! Ważne ! + Ciekawostki

172 16 5
                                    

Są 2 sprawy o których chciałam was poinformować:

1. Z racji, iż jest to książka w jakimś stopniu dotycząca Świata, to pozwolę sobie zareklamować bardzo ważną książkę.

ItalianPanic pt. "Ratujmy Ziemię"  ( głupie linki na Watt, nie chcę się wkleić )

Jak zobaczycie to się dowiecie o co dokładnie chodzi :3

2. Chciałam również podziękować wszystkim którzy to czytają, za 2000 wyświetleń i ponad 500 gwiazdek, tak po prostu, dziękuję.

____________________________________

Sprawy załatwione to teraz w "bonusie" (w związku z pierwszą sprawą) macie tu ciekawostki na temat globalnego ocieplenia oraz plastiku:

Globalne Ocieplenie:

1.Efekt cieplarniany poznano już w XIX wieku. W  1896 roku, szwedzki fizyk i chemik, Svante Arrhenius przewidywał, że CO2 wytwarzany podczas spalania węgla spowoduje ogrzanie się planety. Naukowcy obecnie zgadzają się, że to zbyt duża emisja CO2 jest przyczyną globalnego ocieplenia.

2.Na przestrzeni setek tysięcy lat koncentracja dwutlenku węgla w atmosferze oscylowała w granicach 180-300 ppm - to wystarczało by Ziemia przeobrażała się stopniowo, przechodząc od zlodowaceń do ciepłych interglacjałów. Dziś ta koncentracja jest bliska 400 ppm i rośnie w ekspresowo szybkim tempie, 2 ppm rocznie.

3. "Dobrze, selekcja naturalna. Dzieję się tak od początku świata." - Ktoś może powiedzieć. Problem w tym, iż tym razem jest to spowodowane przez nas, inwazyjny gatunek ludzki. W 2016 wyginął pierwszy gatunek ssaka, na skutek globalnego ocieplenia. (Szczurzynek Koralowy) Liczebność pingwinów na Półwyspie Antarktycznym spada gwałtownie. Malejąca powierzchnia lodu na Alasce zmusza Morsy do wychodzenia na ląd. Do 2050 roku niedźwiedź polarny wymrze na większości obszaru występowania gatunku, a to tylko początek - rafy koralowe też już umierają.

 Do 2050 roku niedźwiedź polarny wymrze na większości obszaru występowania gatunku, a to tylko początek - rafy koralowe też już umierają

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

4.Braki opadów są poważniejsze, susze oraz upały coraz dotkliwsze. Podgrzewanie się oceanów - które są źródłem energii dla sztormów - najpewniej sprawi że staną się gwałtowniejsze. W oceanach i morzach zaczyna ubywać tlenu (!!!).

Plastik:

1.Około 50 tysięcy ton toreb plastikowych, które trafiają co roku do oceanów zabija ponad milion morskich ptaków i sto tysięcy morskich ssaków. Żółwie morskie mylą je z meduzami, które stanowią ich główny pokarm. Połykają je, a następnie giną. Zdarza się, że z powodu połknięcia zbyt dużej ilości toreb plastikowych umierają nawet walenie!

2. Plastik trafia również do naszego przewodu pokarmowego, gdyż jest obecny w wodzie, rybach i owocach morza, oraz innych produktach z którymi mamy styczność. Mikrogranulki plastiku działają jak pasta ścierna, i niszczą kosmyki jelita cienkiego od środka.

3.Szacuje się, że do 2050 roku, w oceanach i morzach będzie więcej plastiku niż ryb.

4.Obecnie na powierzchni oceanów znajduje się pięć "wysp" utworzonych z plastikowych odpadów. Jedna z nich powierzchnią dorównuje Francji. Nic nie zanosi się na to, by ich powierzchnia zmalała, wręcz przeciwnie - co minute do morza trafia taka ilość plastiku, jaka znajduje się w jednej śmieciarce. (jeżeli temat bardziej cię zaciekawił to wystarczy wpisać w Google "Wielka Pacyficzna Plama Śmieci" czy "Wyspy Śmieci")

5.Ryzyko chorób raf koralowych zwiększyło się z 4% do 89% po kontakcie z plastikiem znajdującym się w oceanach. Nie dość, że zostały dotknięte globalnym ociepleniem to jeszcze zaatakowane z drugiego frontu. Rafy koralowe zagrożone są wyginięciem, a naukowcy uważają, iż ich wyginięcie będzie miało tragiczne skutki dla ekosystemów.

6. Konflikt między Bangladeszem a Indiami o wyspę Talpatti został rozwiązany przez globalne ocieplenie.

Wyspa po prostu zniknęła.

7. Naukowcy oszacowali, że 95 procent wszystkich plastikowych odpadów trafia do oceanów, dzieję się to za sprawą 10 głównych rzek.

 Naukowcy oszacowali, że 95 procent wszystkich plastikowych odpadów trafia do oceanów, dzieję się to za sprawą 10 głównych rzek

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

(chyba nikogo nie dziwi, że aż 5 z tych 10 rzek przepływają przez Chiny, nie?)

𝙘𝙞𝙚𝙠𝙖𝙬𝙤𝙨𝙩𝙠𝙞 𝙤 𝙠𝙧𝙖𝙟𝙖𝙘𝙝Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz