Ferie. Det er et ord jeg elsker. Faktisk elsker jeg det lige så meget som jeg elsker chokolade, og hvis man kender mig så betyder det at det er noget jeg sætter rigtig stor pris på. Det er som musik for mine ører og jeg svæver næsten på min egen lyserøde sky af kærlighed til det ord.
Ferie minder mig bare om alt det gode der er sket igennem de 18 år jeg har levet mit liv. Altså alt har ikke været godt, men meget har.
Det var f.eks i sommerferien før 7. klasse jeg fik mit første kys. Jeg fik mit første kys af David Svensson. Jeg husker det tydeligt. Vi var til en af klassens første drenge-pige fester og aften var ved at være over. Vi stod begge og ventede på vores forældre skulle hente os og det ene førte til det anede og pludselig havde jeg fået mit første kys. Det var bare et vådt smæk kys lige på munden før David hurtig løb væk, og selvom det ikke lyder som noget særligt, smiler jeg stadig den dag i dag når jeg ser David nede i supermarkedet.
Jeg fik også min første menstruation i sommerferien. Vi var på badeferie i Italien og en dag da vi var skulle bade var der pludslig en stime af blod efter mig i den offenlige pool. Jeg begyndte at skrige så meget, at en livredder troede jeg var ved et drukne. Straks var han jo mig til undsætning og... Okay det her var nok en af de ikke så heldige sommer minder.
Jeg mødte faktisk også min bedste ven i en sommerferie. Min bedste ven hedder Tobias. Tobias og jeg mødtes en eftermiddag midt i ferien lidt inden jeg blev 10 år. Jeg var nede i parken sammen med min mor. Vi skulle have en is, da solen virkelig var begyndt at tage til. Ved isboden stod ismanden og skældte en lille dreng med briller ud for ikke at have nok penge til den is han allerede havde slikket på. Min mor havde hurtigt tilbudt at betale for isen så drengen med brillerne ikke skulle få mere skæld ud. Imens min mor betalte kiggede drengen og jeg underligt på hinanden. "Hvor mange fingre har jeg her?" spurgte jeg og strakte 3 fingre lige i fjæset på ham. Han havde kigget uforstående på mig og jeg fortsatte "du går jo med briller, så du er faktisk blind". Drengen med briller havde kigget fornærmet på mig indtil han rakte tunge ad mig og jeg gjorde det sammen. Lige siden da, har vi ikke forladt hinandens side.
Tobias og jeg er sammen lige nu. Vi er på mit værelse. Tobias sidder i min seng imens jeg fremviser mine bikinier og badedragter. Tobias har rigtig god smag i tøj og jeg kan altid spørger ham om råd, når det gælder tøj og mode.
Jeg viser min orange overdel frem og han nikker anerkendende og kigger eftertænksomt på overdelen. "Jeg tror den ville være god, sammen med den sorte højtaljede fra Weekday" siger han og smiler, som om han lige har opfundet den dybe tallerken.
Jeg bider mig tænksomt i læben og forestiller mig, at jeg lægger i badetøjet på en liggestol og slikker sol. "Er du sikker?" spørger jeg og får straks et spidst ansigtsudtryk tilbage. "Trust me" siger Tobias kort og ruller om på ryggen i min seng.
Jeg lægger de to bikinidele ned i min kuffert. Jeg skal på ferien, her i overmorgen. Min familie og jeg skal til Spanien og bo i et stort hus. Jeg glæder mig psyko meget. Bare 3 uger i 32 grader, og spandevis af lækker lokal vaniljeis. Måske også nogle lækre lokale fyre. En med brunt krøllet hår, skinnede hvide tænder og en lækker kulør.
"Hey drømmepige, hvad synes du om ham her?" spørger Tobias og ruller om på maven og viser mig en tinderprofil. Jeg kigger hurtigt på profilen. På billedet er en fyr med lyst halv-langt hår, buskede øjenbryn og en mørkeblå hoodie. Han hedder Jakob, er 18 år og er 35 km væk. "Han ser da meget sød ud" siger jeg og kigger på Tobias. "Han ser da ikke sød ud, han er da fucking lækker" siger Tobias og kigger afventende på mig.
Ja, der fik du svaret på om Tobias og jeg nogensinde kunne finde på at blive kærester. Men hvis du ikke helt fik det med vil jeg gerne punktere at Tobias er homoseksuel. Jeg kan ikke engang tælle på alle mine tær og fingre hvor mange gange folk har spurgt om vi var et par, og jeg kan love dig at de alle har haft det samme overraskede udtryk i ansigtet, når vi har fortalt dem at Tobias er homo.
"Ja okay, han er totalt mega lækker" siger jeg med ironi i stemmen. Tobias slår ud efter mig med en pyntepude og jeg griner. Hvad kan man sige, vi har nok bare ikke den samme smag i fyre. Jeg pakker det sidste, mens Tobias forsætter med at swipe til højre og venstre.
"Jeg kan næsen ikke forstå vi har afsluttet 2.g" siger jeg og sætter med ned ved siden af Tobias, og han nikker sig enig. "Tænk at vi kun mangler et år, det er helt crazy" siger Tobias og ser drømmene ud i luften. Tobias har altid sagt at når han er færdig med gymnasiet vil han ud i verden og aldrig komme hjem til byen igen. Jeg tror jeg bliver boende i hvert fald et år eller to.
"Jeg kommer til at savne dig de næste 3 uger" siger Tobias og krammer mig. "Jeg vil også savne dig" siger jeg og krammer ham tilbage. "Hvordan kan jeg overleve her hjemme i mens du bare ligger og bliver brun et eller andet lækkert sted i Spanien" siger Tobias surmulende og sukker. Jeg ruller øjne og ligger mig på ryggen.
Vi ligger og snakker lidt indtil min mor kommer ind og spørger om Tobias vil spise med. Han takker nej og fortæller at han har lovet at tage hjem og spise, da hans lillesøster har lavet mad. Min mor smiler og går nedenunder igen.
Tobias tager sin taske og vi går ned at trappen. Han tager sit overtøj på og åbner døren. "Vi ses i morgen" siger Tobias og krammer mig. "Vi ses" siger jeg og smiler. Efter han er gået ud af døren lukker jeg den og går ind i køkkenet for at hjælpe min mor mad at dække bord.
---------
ESTÁS LEYENDO
Dobbelt booket
RomanceVanessa har lige afsluttet 2.g og er klar på at bruge sin sommerferie inden 3.g med venner, fester og ikke mindre end 3 uger i solrige Spanien, hvor kalenderen er spækket med lange aftner, solbadning og lækker lokal mad sammen med hendes familie. A...