Aku teringat apa yang berlaku pada hari terakhir persekolah ketika di darjah enam dahulu. Kejadian dibilik stor lama itu bagaikan satu memori yang indah bagi aku . Selepas hari itu aku tak pernah dengar khabar atau berjumpa gadis itu lagi. Jujur dari sudut hatiku. Aku sangat merindui gadis itu. Apa khabar gadis itu sekarang.
“ Haf dah siap ke tu? Kalau dah siap, meh turun sarapan,” panggil Mak dari bawah.
Serentak dengan panggilan dari Mak, lamunan ku terus lenyap.
“ Ok Mak!” sahutku.
Aku bangun dari katil. Dan terus turun untuk bersarapan dengan Mak dan Abah ku.
Selepas selesai bersarapan, aku menyalami tangan kedua orang tuaku. Dan terus ke sekolah dengan menaiki basikal milik ku.
Jarak antara rumah dan sekolah tidak jauh. Hanya memakan masa 15 minit sahaja. Waktu masih awal, jam baru menunjukkan pukul 6:35
pagi.Aku tidak suka lambat kesekolah. Inilah rutin harian setiap pagiku. Mengayuh basikal kesekolah.
Selepas mengayuh basikal hampir dua minit. Aku melihat seseorang yang juga berbasikal melambai tangan kepada ku.
Dari jauh, aku dapat cam siapakah orang itu. Dia adalah kawan baikku. Adha. Dia adalah kawan baikku dari sekolah rendah lagi. Kami juga duduk di taman perumahan yang sama. Hanya berselang satu lorong sahaja.
Aku menghentikan basikalku.
“ Rin, Awal kau gerak kesekolah. Kalau kau teruskan momentem seperti ini. Kau boleh naik jadi pengawas,” ujar Adha kepadaku.
Aku tersenyum.
“ Awal kesekolah tidak cukup untuk jadi pengawas seperti kau. Aku tidak sepintar dan seaktif kau,” ujar ku.
“ Jomlah kita gerak sekarang. Boleh cuci mata tengok awek cun,” ajak Adha.
“ Awek cun? Jom jom!” ujar ku.
Hahahaha
Kami berdua ketawa. Dan mula mengayuh basikal masing masing.
Selepas hampir 15 minit mengayuh basikal, kami sampai di sekolah tepat jam 6:54 pagi. Kami meletak basikal kami di tempat yang di sediakan.
Aku dan Adha sekelas. Kami memasuki kelas 4 cempaka. Hanya baru sedikit murid yang ada dalam kelas. Selepas meletak kan beg di kerusi masing masing, aku dan Adha berjalan sekeliling sekolah.
Aku dan Adha adalah pelajar tingkatan 4 dari sekolah menengah kebangsaan Indra Cahaya. Aku rasa bertuah kerana dapat sekelas dengan Adha. Di sekolah ini aku sukar mendapat kawan kerana sikapku yang pendiam.
Nasib menyebelahi diri ku. Selepas berjaya memperolehi 5 a dalam ujian Pt3. Aku berjaya menaiki kelas pertama. Selepas 3 tahun terperuk di kelas kedua.
Jam menunjukkan sudah pukul 7:10 pagi. Perhimpunan utama minggu ke 14 bakal bermula sebentar sahaja lagi. Aku dan Adha berjalan menuju ke tapak perhimpunan. Pada hari ini adha akan menjaga barisan pelajar tingkatan 2.
Kring loceng berbunyi. Semua pelajar bergegas ke tapak perhimpunan. Selepas kami selesai membaca ikrar, pengetua memberi sepatah dua kata. Selepas selesai menyanyikan lagu negaraku, lagu negeri dan lagu sekolah, Kami semua di benarkan masuk kelas.
Didalam kelas, aku duduk seorang diri iaitu di meja belakang sekali, kerana bilangan murid ganjil iaitu 23 orang.
Mata pelajaran pertama hari ini adalah Bahasa melayu yang diajarkan oleh cikgu Faris.
Guru kelas kami.“ Oh, sebelum saya tamat kan kelas, saya ada kejutan untuk kamu semua,” ujar Cikgu faris.
“Kejutan benda pulak ni?” bisik ku didalam hati.
YOU ARE READING
Dia Yang Pertama
FantasyIni adalah cerita rekaan. Mengisahkan tentang kehidupan cinta sex antara dua orang pelajar sekolah menengah, Hafrin dan Bella. Kisah sex mereka bermula ketika di sekolah rendah. Di mana Bella menghina Hafrin sebagai lelaki gay. Namun Hafrin mengata...