4. Różnice

11 4 0
                                    

Różnice między Alpaką a lamą

Choć na pierwszy rzut oka zwierzęta te wydają się bardzo podobne, istnieje wiele cech, które pozwalają odróżnić alpakę od lamy. Pierwszą i oczywistą jest wygląd – lama ma długie uszy i podłużny pysk. Z kolei narząd słuchu u alpaki jest krótki i przypomina nieco ten występujący u owcy, podobnie jak zaokrąglony pyszczek. Lama jest wyższa od swojej spokrewnionej kuzynki, osiąga około 1,5 metra wysokości, wyróżnia się smukłą sylwetką i cięższą wagą. Wełna alpaki jest jednowarstwowa i bardziej miękka od runa lamy, która posiada dwie warstwy owłosienia.

Zwierzęta różnią się także usposobieniem. Alpaki są łagodniejsze i bardziej posłuszne, łatwo poddają się tresurze. Lamy to uparte osobniki, które często bywają agresywne i śmiałe. Słyną też z plucia – jest to forma komunikacji, najczęściej stosowana wśród członków stada, jednak ofiarą zachowania lamy może paść też człowiek. Alpaki bardzo rzadko korzystają z tej umiejętności i nie stanowią zagrożenia dla hodowcy.

Czy jest coś, co łączy te zwierzęta? Zarówno alpaki, jak i lamy należą do południowoamerykańskiej rodziny wielbłądowatych. Posiadają wspólnego przodka, północnoamerykańskiego wielbłąda, który trafił do Ameryki Południowej i dał początek wikuniom – pradziadkom dzisiejszych alpak, i guanako, czyli zwierzętom, od których z kolei wywodzą się lamy.

Alpaki to zwierzęta, słynące z niezwykłej wełny. Jest delikatna, lekka i bardzo ciepła, przez co tak ceniona przez wielu producentów. Jej walor stanowi także wysoka wytrzymałość, która zapewnia, że przedmioty wykonane z wełny alpaki służą swoim posiadaczom przez wiele lat. Wyjątkowa miękkość i lśniący połysk gwarantują, że runo bez trudu znajdzie swoich nabywców – europejski rynek stale się rozwija, przez co zwiększa się zapotrzebowanie na ten materiał. Alpaki produkują wełnę, która uznawana jest za jedną z najlepszych naturalnych tkanin na świecie.
P

ozdrawiam z kolendowania

AlpakiOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz