Pisanie

270 17 16
                                    

Jeśli chcesz się wprawić, musisz wiedzieć, że dobrzy autorzy mnóstwo piszą i mnóstwo czytają. Jakby to powiedzieć, wprawa czyni mistrza.

Czytaj!

Musisz przyzwyczaić swoje oczy do dobrego tekstu, a wtedy w twoich pracach będziesz posługiwać się poprawnym językiem i szybko wyłapiesz błędy. Poznasz wiele nowych słów, nabierzesz płynności.

Znajdź swojego ulubionego autora pod kątem języka i przerób jego materiał. Przy czytaniu skup się na budowie zdań, dialogów i akapitów.

Pisz!

Pisz, pisz, pisz zawsze, wszędzie i o wszystkim. Pierwsze teksty nie będą idealne i będziesz miał im dużo do zarzucenia, ale musisz się wyrobić. Noś ze sobą zeszyt, kartki lub wykorzystaj notatnik w telefonie –każdy znajduje swój ulubiony sposób.

Wykorzystuj każdą wolną chwilę. Pisz na telefonie w autobusie, gdy skończysz pracę na lekcji i masz czas wolny, wyciągnij kartkę i bazgraj co ci przyjdzie do głowy.

Na wielu mediach społecznościowych można znaleźć trzydziestodniowe wyzwania pisarskie z tematami na każdy dzień, a na Pintereście aż roi się od tzw. "promptów" czyli podpowiedzi i wyzwań dla autorów. Wykorzystaj te pomysły, zainspiruj się nimi i twórz regularnie.

Gdzie pisać, gdy zaczyna się na poważnie?

Jeśli już masz plan opowieści, nic tylko zacząć sklecać zdania i opisywać przygody. Znajdź swój sposób. Jedni wolą ciągle nosić ze sobą ołówek, bo preferują standardowe sposoby, a inni wybierają klawiaturę.

Polecam założenie wygodnego zeszytu, najlepiej w formacie A5 – bo na nim ręka układa się lepiej niż na kieszonkowych notatniczkach, a da się go jeszcze wcisnąć do torby. Nie kupuj drogich zeszytów ze świetnym papierem, bo gdy przyjdzie na szybko wyrwać kartkę, lub ze złością wszystko pokreślić, wyrzucisz pieniądze w błoto i będziesz zadręczał się poczuciem winy.
Oprócz kartek ważne jest jednak to, czym piszemy. Tu sprawa wygląda zupełnie inaczej i warto zainwestować. Dla początkujących polecam zwykły ołówek bo jest wygodny i szybko można wymazać niepotrzebne zdanie. Natomiast bardziej wykwalifikowani autorzy preferują wysokiej jakości pisadła – pióra, cienkopisy i długopisy. Te mają jednak wadę, w postaci niezmazywalności.

Możemy wybrać też klawiaturę. Pisanie na komputerze jest jednak na tyle kłopotliwe, że nie da się tego robić wszędzie i trzeba nabrać wprawy w pisaniu wszystkimi palcami, bo nie ma sensu marnować czasu na wystukiwanie tysięcy liter palcami wskazującymi.

Każdy szuka swojego ulubionego programu, ale ja mogę polecić Google Office na dysku – jest mobilny, przejrzysty i mamy do niego dostęp wszędzie, gdzie jest internet.

Jeżeli chodzi o pole tekstowe wattpada, moi mili, to jedna wielka rosyjska ruletka. Macie wolne prawo wybrać, gdzie piszecie, ale uważajcie no Wattpad lubi nie zapisywać tekstów, mieszać słowa i akapity, a czasem urywać rozdział w połowie.
Trzeba jednak powiedzieć, że jest to wygodne w aplikacji mobilnej, bo telefon często można zabrać ze sobą wszędzie.

Wyświetlenia i gwiazdki | PoradnikOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz