Maraton Dzielnicowy 1 - I tak zmarli...

190 16 2
                                    

- Kazimierz Sprawiedliwy był przez wiele lat krakowskim księciem. Pewnego dnia miał zapytać podczas uczty o swoje życie po śmierci i... w tej samej chwili wyzionąć ducha. Szybkie pytanie, szybka odpowiedź.
***
- Henryk Brzuchaty, książę wrocławsko-legnicki również nie zszedł spokojnie z tego świata. Książę, porwany w łaźni przez Henryka Głogowskiego, według Kroniki książąt śląskich został zamknięty w metalowej skrzyni gdzie miał spędzić cierpiąc katusze, kilka miesięcy. Schorowany władca niedługo po uwolnieniu zmarł.
***
- Leszek Biały stawił się na zjeździe w Gąsawie, razem z Henrykiem Brodatym, Władysławem Odonicem i Konradem Mazowieckim. Pewnej nocy gdy książęta śląski i krakowski, odpoczywali w łaźni nadciągnął pod Gąsawę oddział zamachowców (na zlecenie Odonica lub Świętopełka Pomorskiego). Najemnicy wtargnęli do pomieszczenia, w którym odpoczywali Piastowie i zaatakowali. Podczas gdy władca Monarchii Henryków Sląskich zaczął się bronić, Leszek wskoczył na koń (nagi) i rozpoczął ucieczkę, jednak strzała napastników dosięgła go nieopodal Marcinkowa. Henryk miał więcej szczęścia. Zaraz po odjeździe princepsa, do łaźni wszedł rycerz ochraniający księcia śląskiego - Peregryn. Udało mu się ochronić księcia samemu ponosząc śmierć. Brodaty został, więc uratowany, ale Leszek zmarł.
***
I na koniec pierwszej części tego zestawienia, przedstawiam historię porwania, księcia Henryka V Żelaznego ( grafika u góry ). Rządził on twardą ręką księstwem żagańskim ( stąd przydomek). Pewnego razu podczas rozmowy z dwoma niemieckimi rycerzami, ci zarzucili władcy na głowę worek i pognali lasem. Po drodze bili go gałązkami i krzyczeli:
- Baw się książe, baw!
Zawlekli Piasta do pomieszczenia, w którym uwięziony był już pewien sołtys. Ten ostatni, wydostał się z więzienia i powiadomił o wszystkim lud głogowski. Henryk, koniec końców został uwolniony, jednak oślepł a niedługo później zmarł.

Źródło: Zamachy na Piastów Agnieszka Teterycz-Puzio

Ciekawostki Historyczne!Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz