"Aarde aan Mira! Het is bijna aan jou." Ik kijk verstrooid op. Juist, de uitwisseling. Daar ben ik, niet thuis of op school, maar midden in het bos. De clans zijn speciaal hiervoor bij elkaar gekomen. Vijanden moeten zich vandaag gedeisd houden. Mijn zus kijkt naar mij vanuit haar nieuwe familie, haar nieuwe clan.
Er zijn altijd maar een paar meisjes en jongens die worden uitverkoren om de uitwisseling te ondergaan. Mijn zus is daar een paar jaar geleden één van geweest net zoals ik er zelf nu ook een deel van uitmaak. Bij de uitwisseling is het de bedoeling dat je in een andere clan gaat wonen voor een jaar en daar een man of een vrouw zoekt. Mocht je die niet vinden, mag je na een jaar beslissen om terug te gaan naar je eigen clan of toch bij je nieuwe te blijven. Je kan ook nog in de hoofdclan terechtkomen. Daar trouw je niet, maar word je een priester of priesteres van de maan. Zij zorgen ervoor dat alle clans veilig zijn enzovoort. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet mag trouwen. Het betekent gewoon dat dat niet echt de reden is van je uitwisseling. Maebel, mijn zus, is ooit ook een lid van de Pectus-clan geweest, maar na de uitwisseling is ze naar de Caelum-clan gestuurd en daar trouwde ze met Stefan. Stefan was daarvoor al Maebels beste vriend, dus het heeft mij nooit verbaasd dat ze trouwden.
Als je nu zit te denken dat iedereen dus familie van iedereen is en dat het een hoopje incest bij elkaar is, dan heb je het fout. Het heks zijn is inderdaad gebonden door bloed, maar er kunnen generaties tussen de vorige en volgende heks in een familie zitten. De magie kiest wie een heks wordt. Het is een mirakel dat zowel Maebel als ik heksen zijn en dus magie door onze aderen hebben stromen.
We zijn praktisch grootgebracht door onze moeder, die niet van de heksen weet. Mijn vader is zo vaak weg dat we hem amper zien. De heksen hebben ons gevonden. De clan oudste zorgde ervoor dat we leerden onze gaven onder controle te houden. Mijn moeder was geschokt toen Maebel op zo een jonge leeftijd trouwde, maar zo is het nu eenmaal. Al op jonge leeftijd was het ook duidelijk geworden dat ik enorm krachtig ben. Mijn magie bestaat eruit dat ik de lucht en de wind kan manipuleren en dus stormen kan maken of beïnvloeden.
Mijn kleren ritselen en mijn vlechten slaan tegen mijn dijen en kont. Nog zoiets raars: onze haarkleur. Die van mij valt nog mee, maar Maebel heeft fel paars haar dat in golven op haar rug valt. Onze moeder heeft nooit begrepen waarom. Door gewone kinderen werden we weleens uitgelachen, maar dat kon ons niet schelen.
Een pluk wit, lichtblauw haar valt voor mijn ogen. Ik veeg het ongeduldig weg. Mijn haar is wit, maar met een lichtblauwe gloed eromheen die het doet oplichten in het donker en het is héél lang. Ik draag het bijna nooit los, want dan komt het tot op mijn bovenbenen. Ik draag het altijd in vlechten of opgestoken.
Het meisje voor mij stapt het platform op. Een rilling glijdt langs mijn rug naar beneden. Ann-Laurence staat naast mijn zus. Ze is altijd al mijn vriendin geweest. Zowel zij als mijn zus willen dat ik naar de Caelum-clan kom. Een beetje verder staat Charlotte dan weer, mijn nicht. Ook weer zo een rarigheid. Zij is één van de redenen dat de oudsten denken dat er een heks in onze familie aan vaders kant moet hebben gezeten. Charlotte zit in de Unda-clan en hoopt ook op mijn komst. Weer een rilling.
Er zijn in totaal 10 clans. Elk hebben ze een eigen kleur en een eigen Latijnse naam. De hoofdclan heet Nox of nacht, dit verwijst naar de maan die wij vereren. Vis staat voor kracht en geweld, zij zijn de aartsvijand van de Pectus. Pectus betekendt borst, hart en verstand. De Fortis- clan staat voor dapperheid en is ook één van mijn clans vijanden. Silva staat voor bos (ook vijanden). Lumen staat voor het licht en is bevriend met iedereen. Vita staat voor leven, Caelum voor hemel en Unda voor golf, deze clans zijn wel vrienden van de Pectus-clan. En ten slotte is er nog de Ignis-clan of de vuur clan. Zij zouden in theorie onze vijanden moeten zijn, maar van al onze "vijanden" komen zij nog het beste met ons overeen. Het is altijd al een hele opgave geweest om te onthouden wie elkaar haat en wie niet.
JE LEEST
The Circle came
FantasyMira is een jonge heks van 15 die meedoet met de uitwisseling tussen de heksenclans. Voor haar is het einde van de wereld nabij als ze als eerste heks ooit naar een vijandige clan wordt gestuurd. Ondanks alles vindt ze liefde, nieuwe vrienden en een...