Prt2

51 2 0
                                    

الجدة:ميران يا حبيبتي انا مش هدوم ليكي العمر كله انت ماشاء الله خلص كبرتي و صار لازم تتجوزي..
ميران:تيتا احنا تكلمنا في الموضوع قبل كدا ارجوك انا مش عايزة اسيبك لوحدك..
الجدة:انا مش لوحدي؛خالتك فاطمة عم تفضل معايا طول اليوم َ بعدين متتعبيش قلبي معاكي خلص بالله عليكي وافقي و خليني ارتاح..
ميران: ماشي يا تيتا انت نامي هلا و الي كاتبو الله رح يصير..
=======================
الجد:انا شايف انو دا انسب حل
رضا:و انا موافق رأيك يا بابا ممكن ميران تكون وش السعد على هي العيلة و هي يلي رح تقدر انها تخرج باسم من الحالة ال هوا عايش فيها دي..
نقلت شريفة بصرها بين الإثنين ثم قالت في نفسها بقى حتة بنت فلاحة لا راحت ولا جت رح تستولي على ثروة عيلة الطويري دا الي انا مش هسمح بيه ابداا... ثم قالت بخبث:بس يا عمي تفتكر انو باسم رح يوافق على هي الجوازة.
الجد:سيبي حكاية موافقته دي علياا...
===================
عند الساعة الرابعة فجرا يدخل باسم من باب القصر فقد اصبح يقضي معظم اوقاته في الملاهي مع مختلف البنات..
الجد:تعال يا ابني انا عايزك بموضوع
باسم يعلم جيدا ان جده و بما انه منتظر الي هذا الوقت ان الموضوع مهم :خير يا جدو
الجد:يا ابن اسمعني للاخر  الي انت بتعملو في نفسك دا لا بيرضينا و لا بيرضي ربنا ليان خلاص الله يرحمها متبقاش في ذكرها عايش عشان كدا انا حددت موعد خطبتك من بنت واحد صاحبي هو اتوفى من شي 3 سنين و سابها عايشة مع جدتها..
باسم :هوا انا كنت اشتكيت انا راضي بحياتي كدا و مش عاوز الجوازة دي
الجد:يا ابني انت مو ملاحظ حياتك كيف صارت دا احنا حتى اشتقنا لضحكتك و هزارك
باسم:لاحظ انك عم تتكلم عن حياتي انا عند رأي
الجد:لو هتخالف كلامي يبقي انا مش هسامحك لاخر نفس فيا و قلبي رح يفضل غضبان عليك
باسم:الا زعلك يا جدو طيب اذا كان بدك بنروح هلا
الجد:لا انا عطيت الخبر للجماعة اننا رايحين بكري
باسم في نفسه دا انت مستعجل بقا.. ثم قام و خرج من الغرفة بل و من المنزل كله..
توجه لبيت صديقه نور.. دق الجرس..
نور:طيب.. طيب.. يلا جاي.. مين جاا... انت
. اهلا يا بوص ايه وحشتك ولا ايه
باسم:اخرس يا زفت و خليني ادخل انا مش قادر اوقف..
نور متعود على حالة باسم لكنه تفاجئ هذه المرة فالارهاق باد عليه.. جلس باسم ثم قص على نور ما حدث بينه و بين جده و كيف انه يريد ان يزوجه من فتاة لا يعرف حتى اسمها.. ثم قال:هو فاكر امو هينسيني ليان بس و غلاوتها عندي لندم زوجتي المستقبلية ((قالها بترييقة)) على اليوم يلي سمعت فيه عني..
نور:باسم متغلطش هي ملهاش ذنب...
¯¯¯¯¯¯
يا تري شو رح يعمل باسم مع ميران؟
هل ستتقبل شريفة كنتها الجديدة؟؟ @@@@@@@@@

حبايبي اعطوني رأيكو بصراحة اذا في تفاعل رح نزل البارت الجاي

نصفي الاخرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن