.

550 55 8
                                    

Jako iż wszyscy tęsknimy za F1 to możemy wspomóc się filmami o tej tematyce. Dlatego dzisiaj przychodzę do was z listą filmów:

1) Drive to Survive - tego serialu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Jedyny w swoim rodzaju, ukazujący F1 ze strony kierowców i szefów zespołów. Serial dostępny jest na platformie Netflix.

2) Rush - film o rywalizacji między Nikim Laudą, a Jamesem Huntem. Obejrzałam go kilka razy i z całego serca polecam. 

3) Grand Prix - film opowiada o rywalizacji czterech przyjaciół o tytuł mistrza. Postacie są fikcyjne. Film jest stosunkowo długi, ponieważ trwa ponad 4 godziny. 

4) Ferrari - film opowiadający o Enzo Ferrari. Ma on formę wywiadu, ale niektóre zdarzenia są fabularyzowane. 

5) Senna - sam tytuł mówi, że film opowiada o legendzie F1, czyli Ayrtonie Senny. Film ten jest dostępny na platformie Netflix. Jak widać, Netflix posiada jeszcze jakieś dobre filmy :)

6) Jochen Rindts letzter Sommer – Ein Toter wird Weltmeister (film jest tylko w języku niemieckim) - Niemiecki film dokumentalny opowiadający historię Jochena Rindta. Kierowca ten niestety zmarł na torze Monza w 1970 roku, zostając pośmiertnie mistrzem świata.

7) Grand Prix: The Killer Years - Film opowiada historię F1 w latach 60. i 70. XX wieku skupiając się na tragicznej stronie tamtego okresu. Film poza archiwalnymi nagraniami zawiera specjalnie przygotowane wypowiedzi byłych kierowców m.in. Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi i John Surtees.

8) Weekend of a Champion - Podczas wyścigu Formuły 1 o GP Monaco 1971, Roman Polański spędził cały weekend w towarzystwie Jackiego Stewarta i jego żony Helen. Film został po raz pierwszy wydany w 1972 roku. Drugie wydanie z 2013 roku to cyfrowo odnowiona wersja filmu z drobnymi zmianami w montażu oraz nagraną po 40 latach rozmową Polańskiego ze Stewartem.

9) Life on the Limit - film ten opowiada o historii Formuły 1 skupiając się głównie na najpoważniejszych wypadkach, kulisach wyścigów, kwestiach dotyczących bezpieczeństwach oraz najsłynniejszych kierowcach.

10) LAUDA – The untold story – 33 Days - film nie skupia się tylko na karierze Nikiego Laudy. Ten film dokumentalny podejmuje kilka tematów: kariera Nikiego Laudy w F1, jego wypadek na torze Nürburgring, sam tor Nürburgring oraz ewolucję środków bezpieczeństwa w Formule 1. Na potrzeby filmu nagrano wypowiedzi wielu kierowców, którzy startowali w czasach Niego Laudy, jak również w latach późniejszych oraz współcześnie.

11) F1 How it Was - film przypomina dziesięć wybranych wyścigów Formuły 1 z ostatnich 30 lat.

12) Crash and Burn - ekranizacja opowiadająca o byłym kierowcy wyścigowym Tommy'm Byrne. Film reklamowany jest sloganem, że to historia najlepszego kierowcy wyścigowego o jakim nigdy nie słyszałeś. Oraz, że Byrne to jedyny kierowca, którego bał się Ayrton Senna. Myślę, że tyle wystarczy, żeby zachęcić was do obejrzenia :)

13) Matra Racing – The Rebirth - opowiada o zespole Matra, który startował w Formule 1 (i nie tylko) w latach 60. i 70. XX-wieku. Film skupia się głównie na wypowiedziach osób zaangażowanych w ten zespół oraz osobach odpowiedzialnych za odbudowę wielu zabytkowych bolidów Matry, które obecnie biorą udział w wyścigach bolidów historycznych.

14) The Green Hell - Film opowiada historię niemieckiego toru wyścigowego Nürburgring. Tytuł filmu to określenie tego obiektu nadane przez Jackiego Stewarta. Zielone piekło odnosi się do północnej pętli liczącej ponad 20 kilometrów i 73 zakręty. Film dokumentalny opowiada chronologicznie historie tego toru i zawiera wiele historycznych materiałów wideo oraz nagrane współcześnie wywiady z kierowcami. Niestety nie jest on dostępny na żadnej polskiej platformie, ale dla osób, które dobrze posługują się językiem angielskim, dostępny jest on na iTunes, Amazon Video, czy Google Play.

15) McLaren - opowiada o życiu Bruce'a McLarena (urodzony w 1937 roku) od lat jego dzieciństwa i początków kariery w Nowej Zelandii, aż do śmieci podczas testów w 1970 roku. Na film składają się trzy rodzaje materiałów: historyczne nagrania, krótkie wypowiedzi osób znających osobiście Bruce'a McLarena przygotowane na potrzeby filmu, oraz w niewielkim stopniu sceny z aktorami ilustrujące poszczególne historie.

16) Williams - Williams to film dokumentalny opowiadający o powstaniu zespołu Formuły 1 oraz o życiu Franka Williamsa i jego rodziny. Dostępny jest on na platformie Netflix :)

17) SuperSwede: En film om Ronnie Peterson - opowiadający historię Ronniego Petersona, który zginał w wyniku obrażeń odniesionych podczas GP Włoch 1978. Film jak na razie jest dostępny tylko po szwedzku. 

18) Ferrari: Race to Immortality - to film dokumentalny, który skupia się na najbardziej śmiercionośnej dekadzie w historii Formuły 1, czyli na latach 50-tych XX wieku. Szybkie samochody i niemal całkowity brak zabezpieczeń powodowały, że wielu kierowców poniosło śmierć w wypadkach w wyścigach. Film skupia się na zespole Ferrari i na jego założycielu – Enzo Ferrari. Kolejny raz muszę was powiadomić, że film dostępny jest tylko w języku angielskim.  

19) Ferrari 312B: Where the revolution begins - Film dokumentalny „Ferrari 312B" to opowieść o samochodzie Ferrari, który na początku lat 70-tych odmienił losy tego zespołu i przyczynił się do serii sukcesów.

20) GRAND PRIX Driver - Czteroodcinkowy film dokumentalny produkcji Amazon Prime Video. Film składa się z czterech odcinków trwających po niecałe 30 minut każdy. Produkcja opowiada o kulisach przygotowań zespołu McLaren do sezonu 2017. Kolejny film, który dostępny jest tylko w języku angielskim na Amazon Prime Video

21) Motorsport Heroes - Film "Motorsport Heroes" opowiada historię pięciu legend sportów motorowych: Michèle Mouton, Mika Häkkinen, Tom Kristensen i Felipe Massa osobiście wzięli udział w nagraniach. Piątą legendą jest Michael Schumacher, którego historia ma zazębiać się czterema pozostałymi i w ten sposób dopełniać całą opowieść. Film jeszcze nie jest dostępny w języku polskim.

22) Brabham - film dokumentalny "Brabham" opowiadający o życiu i dokonaniach Jacka Brabhama. Prace nad filmem trwały cztery lata, na jego potrzeby zebrano wiele materiałów oraz nagrano specjalne wypowiedzi osób zaangażowanych w F1, które znały legendarnego kierowcę i konstruktora.

BONUS: 

23) Prost - prace nad filmem trwają. Łatwo się domyślić, że film będzie opowiadał o francuskim kierowcy, Alainie Proście. 

Jak niestety łatwo zauważyć, wiele z tych filmów nie jest dostępnych w Polsce, a już tym bardziej w polskiej wersji językowej, dlatego szkolimy angielski i lecimy oglądać :)


Typowi fani F1 Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz