Bab 2 : Rawat

603 4 0
                                    

" Haf boleh tak tolong keluar jap. Beli air 100 plus untuk adik," minta Mak pada aku.

" Ala, tadi siang tak nak mintak. Serabut betullah budak ni," bebel ku.

" Ala Haf. Haf kan baik," ujar mak.

" Yelah. Haf nak gi lah ni."

Pada hari sabtu macam ni . Aku kena pergi beli air untuk adik aku. Dahlah dah malam. Nasib baik ada lampu jalan.

Boleh pulak mamat ni dapat cuti 3 hari. Entah betul ke tidak dia sakit. Entah entah dia kelentong je. Umur aku dengan dia selang setahun. Dia sekolah asrama penuh sebab di lagi cerdik dari aku.

Kenalah aku jadi kuli dia. Hampeh betul lah.

Aku mengayuh basikalku dan menuju ke kedai runcit yang berdekatan. Setibanya di situ. Aku meletakkan basikalku di tempat meletak basikal.

Ketika ingin membayar air isotonik botol besar itu di kaunter, aku dapat melihat ada seorang budak perempuan seumur aku masuk kedalam kedai itu.

Emm ada pulak budak perempuan yang keluar jam 10:00 malam sebegini. Baru balik dari jumpa pakwelah tu.Eh lantaklah buat apa aku nak peduli.

Ketika ingin keluar dari kedai itu, aku dapat rasa bahu ku disentuh orang dari belakang. Seingat aku, aku bayar cukup cukup tadi.

Aku pun berpaling. Alangkah terkejutnya aku ketika melihat gerangan orang yang menyentuh bahu ku tadi.

" Hai Haf" suara itu sangat aku kenali.

" Eh bella, kau buat apa kat sini," tanya aku.

" Kau baru balik jumpa pakwe kah," tambah ku lagi.

" Eh kesitulah pulak. Mana adalah. Aku pergi beli panadol je," jawab bella.

" Kau sakit ke?" tanyaku kerisauan.

" Tak delah. Papa aku, kepala dia pening sikit," jawab Bella.

Kami berdua pun berbual diluar sisi kedai itu.

" Kau pergi seorang diri je ke? Naik Apa ? " soalku

" Ye seorang. Aku naik basikal. Tu," ujar Bella sambil menunjuk kearah basikalnya yang berwarna pink.

" Tak takut ke kena rogol ?" soalku lagi.

" Naik buat macam mana. Aku je yang ada kat rumah. Abang aku kat U. Minggu depan baru dia balik." jawabnya.

" Oh," aku menggaru belakang kepalaku yang tidak gatal.

" Erk... Bell....," belum sempat aku menghabiskan kata kata ku, Bella menutup bibir ku dengan jari telunjuk. Pipiku bertukar merah.

" Cup! Sebelum kau tanya aku soalan lagi, biar aku pulak yang tanya soalan kat kau," ujar Bella.

Aku mengangguk. Bella melepaskan jarinya.

" Sekarang aku tengok kau dah semakin hensem. Kau mesti dah ada awekkan," ujar bella.

" Eh mestilah!" balas aku

" Ye?! Siapa?! Aku kenal tak? Budak sekolah kita dulu ke? Tanya Bella. Nampaknya dia teruja.

" Kau Kenal sangat budak tu. Satu sekolah dengan kita dulu," jawab ku.

" Siapa?!" bella semakin teruja.

" Syah," jawab aku ringkas.

" Ish kau ni! Aku serius ni!" Bella mula membuat muka.

" Aku serius lah ni. Kau juga cakap dulu budak Syah makwe aku," balas aku. Aku senyum sambil mengangkat kening ku.

" Jangan lah ingatkan aku pasal benda itu. Aku rasa bersalah sangat," ujar Bella. Dia membuat muka comel.

Dia Yang PertamaWhere stories live. Discover now