زباله خسرتني اخويا الي من لحمي ودمي وجاي دلوقتي تخسرني ابني ومراتي انا مش عاوز اشوف وشك تاني وانا هروح القسم وهبلغ عنك واطلع اخويا....
عمر :علي ما تعمل دا هكون انا سافرت يا برنس
قفل احمد فوش عمر السكه فلوقت الي احمد ركب فيه عربيته وباقصي سرعه عمر كان بيلم هدومه ومسافر بحجة انه هيسافر مع صحابه.....
فلوقت الي كان رايح فيه علي المطار كان احمد راح القسم
في القسم.........
احمد:ممكن اقابل رئيس المباحث .....
ودخل احمد لرئيس المباحث...
وحكي احمد له ما حدث هذه الليله واقسم ان اخاه ليس له علاقه وفيه واحده شافتنا وخافت تتكلم المهم دلوقتي عمر طالع علي المطار الحقوه الاول وبعدين نشوف الشاهده دي عشان اخويا مستقبله هيضيع....
وبلفعل رئيس المباحث ارسل قوات للقبض علي عمر من المطار وقد الحقو به قبل ان تحلق الطائرة.... وارسل ايضا ضابط ليدعي الشاهده.....
رئيس المباحث :استاذ أحمد قال ان حضرتك شوفتيهم وخوفتي تتكلمي...
الشاهده:لا ...لا يا بيه مخوفتش هخااف ليييه يعني!!
رئيس المباحث :متقلقيش محدش هيكلمك ولا هيعملك حاجه بس فيه واحد مستقبله وحياته متعلقين بيكي...
الشاهده:الصراحه يا بيه فيه واحد اسمه عمر جالي البيت وهددني بعدها اداني فلوس ورفع عليا سلاح وقالي متتكلميش ولو اتكلمتي هيقتلني...
رئيس المباحث :طب اتفضلي حضرتك وتقدري تروحي دلوقتي...
احمد:صدقتني يا باشا..
رئيس المباحث امر بدخول عمر السجن وغدا سوف يعرض علي النيابه.....
وخرج حمزه من السجن وطلب احمد منه ان يسامحه وانه غلط وجاي يصلح غلطته وبلفعل سامحه اخاه.... وقص له احمد مع حدث ايضا مع ايه وكان حمزه منفعل من احمد بينما احمد حاول ان يهدأ من روعه وطلب من رايه في تلك الموضوع....
حمزه :رن علي أيه وقوللها تقول لمامتها ان جايلي عريس وجاي بكرا....
فطلب احمد ايه...
احمد:الو
أيه:الو
احمد:قولي لمامتك اننا جاين بكرا. انا واخويا
ايه:بجد ؟؟؟
احمد:اه
ايه:بس اخوك فلسجن انت عندك اخ تاني؟!!
احمد:لا اخويا خرج انا بلغت عن عمر...
ايه:الله يا اسعد خبرين سمعتهم انا هقفل وهقول لماما...
وروح حمزه واحمد بيته وهم في فرحه شديده.....
ورنت ايه علي اسماء
ايه:الحقي يا اسماء
اسماء:خير ايه حصلك حاجه! ؟.
ايه:احمد جاي بكرا هو واخوه واحمد بلغ عن عمر وهو فلسجن
اسماء:طب الحمدلله ياما انت كريم يا رب...
ايه:انا فرحانه انه هيكتب الكتاب لكن اول مايكتبو بعدها بشهر هيطلقني انا مش هعيش معاه ابدا ...انا هقفل بقا عشان اقول لامي
اسماء:ماشي
...........
ايه:ماما انا جايلي عريس
(عيلة ايه ابوها مسافر وامها كمان طول الوقت ومربينها التربيه الاسبور... ودايما مش مهم بنسبالهم غير للفلوس فكان هيبقي سهل علي ايه اقناع والدتها ووالدها)
الام:عريس ايه وانتي كدا انتي لسه صغيره
ايه:يا ماما ياعنده فيلا وعربيه واخوه محامي مشهور
الام:اممممم طب هو بيشتغل ايه
ايه:هو شغال رجل أعمال كبير... وكمان ابوه وامه مسافرين وبيبعتو فلوس كتير
الأم :طيب ماشي هنشوفه
ايه:هو قال انه جاي بكرا
الام:وانتي عرفتيه ازاي
ايه:دا ..دا.. دا صاحب اخو واحده معايا فلمدرسه
الام:ماشي هنستناه..
ايه فرحت............... .
وبعد ماقفلت اسماء رنت علي مريم وقالتلها الخبر وفرحت جدا ...وبعد ما قفلت لقت ان فيه مسدج من رقم غريب...
ياتري المسدج دي فيها ايه ورقم مين دا!!!..
هنعرف الفصل الجاي باقي التفاصيل....
توقعتكم ومتنسوش التصويت والشير. 😇💜
أنت تقرأ
نعم احببته
Romanceقالوا في الماضي: "إن الحب يأتي من أول نظرة"، وفي زمننا الحالي، ومع التطور والتقدم في قرن التكنولوجيا والشبكة العنكبوتية أصبح يقال: "إن الحب يأتي من أول مراسلة"، إذ تطور الحب لينتقل نقلة جديدة ويصبح حباً إلكترونياً بعد أن كان على أرض الواقع وجهاً لوج...