Bab 2

4.6K 101 0
                                    

Setelah hampir 30 minit menunggu Irfan dan Zakil tiba akhirnya 1 bunyi kereta yg berekzos besar kedengaran sampai di luar rumah itu..

Aku yg kehairanan meninjau2 di sebalik jendela rumah itu dan ku lihat Irfan keluar dr tmpt pemandu..

Fikri : Abg Haziq..kereta siapa tu?

Haziq : Owh..itu kereta abg Irfan..

Fikri : Tak guna van lg?

Haziq : Owh mmm..mungkin pjbt polis nak guna kot..

Irfan : Nah mkn..mesti Fikri lapar kan?

Fikri : Ahh..sebenarnya tak lapar sbb td dah mkn cuma skrg ni haus..

Tidak lama kemudian kedengaran pintu kereta dibuka dan ditutup semula..
Ikram pula muncul dan diikuti seorang llki di blkgnya..

Aku terpana apabila dia membuka cermin matanya dan merenung aku..

Fikri..apa jadi ni? Sedar..kau tu llki..knp boleh cair tgk llki lain..


Apa tgk2?

Aku terkejut dgn gertakkan llki itu..

Fikri : Maaf tuan..

Lalu aku mengalihkan pandanganku sambil berkata..

Fikri : Sllunya polis tak la segarang ini kalau baru berjumpa dgn org lain..

Irfan : Alaa..biasalah tu adik..tuan Zakil ni mmg tegas..

Tanpa aku sedar Irfan mengerutkan dahinya kpd Zakil..

Fikri : Owh jadi inilah tuan Zakil..

Aku memandang Haziq..

Haziq : Ya..mmm..dah jom makan..

Fikri : Sampai bila saya kena stay dgn tuan semua?

Ikram : Hoii budak..kau dah besarkan..boleh tak perangai tu jgn mcm budak kecil lg..byk tanya la kau ni..aku bunuh kau nnt..

Aku terkejut dgn kata2 Ikram itu..

Irfan : Ikram!!

Irfan terus menjerit..

Irfan : Dah Fikri..makan..lps tu kalau nak rehat..masuk la kat bilik situ..ada tilam kat dlm tu..kalau nak buat air..boleh panaskan air kat dapur..ada cerek..nak masak maggi pun boleh..abg ada beli td..

Aku hanya mengangguk..
Aku sempat melihat Zakil yg sedang menikmati makanannya..

Ahh Fikri..please..knp kau nak tgk dia..
Kata hatiku..

________________________________












Datin Farida : Abg..mcm mana anak kita bang?

Dato Hashim : Sabarlah..kan pihak polis tgh cari tu..

Tidak lama kemudian Fitri sampai ke rumah dan masuk tanpa ada sebarang masalah yg berlaku di rumah..

Datin Farida : Fitri..jam sebegini kamu baru balik rumah? Kamu tahu yg papa sama mama risau ttg adik kamu?

Fitri tidak mengendahkan kata2 Datin Farida malahan dia terus naik ke atas dan masuk ke biliknya..



Fitri merupakan abg aku..hubungan kami tidak la spt adik beradik yg lain..
Beza umur kami lebih kurang 5 tahun..



Datin Farida : Abg tgk anak abg seorang tu..langsung tak ambil kisah ttg adik dia..

Dekat Tapi JauhWhere stories live. Discover now