خرجت ميران من الغرفة و هي سعيدة ليس لانها تشاجرت معه بل لانها استطاعة ان تخرجه من بروده و استطاعة ان تفرض وجودها امامه فكأنها ارادت ان تقول بانها موجودة..... توجهت لغرفتها لصلاة فرض العشاء بينما جلس باسم في مكانه يفكر كيف سيبعد هذه الفتاة من المنزل...
بعد قليل جاءت الخادمة لميران لتخبر٨ا بان الكل ينتظرها على العشاء... لان عائلة الطويري كأط عائلة مصرية عريقة تحترم اداب الطعام و الاكل الجماعي نزلت ميران ووجدت الكل يجلس الى المائدة الا باسم.. همت ان تسأل لكن الجد بادر
:'' ميران يا حبيبتي خدي الباسم عشاه و ان كنت حابة تاكلي معاه او ترجعي على راحتك... '' كانت نية الجد ان يجمع ما بينهما في مكان واحد...
قالت شريفة:'' ليه بس يا عمي نتعبها انا هخلي الشغالة تروحلوا.. ''
ميران:'' ماما ارجوك باسم هلا جوزي و انا المسؤولة عن كل احتياجاتو.. و شكرا يا جدو متستنوش انا هااكل مع باسم..
================
كان باسم يجلس فدخلت ميران.. احتدت عيناه عند رؤيتها و قال:'' اما مش كنت قولت اني مش حابب اشوف وشك يلا اخرجي براا منغير مطرود...
نظرت له ميران باستنكار لهجومه الواضح لكنها سبق و اتخذت قرارها بان لا تسكت:'' انا مشتقتش اني اشوفك انا بس جبت العشاء''
باسم:'' مش واكل روحي من خلقتي و الله العظيم ان ما تعدلتي فالكلام لهتشوفي وش بعمرك ما تخيلتيه..
ميران :'' اولا متهددنيش لاني مش هخاف ثانيا انت لازم تاكل لانو المشروب لوحدو مش كويس لصحتك بعدين بيروح جسمك يلي بتشوف حالك عليه..
باسم:'' استغفرالله البعيدة مبتفهمش انا لما شفتك انسدت نفسي...
ميران:''تصدق انو اما عكسك و شاهيتي انفتحت هلا...
و جلست امامه على الارض و شرعت تأكل بشهية متجاهلة مراقبته لها تماما.. استغرب هو طريقتها فهي الفتاة الاولي التي تجلس على الارض.. لا تأكل بالشوكة و السكين.. حتى انها تأكل كميات تعادل 3بنات في نفس الوقت لكنه ابسم لا اراديا و هو يراها تلطخ ملابسها ببقايا الطعام... انتهت ميران فوقفت و قالت :'' انا هقلهم انك اكلت عشان ميقلقوش..
لم يجب باسم و بقي ينظر لها ثم انفجر ضاحكا:'' امسحي بقك بدل ما انت عاملة زي الاطفال كدا..
اخذت ميران تمسح فمها بيدها.. لكنه اشار بيده لتجاه معين فلم تعرف ميران من اين بقايا الطعام فنظرت له كالبلهاء :'' انت مش هتساعدني بقاا. ''
اقترب منها باسم اقترب الا ان اصبحت سنتمترات بينهما فقط رفع يده و قال:'' انت فاكرة انك عايشة بفيلم يا ماما انا مش هلمس وحدة مثلك ابدا. '' و قام بدفعها فتراجعت للوراء....
============================
اييه هيحصل بعد كدا؟؟
هي ميران بتعمل كدا لييه؟؟
أنت تقرأ
نصفي الاخر
Romanceمسح دمعة فارة من عينه عندما تذكر انه ذاهب لخطبة اخرى ثم نظر امامه بوجوم..