عشق و المغرور ❤(البارت السادس)

1K 23 0
                                    

🌸السلام عليكم🌸
  هنبدأ فى البارت السادس 6 من روايه عشق و المغرور ❤
بقلمي/ مريم محمد...
              
                 { بسم الله}
★ أخر حاجة وقفنا عندها ان رعد كان هيخبط عشق على الطريق..........

_ عشق و هى بتعدى الطريق هى و ايه ،، كان فى عربيه جايه فى نفس الطريق ،،،، و كانت ماشيه بسرعة عاليه .. و كانت صاحب العربيه ماشي فى نفس الطريق ال عشق ماشيه فيه و هو الطريق للمول ،، و العربيه كانت باتجاها للجراش تبع المول .،،، و كانت العربيه و عشق ماشين بنفس الاتجاه ،،، فصاحب العرييه فرمل بثواني و واقف العربيه ... و فتح الازاز..
رعد؛؛ مش تفتحوا انتوا مبتشفوش ،،،
عشق:: نعم يا اخ انت ،،، هو مش عشان ابوك جابلك عربيه تقوم تموت الناس ،، انت ال اعمى و حمار كمان ....
رعد::اخرسي يا حصالت المجتمع ،،، انتوا ايه بالظبط ،،،
عشق:: احنا ايه طيب تعالى اقولك احنا ايه ،،،
و مشت عشق ناحية العربية ،،، و ضربت رعد بالقلم ...
رعد مصدوم من الحصل ال عمره بابها ما عملها فيه ،،، نزل رعد من العربيه و عيونه مثل شرارة النار و وقف قصاد عشق و بصوت يشبه الرعد فى غموم السحاب الليل ::  انتى قد ال عملتي داه 😡؟!
عشق بكل برود و إستفزاز😁:: ايوا قدها! لو مكنتش قدها مكنتش عملتها و لا ضربتك 😁
رد عشق استفز و عصب رعد اكتر من الاول ،، راح مسكها من درعها جامد و لواه وراه ضهرها و همسه بجانب اذان عشق بصوع كفحيح الافاعي :: و اقسم بالله انتى لو مش بنت كنت فرمتك ،،،، و زقها و وقعت على الارض...
عشق اول ما رعد مسك إيدها اتحننت ازى واحد يمسك ايدها بالطريقه دى و اول ما زهقها و وقعت ساعدها ايه عشان تقوم من الارض،،،،
أيه ؛:  ميفعش كدة يا استاذ انت الله احنا بنات...
عشق ببرود و استفزاز اكتر من الاول ::: ايه اسكتى ،،، لحد ما نشوف الاخ ناوي على ايه باين عليه مش بيشطر الا على. البنات 😁
ايه خايفه على عشق من رعد الانه شكله من العصبيه ميطمنش :: عشق تخرسى بأااا الله
و خلاص يا استاذ انت احنا اسفين ..
عشق اتعصبت من كلام ايه عشان بتتاسف لرعد :: ايه جرى ايه مين داه اصلا عشان تتاسفيله دا واحد ملوش لازم اصلا..
رعد:: على اساس يا بتاعت انتى ليكي لازمه ههههه ،، دا انتو الحريم ملكوش لازم فى الحياة اصلا .. سلام يا قطة ..
عشق عاوزة تطفى نارها  فشافت طوبه بجانب الرصيف و اول ما رعد ركب العربيه  ضربت الطوبه على ازاز العربيه من قدام  و اتكسر و سابته و ميشت بعد ما تفت عليه ،،،،،،
رعد شاف الازاز اتكسر و اتعصب بدرجة الجنون و نزل من العربيه و بينفض نفسه من الازاز ال جه عليه و شاف دم بنزل من على جبينه ،،،،و اتعصب اكتر و ليسه بيدر و يشوف عشق لقها دخلت المول ... فرح بس مش عشان المول بتاعته و قال::  دخلتى عرين الرعد برجليكي يا قطة و ابتسم بسخريه ....... و ركب العربيه و دخل الجراش و امر الحرس بتصليح إزاز العربيه بسرعة ..... الحراس وافقوا طبعاً و اتصلوا بالتوكيل.....
(( هتقولوا رعد طالما هو رجل اعمال كبيير مش ماشى بحرس ليه،،، هقولكم ان رعد مش بيحب الحراس معتمد على نفسه و جبروته و قوته ،،، بس لما يكون فى شغل خاص او مشاريع بيحتاج الحرص معاه))
و دخل رعد المول و امر الامن ال فى المكان و بغلق ابواب المول وومنع خروج اى حد من الزباين ال فى المول الا لما رعد يشوفوا ... و ال كل وافق و قال تمام.....
★ أتنين من العمال ال شغالين فى المول ،،
العمال1:: هو فى ايه ....
العمال2::مافيش كل الحكايه ان رعد باشا جيه دلواقتى و امر بعمل حظر للمكان يا خويا..
العامل1 :: ليه كدة بس...
العامل 2:: مش عارف هو امر بكدة،،، هو فى كدة يقدر يقف قدام الرعد ،،،،
العامل 1:: على رايك ،،، دا انا لما بشوفه بخاف هههههه
العامل 2:: هههههه طب يلا على شغلك ،، لرعد يهوب علينا ....هههه،،،، و ذهب كلا من العمال الى اشغالهم ...
و نفذ الامن كلام رعد بغلق الابواب .. ..
و ذهب رعد الى غرفت الامن عشان يعرف الناس ال داخله و ال خارجه من خلال كاميرات المراقبه عشان يعرف يشوف عشق ......  و ناس داخله و ناس خارجه و...
مافش عشق... ...
عند عشق و ايه ...
ايه ::، الله يا عشق المول هنا حلووووو اوي و فى حاجات كتير ووحاجات كلها ماركة ..
عشق:: عادى ماركة و لا مش ماركه اهو كله بيدوب،،،
ايه:: انتى رخمة اوى على فكرة،،
عشق:: ايه ،، احنا هنا عشان شغل .. و متنسيش ان امكةمحتاج علاج ياختى ،، ركزى فى اكل عيشك و متركزيش فى اللبس و الموضة و المواعين و الكلام داه..
ايه بتذمر من كلام عشق:: حاضر يا ختى ،، حاضر ياحكيمت زمانك،،، بس انتى جيبتي الجراءة دى من فين يا بت دا انتى .....
و قطعتها عشق من الكلام ..
عشق:: اسكتى خالص متفكرنيش الله ... و خليكي فى شغلك..
و رجعك ايه الى مكانها فى المحل ال شاغلين فيه .....
و اشتعلت كلاً من ايه و عشقى..و كانت معاملتهم كويس مع الزباين ،،،،،  كون صحبه هناك فى الشغل ما بين شباب و بنات .. اتعرفوا على بعض انثاء الفسحة اى وقت الغداء...... و بعد ما خلص وقت الغداء او البريك رجعت كل واحدعلى شغلهااا....
و وقت العمل قرب ينتهي و مشافش عشق .... واحد من العمال دخل و بيكلم رعد..
العامل :: رعد باشا ،، كدة بيعتبر الوقت خلص ،،،، و مافيش غير حضرتك و احنا و العمال ال شغاله فى المحالات ال فى المول يا باشا...
رعد:: تمام ..  و قام رعد عشان يمشى و هو هيتجنن عاوز يعرف عشق و ازى مشفهاش و هى خارجه بالرغم انه شافه و هى داخله ....  و خرج رعد من المول و هو خارج فونه رن... رد رعد على. المتصل ...
رعد ::الوووو ،،، ايه الجديد ..
المتصل :: كل تمام،، هيسافروو إسكندرية زى ما حضرتك كنت متواقعك ..
رعد:: ما انا عارف ،، ايه الجديد الله ،،
المتصل:: الجديد يا باشا انهم هيحملوا كل حاجة من الاقصر و خصوصاً من معبد الكرنك ،،، و التسليم فى الاسكندرية ...
رعد:: ذى ما كنت متوقع تمام انت كدة .. اى جديد تاني بالغني فوراً.....
المتصل:: تمام يا باشااا....
و اغلق رعد الخط مع المتصل... و ليسه هيروح يركب العربيه فى الجراش لمح عشق و هى بتركب تاكسي ...
أمر الحرص انهم يرقبوها و يعرفوا اخبارها.... ..
و بالفعل ذهبت الحرس لكى تراقب عشق.....
و ركب رعد عربيته... وةمسك فونه و رن على رقم ما....
رعد :؛؛ انتى فين
المتحدث::: هكونةفين يا باشا فى الشغل طبعاً و فى الاخر الكلام ضحكة بميوعه...
رعد بسخريه:: على انتى شغاله فين يا و**** انجزي تعاليلي الشقه ،، انا مخنوق ..
فيفي بضحكة بموعة شبه ضحمة الراقصين ::: ههههههههههي مقبوله يا موز منك الشتميه على قلبي زى الشهد....
رعد:: اخلصى يابت انتى الله .... بقولك مخنوق ..
فيفي::: أوامرك يا باشا انت تتخنق و فيفي تفرفشك هههههههي
رعد قفل الخط فى وشها :: اسفوخص عليكم جنس عاوز الحرق كلكم كدة تبيعوا اى حاجة عشان الفلوس ،،، ووجت صورة عشق قدامه و اتعصبةاكتر و حط ايده على وشه ،،، اما وايتك مابقاش انا رعد رعوب الصعيد .......  و اتحرك بعربيته على شقته ........
              💙💙💙💙💙💙💙
فى الصعيد ...
خصوصا جامعة الاقصر .......
نور لما خرجت من المدرج راحت الكافيتريا الخاصة بالكليه و طنشت كلام الدكتور.........
و هى قاعدة فونها رن و ردت و هى فرحانه ..
نور بغضب مصتنع  :: ليسه فاكر انك ليك اخت تسأل عليها يا يلا انت...
أدهم بضحك على غضب اخته الطفولى:: هههههههه ليه كدة بس يا فاشله ..
نور:: تصدق واحشتني كلمة فاشلة دى اوى يا ادهم،،، البيت مالهوش صوت و لا حس من غيرك .....
ادهم يغرور مصتنع:: ههههههههه عشان تعرفى بس مكانك اخوكي يا فاشله ههعههه
نور ::: ايه يا عم الغرور داه مكانتش كلمه قولتها ههههههههه
ادهم :: خلاص يا ختى:: المهم انتى اخبارك ايه و اخبار اهل الدار ايه ابت انتى
نور:: كلتنا بخير يا خوي ،، بس انت عوجت قوى قوى يا خوي ...
أدهم :: اعمل ايه حكم القوى على الضعيف يا خيتى ... نعملوه ايه فى رعد ال رعود داه دابسني انا و حمزة فى الشغل هنا فى القاهرة و راح إسكتدريه ابن المحظوظة ً. 
نور::: هو انت فى الشركة دلواقتى  خى ..
ادهم:: ايوا ،،، ليه ؟!
نور:: ابدا بس انا مستغرب انك عمال نتكلم صعيدى هههه و مش مكسوف زى رعد .. فى القاهرة حاجة تانيه خالص...ههههههه .......
أدهم :: انا يا نور بحب الضحك و الهزار و المقالب .. و ممكن الناس تفتكر انى فافي زى العيال ال بنشوفهم دول العيال السيس دول ههههههههه بس انا عمرى ما هقل من لهجتى ابداً انا صعيدي ابت انتى الله دمي حامي قوي فوق ....و قال قوى قوى بصوت مضحك ... خلى نور  تضحك جامد ..
نور ::: ههههههههههههه ههههههههه يا خربيت عقلك انا فى الكليه الناس هتقول ايه من ضحكي داه ههههههه
أدهم:: نععععممم يا ختى كليه و عمال تتضحكى و تتمايصي معايا ... اقفلى الزفت داه و روحي على محاضراتك الله....
و كان حمزة قاعد و سامع داه كله و اول ما سمع صوت ضحكت نور .... و قبله طارا من الفرحه ( متسالونبش طار ازى هههههه )
بس اول ما سمع ان هى فى الكليه قام مرة واحدة من على. الكرسي و شد الفون من أدهم .... ادهم استغرب حركة ادهم بس هو حاسس ان حمزة معجب بنور..
حمزة اول ما شد الفون من ادهم و حطه على وادنه و سمع نور و هى بتتكلم انها اتخانقت مع الدكتور و اتطردة من المحاضرة :::
حمزة:: طب لما انتى اطردتى من المحاضرة متنيله قاعدة فى الكليه ،،، يلا قومى رواحى. و بلاش لعب العيال و المسخرة دى ..
نور:: اتصدمت من كلام حمزة،،،::: و انتةمالك يا حمزة الله اطردت و لا خرجت و لا اعمل ال انا عاوزها انت مالك ....
و انت اصلا مين عشان تقولي مسخرة و لا زفت الله انا كنت بتكلم مع ادهم ،،،، انت بتتحشر ليه يا اخى انت ،،
حمزة اتوجع من كلام نور اوى اتوجع عشان حبها بصدق .. حب بس هى محستش بحبه ،،، هو كان كان بيقول كدة عشان غيران عليها ::: تصدقى يا نور عندك حق انا مالى بجد،، انا فعلا غلطان عشان اتكلمت معاكي ،،، و كنت خايف عليكي..
نور اندفعت مره واحده عليه اصلا هى مش طايقه بسبب امه ::: و انت تخاف ليه اصلا هو انت كنت حبيى و لا اخويا يا عم انت انت مجرد ابن عم و خلاص ،،،
ادهم سمع كدة اتنرفز و خد الفون من حمزة ...
ادهم :: اخرسي يا جزمه انتى هو ايه ال ابن عم و خلاص الله انتى اتهبلتى فى مخك ابت انتى احترمي نفسك يا نور دا له الحق عليكي قبلي هو ابن عمك قبل انا ماجى على. الدنيا....
نور:: ادهم ،، انا مخنوقه لوحدى سلام ..
و قفلت نور السكه مع اخوها....
و قعدت لوحدها فى الجنينه بتفكر فى كلام اخوها و حمزة و بعد كدة طنشط ... الكلام و جم اصحابها و فضولوا يتكلم على المحاضرة و على الدكتور ،،، و يضحكوا ...
و ان نور مرحتش برضوا للدكتور و عمال يحافلوا على الدكتور هههههههه
....................................
............................
........................
بعد ما الدكتور عمر خرج من المدرج ذهب الى مكتبه و كان مبسوط على اساس انه هيلاقى نور هناك بس خاب نظنه و ملاقهاش ،،،، و اتعصب اكتر ،، و راح سأل العامل...
عمر:: عم سيد ،
العامل سيد :: ايوا يا دكتور
عمر:: هو فى بنت جت هنا ..
عم سيد:: ايوا يا دكتور ،، و سابت الورق دى ،،،
عمر :: هى فين ،، هاتها ..
عم سيد طلع الورقه من جيبه:: ايه يا دكتور
و خد عمر الورقه من عم سيد و فتحها لاقى فيها رسمه جننته اكتر و حلف انه لازم يكسرها عشان يعرف يكسر اهلها و خصوصاً اخوها ...

عشق و المغرور❤حيث تعيش القصص. اكتشف الآن