Bab 3

673 16 4
                                    

"TERIMA kasih, doktor," ucap Damia sopan selepas sesi menemu bual tamat. Dia menghantar Zahirah hingga ke pintu utama.

"Setakat ni masih belum ada apa-apa berita pasal pembunuh tu, detektif?" tanya Zahirah walaupun dia sedar soalan itu agak bodoh. Kalaulah pihak polis sudah tahu identiti si bedebah itu, semestinya mereka sudah memberkas dia! Takkanlah polis saja-saja biarkan dia berkeliaran bebas di dalam dunia ini!

Damia hanya mampu membalas dengan senyuman tipis sebelum dia pamit diri. Di luar sedar, Zahirah lepaskan keluhan.

"Berat sangat mengeluh."

Satu suara menyapa dari belakang Zahirah. Spontan Zahirah berpaling dan matanya serta-merta membulat. Dia pandang Muzaffar dari bawah ke atas dengan mulut melopong. Muzaffar muncul dari belakangnya maka mudah saja Zahirah membuat kesimpulan Muzaffar sememangnya ada di IPD Seri Alam ini.

"Apa kau buat kat sini? Sejak bila kau ada kat sini?" polos Zahirah bertanya.

"Kau sebut nama aku tadi, kan?" Sengaja Muzaffar membalas dengan soalan juga. Dia sambung melangkah, meninggalkan Zahirah terpinga-pinga seorang diri di belakang.

Memanglah Zahirah ada sebut nama Muzaffar. Sewaktu Damia bertanyakan apa yang dia lakukan sepanjang hari ini, jujur saja Zahirah memberitahu segala-galanya. Tentang dia yang lewat bangun tidur kerana off day.

Kebosanan menerpa lalu dia berkunjung ke aras atas, ke apartmen Muzaffar. Lelaki itu tiada tetapi alang-alang Muzaffar sudah memberi kunci pendua kepadanya, Zahirah masuk saja ke dalam. Dia mulai larut dalam dunia pembacaan sebelum Muzaffar pulang dan selepas itu, tiba-tiba mereka menerima panggilan daripada Jessica, House Officer (HO) di zon merah Jabatan Kecemasan dan Trauma HSI.

Ah, barulah Zahirah faham sekarang! Terkedek-kedek dia mengejar Muzaffar. Berdiri saja di sisi Muzaffar, Zahirah tayang sengih.

"Polis panggil kau untuk sahkan apa yang aku dah ceritakan tadi?" soal Zahirah meski dia dapat mengagak jawapan yang bakal diterima.

"Sorry. Daripada insiden arwah Sabrina dua bulan lepas lagi, kau macam terheret sama dalam masalah aku."

Zahirah mengucap maaf kepada Muzaffar, satu perbuatan yang agak tipikal di antara mereka berdua. Kalau Zahirah tak minta maaf, dia akan berterima kasih pula. Dua frasa itu sajalah yang diulangi Zahirah saban kali.

Muzaffar diam. Frasa arwah Sabrina itu mengingatkannya kepada mangsa tikaman pada 14 Januari. Itu juga adalah hari di mana dia dan Zahirah bersua muka buat pertama kalinya. Mereka sama-sama ke hospital, kemudian ke balai polis. Pulang saja, masing-masing terkejut apabila menyedari mereka tinggal di apartmen yang sama. Dalam satu bangunan!

"Mesti polis panggil kau sebab nak sahkan alibi aku. Aku beritahu aku ada kat rumah kau jadi kau pula dipanggil untuk sahkan. Entah-entah dia orang cek rakaman CCTV apartmen kita. Yalah, nak tengok betul ke tak apa yang kita beritahu. Manalah tahu kut-kut dia orang fikir aku dan kau berpakat pula untuk lindung satu sama lain." Pandai-pandai Zahirah meneka apa yang dilakukan oleh pihak polis.

Tak ada jawapan daripada Muzaffar melainkan sengihan. Zahirah sambung mengomel.

"Aku geram dengan ASP Aydin. Detektif Damia memang baik, dia tak ada pun syak akulah suspek untuk semua kes ni. Tapi ASP Aydin... Daripada perjumpaan pertama lagi, dia sengaja provokasi aku untuk aku mengaku akulah sebenarnya dalang semua pembunuhan ni. Kau ingat lagi tak ASP Aydin cakap apa?"

Zahirah bertanya kepada Muzaffar. Waktu itu mereka sudah berdiri di sebelah kereta Muzaffar. Lelaki itu mengambil tempat pemandu manakala Zahirah di tempat penumpang. Hadirnya ke sini tadi bersama Damia dan Aydin. Untuk pulang pula, Zahirah tak perlu susah-susah meminta izin atau minta Muzaffar hantarkan dia pulang. Zahirah tahu sangat memang itulah yang akan dilakukan Muzaffar.

Jagakan AkuWhere stories live. Discover now