Setelah kejadian itu, semakin kerap pula "kawan abah" datang menumpang dan setiap kali mereka bermalam perkara yang sama terjadi. Aku dah tak boleh tahan. Aku beritahu mak semua benda yang terjadi di rumah. Jadi aku dan mak berpakat untuk kerjakan "kawan abah" dengan abah sekali.
Rancangan dimula dengan mak memberitahu yang dia akan pergi ke Singapore selama 2 minggu atas urusan kerja. Abah seperti biasa tiada halangan dan hanya mengiyakan sahaja. Padahal mak hanya akan bermalam di hotel sekitar putrajaya untuk beberapa hari. Aku ditugaskan oleh mak untuk berada di rumah sahaja dan mak sudah memaklumkan kepada guru tingkatan aku mengenai ketidakhadiran aku untuk beberapa hari atas urusan keluarga.
Seperti orang mengantuk disorongkan bantal, arahan mak aku anggap sebagai cuti sekolah yang paling bermakna. Hari pertama dan kedua tiada apa yang terjadi. Hari ketiga hampir membuatkan aku dan mak berputus asa. Mana tidaknya. Sampai pukul 12 malam aku menunggu pergerakan abah kot kot "kawan abah" akan datang bermalam. Aku send mesej kepada mak untuk update semua perkara yang terjadi di rumah. Ketika aku sudah hampir berputus asa, aku mendengar bunyi enjin kereta abah dihidupkan dan keluar dari perkarangan rumah. Cepat-cepat aku update kepada mak. Ketika itu mak terus sahaja bersiap sedia untuk ke rumah jika abah balik bersama seseorang.
Seperti yang dijangkakan, abah memang bawak balik seseorang. Masa tu jugak aku bagitau mak dan mak pun terus drive ke rumah. Sambil menunggu mak sampai, aku sempat menekap telinga pada pintu bilik untuk mendengar apa yang sedang terjadi di dalam. Belum terdengar sesuatu yang aku jangkakan. Mungkin tengah warm up je. Perlahan-lahan aku melangkah turun untuk menunggu kehadiran mak. Beberapa minit kemudian aku menerima mesej dari mak bahawa mak dah sampai dan park kereta di hujung simpang. Perlahan-lahan aku keluar dan membuka pagar kecik untuk mak.
Sebaik sahaja mak melangkah masuk pagar aku terus memberitahu mereka sudah berada di dalam bilik. Aku mengunci semula pagar dan mengikuti langkah mak masuk ke dalam. Mak masuk ke dapur terlebih dahulu. Aku masih setia mengikuti setiap langkah mak. Mak mengambil beberapa batang cili padi sambil cakap "siap korang". Aku agak speechless hanya mampu bermonolog "serious lah mak aku ni".
Perlahan-lahan aku dan mak naik ke atas. Sampai sahaja depan bilik mak dan abah, kami berdua dengar jelas desahan dan henjutan-henjutan dari dalam bilik. Tanpa menunggu lama, mak mengeluarkan kunci bilik dan terus menerjah dalam bilik. Terkejut beruk abah dan perempuan tu. Sepantas kilat mak menolak abah dan mematahkan cili padi terus tonyoh kat muka dan mungkin pada konek abah.
Perempuan tu mula takut dan menarik selimut untuk menutup badannya. "Iman pegang betina ni. Mak nak kerjakan dia". Aku pandang perempuan tu sambil senyum macam pennywise dan tarik kedua-dua tangan perempuan tu, tolak sampai terbaring atas katil. Abah memang dah tak blh buat apa sebab dah pijar dgn cili padi tu. Mak tgk perempuan tu dah terbaring laju je rentap selimut dari tangan perempuan tu dan terus tenyeh cili padi kat mulut, tetek dan pepek dia. Meraung perempuan tu. Sambil tonyoh mak bebel kuat. "Aku separuh mati cari duit. Korang menggatal belakang aku. Kau betina memang dah takde konek bujang ke kau nak? Konek tua jugak kau nak. Dasar sundal" meronta-ronta perempuan tu mintak lepaskan.
Mak tarik rambut perempuan tu capai baju dia dan mak heret turun. "Kau pakai baju ni. Kau keluar dari rumah ni. Kalau kau berani balik sini kau tau nasib kau macam mana". Mak arahkan aku untuk buka pagar untuk perempuan tu keluar. Sepanjang perjalanan keluar perempuan tu menangis mintak ampun kat aku dan merayu untuk jangan buat macam ni. Nanti org nampak malu katanya. Aku hanya menjawab sebelum ni tak malu ke datang rumah saya. Selesai uruskan perempuan tu, aku masuk dan kunci pintu. Dari bawah lagi aku boleh dengar suara mak.
Mak mintak abah ceraikan mak. Aku terdiam macam kena tampar. Tak tau nak rasa lega ke sedih. Berkali-kali abah tolak dan mintak mak untuk bersabar. "Ni bukan kali pertama tau" jerit mak. "Enough is enough. Let me go. I'll take Iman" sambung mak. Tanpa menunggu jawapan abah, mak terus arahkan aku untuk membawa pakaian dan keperluan. Selesai aku mengemas pakaian yang aku perlu bawa, aku bawa turun. Aku lihat kereta mak sudah ada di dalam garaj dan menunggu aku. Malam tu aku dan mak bermalam di hotel. Sepanjang malam aku membantu mengurut tangan mak dengan cleansing oil untuk menghilangkan pijar tangan mak.