"Cik Hana okey ke? Dengar suara saya tak?"
Hana menoleh ke arah suara itu. Sorang lelaki kacak memakai kot doktor. Dia sentuh kepalanya yang masih lagi berdenyut. Dahi dikerutkan tanda sakit teramat sangat. Perlahan dia bangkit dari baringnya.
"Hana. Hana tak apa-apa sayang."
Hana terdengar suara mamanya. Tiba-tiba dia terasa tubuhnya dipeluk. Mamanya menangis sambil memeluk dia. Di pintu papa berdiri dengan senyuman. Pelik pula melihat mamanya menangis bagai nak rak.
"Mama. Hana sakit kepala sikit aje. Mama nangis macam Hana ni dah koma setahun." Hana membatulkan duduknya.
"Mama risau sayang." Datin Maznah meleraikan pelukannya. Air mata dikesat dengan jari. Hampir gugur jantungnya apabila mendapat berita Hana pengsan. Sekarang dia merasa lega melihat Hana tidak apa-apa.
"Hana mungkin penat sangat sebab tu pengsan."
Hana pandang lelaki tadi. "Awak siapa?"
"Saya Doktor Riaz. Doktor Hana... doktor peribadi keluarga ni?" Doktor itu menjawab pertanyaan Hana. Matanya mencari mata Wazif.
"Doktor Hanif mana?"
"Sayang.... Doktor Riaz ni anak Doktor Hanif. Dia jadi doktor kita sekarang. Doktor Hanif kan dah tua. Nak kena berehat. Hana lupa ke?" Terang Datin Maznah.
Hana hanya mengangguk. Mungkin betul kata mama dia terlupa yang Doktor Hanif sudah bersara. Kali terakhir dia bertemu doktor peribadi keluarga mereka sebelum bertolak ke Jepun untuk melanjutkan pelajaran. Dia tiba-tiba rindukan Doktor Hanif.
Matanya memerhatikan Doktor Riaz lama. Agak kacak juga. Rupa lebih seiras Puan Khatijah, isteri Doktor Hanif. Lebih berwajah Cina. Lama dia memikirkan kata-kata Doktor Riaz tadi. Macam tidak logik pula. Apa pula yang dia penatkan. Semalam dia hanya berehat sahaja selepas keluar dari hospital. Begitu juga kelmarin.
Dia cuma luka ringan sahaja di siku tapi seminggu kena duduk hospital. Menjalani pelbagai rawatan. Mama dengan papa risau tak bertempat. Memang dia mahu mengamuk sahaja kalau bukan kerana dipujuk mama. Dan upah melancong ke Paris hujung tahun ini.
"Tadi Hana mimpi Wazif Amsyar." Hana tiba-tiba bersuara.
"Wazif Amsyar?" Datin Maznah kerut dahi.
"Wazif Amsyar anak Pak Rahmat. Driver kita dulu tu. Dia kan dah berhenti kerja dah balik kampung." Beritahu Hana. Mungkin mamanya sudah lupa. Sudah lima tahun Pak Rahmat berhenti kerja. "Mamakan yang bagitau Hana Pak Rahmat berhenti kerja lepas setahun Hana kat Jepun."
"Kenapa dengan dia?" tanya Datin Maznah lagi.
"Dia kan ketua pengawas sekolah Hana. Tadi Hana mimpi dia tengah baca doa kat perhimpunan. Masa tu Hana borak dengan Tina. Hana cakap kat Tina yang Hana nak paksa Pak Rahmat jadikan Hana menantu dia. Hana nak kahwin dengan Wazif Amsyar." Hana bercerita sambil tersengih-sengih. Dia seolah-olah terlupa ada dua orang lelaki asing bersama mereka. Boleh pula bercerita kisah lama.
"Hana ni buat malu mama aje." Datin Maznah menepuk bahu anak gadisnya. Usia mentah begitu sudah berfikir tentang kahwin.
"Kenapa Hana tiba-tiba ingat dia? Hana kenal dia tak?" tanya Doktor Riaz penuh minat. Sekali lagi matanya memandang Wazif. Lelaki itu juga berminat dengan cerita Hana.
"Manalah saya nak kenal dia. Last jumpa pun sebelum dia STPM. Masa saya form one. Muka dia pun ingat-ingat lupa. Kalau fikir balik lebih sepuluh tahun kot. Dia pun tak pernah balik bila cuti. Tapi saya tau dia handsome." Jawab Hana. Secara automatik dia terpandang Wazif berdiri di sebelah Doktor Riaz.
YOU ARE READING
Dia... Tukang Kebun - PUBLISHED
RomanceGembur tanah kat rumah orang-orang kaya biasanya kerja siapa? -Wazif Amsyar Tukang kebun - Hana Imelda Dah tau tukang kebun buat apa tanya lagi... Takkanlah posmen pulak yang gembur tanah kat rumah orang kaya - Wazif Amsyar Tukan kebun itu bukan seb...