Tangan kecil Izz memulas pili paip. Pancuran air terpercik ke bajunya.
"Izz, perlahankan air," tegur Yoongi.
"Kenapa pula, abah?" Soal 5 years old Izz.
Yoongi menutup paip air. Dia bercangkung di sebelah Izz.
"Berapa kali air wudhu perlu lalu di setiap anggota yang wajib dan sunat?" Soal Yoongi.
"Abahhhhh orang nak main bola beracun dengan Namjoon dan Jimin, janganlah tanya," keluh Izz.
Yoongi buat muka garang. Izz mencebik ketakutan.
"Nak abah cubit ke? Nanti abah tak bagi main dengan diaorang tahulah!" Marah Yoongi.
"Tiga kali...," jawab Izz dengan muncung angsa.
"Salah. Dua kali je sebenarnya. Benda jadi tiga kali sebab perlu guna air yang sikit ketika berwudhu. Nabi S.A.W. melarang kita membazir ketika berwudhu," jelas Yoongi.
Kepala Izz memanjang mengintai luar surau. Namjoon dan Jimin dah seronok main kejar-kejar kat luar. Izz rasa nak lari sama.
Yoongi perasan je anak dia tak dengar. Bagi dia budak-budak memang macam tu. Kalau di biarkan, bila besar susah nak bentuk. Kalau berkasar, patah riuk.
"Sungai..."
"Kenapa dengan sungai? Abah nak bawa kami pergi sungai?" Soal Izz teruja.
"Tak. Kalau ambil wudhu di sungai, boleh ke sapu air sungai pada tangan sebanyak 4 kali?"
Izz mengeluh lagi sambil facepalm, dah macam orang besar gayanya.
"Abah, sungai kan besar. Tak kering pun sungai kalau Izz sapu air sungai pada tangan 100 kali pun," jawab Izz dengan yakin.
"Amboi, siapa ajar jawab macam ni?" Tanya Yoongi sambil silangkan tangannya.
"Jin," jawab Izz sambil sengih.
Yoongi tertunduk dan menggelengkan kepalanya.
"Izz, kalau ambil wudhu di sungai sekali pun, sapu air di anggota wajib wudhu lebih 3 kali di anggap membazir dan makruh, faham?"
"Izz faham!" Jawab Izz sambil matanya mengerling dua orang budak lelaki di luar surau.
"Baik, ambil wudhu sekarang."
Izz membuka pili paip air secara perlahan-lahan.
"Ok mula-mula basuh kepala kan? Lepas kepala?" Tanya Izz tergesa-gesa.
"Kepala."
"Okay, lepastu?"
"Bahu-"
"Bahu."
"Lutut, kaki, lutut, kaki," nyanyi Yoongi
Izz ter dance head-shoulder-knees-and-toes-knees-and-toes.
Wajah Izz bagaikan di paksa makan mempelam. Masam dan berkerut.
Yoongi gelak dan buka pili paip sebelah Izz.
"Ikut abah. Mula-mula baca niat."
"MANA ADA ORANG MAIN BASKETBALL MACAM NI!" Jerit Izz kepada Jungkook.Yoongi tersedar daripada terus tenggelam dalam kenangan-kenangan lamanya bersama Izz. Dia hanya melihat Izz, Jungkook dan Jimin bermain bola keranjang bersama-sama.
"Okey, kita tanya abah!" Kata Jungkook taknak kalah.
"Abah!" Panggil Izz, Jungkook dan Jimin serentak. Mereka bertiga melambai ke arah abah di blok yang di bina belakang gelanggang.
Yoongi melambai kembali.
"Jom! Abah jadi team Izz!" Laung Izz.
Yoongi buat tanda 'OK' 👌🏻dan turun dari bloknya. Mereka berempat bermain bersama-sama. Suasana meriah dengan gelak tawa mereka.
YOU ARE READING
© Agust D: Cinta atau Simpati?
Short StorySequel of book The Truth Untold. 𝙎𝙩𝙤𝙧𝙮 𝙞𝙣 𝙚𝙙𝙞𝙩𝙞𝙣𝙜 𝙥𝙧𝙤𝙜𝙧𝙚𝙨𝙨. 𝕊𝕥𝕠𝕣𝕪 𝕔𝕠𝕧𝕖𝕣 𝕓𝕪 @euphorians- start: 22/12/2019 end: 24/12/2019