اسمي سعد من احدى قرى محافظة الفيوم، عندي ٢٥ سنه وخريج كلية الاثار جامعة القاهرة, وتم تعييني بعد التخرج معيد بالكلية.
من أُسرى غنية الحمد الله والدي شغال في التجارة.
عشة فترة دراستي كلها في القاهرة ف شقة والدي اشترهالي أُقيم فيها بدل السكن الجامعي وكمان عشان اتجوز فيها. ما انا خاطب بنت عمي ( اسماء ) حب عمري من الطفولة ومتفقين بعد ما اخد الدكتوراه وانزل مصر نتجوز ع طول وهنستقر ف شقتي اللي ف القاهرة.جه الوقت اللي هنزل مصر، ودلوقت انا وصلت مطار القاهرة، صديق الطفولة ( طارق ) جه هو و والدي يستقبلوني ف المطار،
حطيت الشنط في العربية وانطلقنا للبلد، طول ما انا ماشي عمال ابص ع البلد من شباك العربية وقلت لطارق:
- لسه الناس زي ما هي عمرها ما تتقدم خطوة
طارق بص لي وهو بيضحك:
- ايوة بقى بدأنا يا دكتور يا عالم يا كبير ننسى اصلنا!
ابويا بص لطارق وقال له بعتراض:
- ابني عمره ما ينسى ابدا اصله، لولا اراضي ابوه وتجارته اللي خيرها من البلد دي ما كان الدكتور سعد عالم الاثار، ولا ايه يا سعد يا ابني مش كده برضه!
= اه طبعا يا بابا كلامك صح
قلت الكلام ده وبصت لطارق وانا مش طايقه لانه السبب ف ان الكلام ياخد اتجاه معاكس كده.المهم وصلنا البيت، البيت كله ماليان ناس جايين يستقبلوا الدكتور والعالم اللي هيشرف النهاردة واللي هوه انا، كم من السلامات والاحضان اللي خدتهم من اهل القرية كفيل ان يخليني عايز اطلع اجري ع الاوضة واقفل الباب عليا عشان اهرب منهم!
واحد من اللي قاعدين قال لي:
- قول لي صحيح يا دكتور سعد انت بقى بترمم الاثار ازاي بتحطلها مونه وكده!!!
مقدرتش امنع نفسي من الضحك بصراحه، ابويا بص لي بصه كلها غضب من اللي عملته فاعتذرت ع اللي حصل وقلت:
- بص يا (سليم) هو انت اللي قولته صح بس مش زي ما انت مفكر، مثلا في مقبرة فرعونية لسه فتحنها والمقتنيات اللي فيها او الحاجه اللي لقيوها زي مثلا تمثال عمره اكتر من الالف سنه حالته متدمرة ف انا ومجموعة من نفس تخصصي بناخد التمثال ده ونعيد ترميمه من الاول تاني عشان يظهر بشكل افضل واقوى.
سمع الكلام ده ولقيته قال لي بعدم فهم:
- هاه.. ربنا يعينك يا دكتور انتم بتتعوبوا اوي!خلص اخيرا اللقاء والسلامات الكتير دي وامي الله يديها الصحه كانت محضرالي اكل لو قعدت اكل من هنا للسنه اللي جاية مش هقدر اخلصه وهي مصره اني اكله كله! تخيل كده معايا بط ووظ ورز وسلطات ووووووو هاكل كل ده ازاي! ده غير بقى الحلويات اللي بحاول امتنع عنها عشان جسمي ما يتخنش. بس رميت كل السستم اللي ماشي بي بقالي سنين بره مصر واكلت عشان امي ما تاخدتش على خاطرها!.
بعد الاكل دخلت الاوضة، واتصلت ب اسماء، ردت عليا وقالت لي:
- ازيك يا دكتور ولا اقولك ازيك يا عالم يا كبير
= اه بقى.. صوتك باين اوي انك مش طايقاني ولا طايقه صوتي.. احكي يا اسماء مالك!
اسماء سكتت شوية وقالت:
- يعني انت متعرفش في ايه يا دكتور!
= يا بت ما تحكي وتقولي ف ايه مالك
- ماجتش ليه اول ما نزلت البلد عليا زي ما كنت وعدني ولا خلاص عيشة الاجانب و ستات بره نستك حبيبتك!
أنت تقرأ
الحاصد
Horrorاسطورة تتوارثها الاجيال عن مقبرة ملعونة يسكنها ( الحاصد ) وفي يوم محدد يخرج هو وجنوده من عالم الجن ليلاحق كل من يقترب من ارضه!! أراد الدكتور سعد أن يثبت لصديق طفولته طارق أن أسطورة الحاصد ليست حقيقية، فهي مجرد اسطورة يحكونها الاجداد عندما كنا صغار...