Maraton Dzielnicowy #2 - Sojusznik Łokietka

145 15 2
                                    

Leszek inowrocławski nie był zbyt potężnym księciem. Gdy Wacław II wygnał Łokietka, piast kujawski miał wybór - hołd królowi Czech lub zagłada. Mimo to władca nadal widział w Łokietku prawowitego władcę Polski. Podrożując incognito przekradł się na Węgry gdzie przebywał jego stryj. Niestety, w tym okresie Czesi stacjonowali na Węgrzech, z powodu walki o koronę tego państwa i złapali Leszka. Po tym wydarzeniu trafił do niewoli, aż na osiem lat. Jego bracia w tym czasie toczyli walki z książętami dobrzyńskimi, a potem zakonem krzyżackim co może tłumaczyć, opieszałość w wypłacaniu okupu.

***

Leszek Czarny, książę krakowski i kujawski przez całe życie nie urodził potomka ( co stało się kością niezgody podczas głośnego konfliktu z jego żoną Gryfiną ). Jak próbował leczyć przypadłość? Zażywając sproszkowane żaby i wężę.

***

Władysław Opolczyk był piastowskim księciem, władającym częścią Śląska, poddanym czeskiego króla i cesarza, węgierskim palatynem, namiestnikiem Rusi Czerwonej, kujawskim księciem, sojusznikiem niemieckiego zakonu, wrogiem Litwina władającego Polską i władcą Wielunia. Czy ktoś rozstrzygnie jakiej był narodowości?

Źródła: Tomasz Targański: Piastowie. Walka o tron
Agnieszka Teterycz Puzio:
Zamachy na Piastów

Ciekawostki Historyczne!Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz