🌸السلام عليكم🌸
نبدأ البارت التاني من روايه عشق و المغرور❤ ...
بقلم / مريم محمد...
{بسم الله}
فى صباح يوم جديد على عائلة المنصوري
إجتمعت هذه العائله حول منضدة الطعام للافطار سوياً و يرأس هذه المنضده كبير العائله و هو سليمان المنصوري ..و يجلس بيمينه ابنه الاكبر محمد و يجلس على شماله ابنه محمود،،،
سليمان المنصوري::: صباح الخير يا محمد انت و محمود ...
محمد:: صباحك نور يابا،، اخبار صحتك ايه دلواقتى تمام و لا نبعتوا حد يجيبلكو الحكيم يابا ..
محمود::صباحك نور و صحة لك ،،، اهم حاجة يابا صحتك وتاخد العلاج بإنتظام عشان قلبك يبقا كويس..
سليمان المنصوري:: ايه ياولاد انا الحمد الله تمام و لا مستقلين يابوكم ،، دا انا عندى صحة تهز الصعيد بأكمله ... ههههههه""" و نزل أدهم و بيسلم على جده و باسه إيد جده و ثم ايد بابها و سلم على عمه"""
أدهم:: صباح الخير عليكم يا أحسن عيله فى الصعيد كله ...أهم بهزار معةكل :: ايه يا جد انت صحتك تهز الصعيد طب ماشى،،، ايه رأيك بأاا ندورولك على عروسه فى عز شبابها كدة تشخعلك و تدلعك و تنبسط احلى أنبساط و تكون بنت فى الخمسنات كدة بأااا ههههههه و يسلام بأاا لو سنانها واقع يا جدى تخيلوا كدة هههههههه و تقعدوا فى الكوشة و تضحك هههههههههههه ..
كلهم عمال يضحكوا على كلام و هزار أدهم مش قادرين يمسكموا نفسهم من كتر الضحك هههههههههه.
محمد:: بطل يا خربيك شطانك يا أدهم هههههههه مش قادر ،،
سليمان المنصوري:: عمال يضحك لدرجة مسك قلبه من كتر الضحك ::: بطل ياولاد الله يحظك يا بعيد مش قادر هههههه و كح كح كح
محمود:: أدهم حراام عليك مش قادر ههههههههه حتى يابنى شوف جدك مش قادر اسكت يابنى جدك تعبان هههههههه..
أدهم بحزن مصتنع:: انا غلطان انى عاوز افرح بجدي العثل داه هههههههه
الجد::الله يحظك يابنى هههه،، انا عاوز افرح بيكم كلم و خصوصا رعد ال مش هامه جاحة خالص بعد ال حصله ..
كلهم سكتوا و مش عارفين يردوا يقولوا ايه عشان كلام الجد صح ،،،، عن رعد
محمد:: اه يابا عندك حق ،،، رعد اتغير خالص و بقاا قاسى أوى ،،، حتى مع اخته نور مبقاش يعاملها زى الاول ،،، و سعات بيتجنب الكلام معاها عشان ميتنرفزش عليها...
محمود:: ربنا يخرجه من ال هو فيه يارب،
أدهم بهزار :: ايه يا جماعة احنا قلبنها أمينه رزق كدة ،،، يلا فين الفطار ...
محمد:: اهو امك و مرات عمك بجهزوا و عبال ما اخواتك بينزلوا ،،،
و نزل الجميع على الفطار و إجتمعت العائله ماعدا رعد ،،،
الجد::أومال فين رعد....
حمزة رد عشان هو عارف فين رعد،::رعد يا جدى مرجعش من امبارح و هو فى القاهرة عشان فى صفقات فى الشركة و لازم هو ال يشرف على الاوراق بنفسه...
الجد:: ماشى ياةحمزة مع انى مش مصدقك مش عشان انا كبرت فى السن و عجزة لاااا انا فاهم كل واحد هنا بيعمل ايه بالظبط.. بس بسيب كل واحد على راحته،،، لحد ما يتعمل ...
حمزة فهم تلاميح جده :::تقصد ايه يا جدي..
الجد:: و لا حاجة ،،،بس اتصل بيه خلى يرجع انا عاوزه ...
حمزة :: ماشى يا جدى،،،، عن اذنكم انا بأااا عشان وراه شغل ،،، ..
خرج حمزة....
و الكل انهى فطارة و كل واحد راح على شغله و ال راح على كليه . . و حريم البيت بيلموا الفطار ،،،،، و دخل الجد ياخد العلاج
💙💙💙💙💙💙💙💙
★فى مكان تانى غير الصيد اى هو مكان بحرى هى عروسة البحر المتوسط إسكندريه ...
دخلت ام زى كل ام مصرية تصحى اولادها عشام بفطروا...
الام نجلاء دخلت اوضة بطلناعشق :: عشق يا بت يا عشق بلا قومى بأاااا...
عشق نايمه فى سابه نومه و مرة واحدة صرخت و قالت حراااااام ابعد عني الله حراااام عليك :::و قامت اتنفضت من على السرير لااااااء :::: و حضنت امها جاامدة :::يا ماما ليه كدة يا ماما بيحصلى ااااااه نفسى يا ماما انام زى الناس و بتعيط ليه يا مااااماااا ليه أهئ أهئ أهئ...
الام بحزن على حال بنتها عشان عارفة ال مرت به عشق صعب اى حد يتحمله :::إهدى يابنتى دا اختبار من ربنا و بيختبر صبرك يا عشق استغفرى ربك يا عشق..
عشق بعياط ::: طب ليه انا يا ماما ليه اتحرم من كل حاجة حلوة ليه ربنا اختارنى انا ال يحصل معايا كدة ااااااااه ياااارب يااااارب
لو عقاب خففه يااارب انا ماذتش حد طول عمرى فى حالى يارب أهئ أهئ أهئ أهئ....
الام::: حراام يا بنتى كدة استغفرى ربك و يلا قومى اتواضى و صلى. ،،، يكون انا جهز الفطار ،،
عشق:: ماشى يا ماما ،، هو علي صحى و لا ليسه نايم ..
الام :: دا صحي من باادري.
عشق:: ليه ،، هو معندوش محاضرات انهاردة .
الام:: ما هو نزل عشان يدور على شغل ..
عشق:: نععمم ليه مش انا قولت مافيش شغل له و انا هنزل هدور انا و هشتغل ،،،
الام:: ما انتى عارفه ان اخوكى واخد عرق الصعايدة منى ،،، و دمه حامى ،، و ان هو مش راضى انك تنزلى تشتغلى ،،
عشق::: ماما انا قولت هشتغل يعنى هشتغل مهما كلف الامر و على مش هيشتغل و يذاكر ز يهتم بدراسته الله..
الام:: يا بنتى اقصرى الشر و خلاص الله .. هو قال هيعرف يوافق بين شغله و دراسته ...
عشق::: خلاص هى كلمه انا قولتها و خلاص .. و انا هفطر و هنزل ادور على شغل ....
الام:: يا بنتى
عشق قطعت حديث مامتها:: و انا قولت ايه خلاص... ،،، و يلا يا ست الكل جهزى الفطار و لا مش ناوية تفطريني و انزل من غير اكل ،، دا انا كلاوى باطني بتهوهو هو هو ههههههه
الام ::: اسمها ايه يا ختى كلاوى هههه اسمها مصرين بطني هههههههه
عشق::: كلاوى بلاوى مصارين اهو كله بيهوهو يا ماما الله ههههههههه
الام ::ربنا يسعدك يا ضنايا يارب و تلاقى ابن الحلال ال يصونك ..
عشق::ربك يسهلها يا ماما.. و يلا بأاا عشان هلحق
الام:: ماشى يا بنتى ..
و خرجت الام من الاوضة عشان تجهز الفطار .. و دخلت عشق عشان الحمام .... و خرجت و جهزت نفسها و صلت .. و خرجت تفطر مع مامتها.... ووخلصت اكل
عشق:: نزله يا ماما...
الام :؛ طب متتاخريش عشان اخوكى،،
عشق:: هو انا رايحة العب بعنى .. سلام..💙💙💙💙💙💙💙💙💙
★ نروح لمكان تاني و هى القاهرة
فى شقه رعد ....
رعد نائم و بجانبه واحدة اى من فتايات الليل ...
فون رعد رن و قام رعد من السرير. و مسك الفون و رد على المتصل و كان حمزة
رعد:: ايوا يا زفت عاوزة ايه على الصبح الله انا ليسه نايمن من ساعة ...
حمزة:: نابم من ساعة ما هى بأااا الدنيا مظبط معاك
رعد:: انجز يلا الله...
حمزة:: لحد امتا يا ابن عمى هتفضل كدة
رعد: ؛لحد ما انهيهم من على وجه الارض،،هو انت بأاا متصل عشان تقول حكم على الصبح ،،،ازفت قول الله انا متعصب لوحدى و و مش فاضى..
حمزة:: جدك عاوزك ..و شاكك فيك و ال انت بتعمله ..
رعد:: ما انا عارف ووكمان جدك بيبعت ناس ترقبنا و خصوصنا انا.. بس انا بأااا هعرفوا مين هو رعد غووول المقولات فى العالم بقاا.
حمزة:: فى ايه يا رعد بينك و بين جدي ..
رعد بسخريه :::فى كل خير ،، بس متشغلش دماغك عشان هتتعب.. و يلا سلام....
و قغل رعد فى وش حمزة .... ماهو بأاا مغرور..
اتجاه رعد ناحية السرير ... وبيتادى علي البنت اسمها لوسي ههههه
رعد:: لوسي ،، انتى يا زفته الله قومى كدة يلا غورى من وشى ،،،، و امسكي دول فلوس و حدفهم فى وشهااا ،،،، تعبك بأاا معاا ..
قامت لوسي من على. السرير و اتجهت ناحية رعد و بتتكلم بياعه شوية
لوسي؛: ايه يا رعوودى ما انت كنت امبارح كويس معايا ،،، و كنت رمانسيي كمان ايه ال جرالك..
رعد شدها من شعرها و قال ::انتى اخرك معايا ليله و بس و الليله خلصت يا ****
و يلا غورى و لما اعوزك هبعتلك الله...
لوسي::و هو داهو جزات انى بحبك ،،، انا بحبك يارعد انا اول ما شوفت فى البار بهبتك دى و انا حبيتك ..
رعد:: ههههههه حبةمين يا شاطرة انتى اخرك معايا سرير و بس هههههه انتوا كدة يا بنات حواء ههههه... يلا غورى..
و مشت لوسى
و دخل رعد الحمام... لياخد شور ... و قعد فى البانيو و افتكر حاجة .... و بعد كدة هز راسه يمين و شمال .. و قال كدب و الله لهوريكم يا بنات حواء.. دا انا رعد المنصورى ...
Stooooooooop
و بكدة انتها البارت التانى ...
ما هو الحلم ال عقش خافت منه؟
هل عشق هتشتغل و لا هتنفذ كلام اخوها؟
ما هو السر ال بين رعد و جده؟
ايه هى الخاحة ال خلت رعد يكره بنات حواء؟
انتظرونى فى البارت الجديد..
اه نيسيت رأيكم بأاا سواء الرأى حلو او وحش مش هزعل انا بتقبل كل الارا ...
#Mariam_Mohamed
أنت تقرأ
عشق و المغرور❤
Mystery / Thriller****عندما يدق الحب بابك سوف تتغير فى كل شئ،،لانه يجعلك شخصٌ اخرى لا تعرفه ،،شخص تغيرت فيه كلةشى من اجل حبيبه ،،، هذا الحب يجعلك مثل الطفل فى السابعه من عمره الذى ينتظر امه من اجل تداعبه ،،،، هذا الحب بجعلك شخص اخر تنتظر حبيبك كأنه الدواء الذى يروي ا...