Harini panas lain macam. Terik gila. Sama dengan perangai Kenji. Gila. Tadi dalam kereta siap pasangkan seat belt tapau cium pipi aku sekali. Tu takpe lagi. Tadi masa berhenti makan pun macam tu. Kalau boleh, dia nak pegang je tangan aku ni sepanjang masa. Aku naik merah muka dek malu. Dah jegil jegil mata pun buat2 tak paham. Adoii.
Nak dekat 2 jam perjalanan baru kitorang sampai. Tadi jammed sekejap kat pekan Pilah. Aku sampai je mak dah standby duk kat tangga. Rindu kat mak aku. Aku dengan Kenji pun turun dari kereta.
"Sapo deh tu?" tanya mak.
"Kawan satu rumah. Kenji namo eh"
"Kenji? Oghang mano tu?"
"Dio Jopon campur Sarawak."
"Ooo... " Mak terangguk angguk.
Kenji tersengih sengih."Makcik... Hehe." Kenji terangguk angguk.
"Ha... Poielah naik dulu. Paneh luar ni ha. Nak makan poie la makan. Ambik sendiri kek dapur. Man, ajak kawan ekau ni ha."
"Iyolah mak."
Kenji cuit aku.
"Mother you panggil you Man ke?"
" Ha ah... Kawan2 je yang panggil i Fikry. Kenapa?"
" I nak panggil you sayang boleh? "
Eh, tampo kang!
"Tak yah nak mengada eh."
Mengekek dia gelak.
So petang tu aku bawak dia jalan2 kat sekitar kampung naik motor arwah abah. Ni yang seronok bila sesekali balik kampung. Masa petang, mak buat cekodok pisang. Kenji dari tadi menyibuk sebelah mak. Nak tengok katanya. Nanti boleh buat untuk aku. Mmm.. Iyolah tu. Aku pulak buat teh tarik. Yang ini memang kepakaran aku. Haha...ni betul. Masa duduk kat asrama kerja dulu, ramai yang puji teh tarik aku ni. Kemudian, aku bawak air teh tu ke luar, letak kat pangkin. Tak lama lepas tu, Kenji datang bawak cekodok pisang. Apa lagi, kasi bedal la..
"Man. Mak nak solat dulu." Mak jerit dari dapur.
Aku angguk je.
"Seronok jugak kampung you ni Fikry. I suka."
Aku senyum. Kampung aku ni mmg dekat dengan sawah bendang. Pemandangan sini memang cantik. Selalu jadi tempat pengantin baru buat photoshoot. Aku pandang Kenji. Asyik benar tengok pemandangan kat situ sambil makan cekodok tadi. Wajah dia nampak bercahaya bila kena tempias matahari petang. Tiba tiba perasaan aku rasa bercampur baur. Entahlah.
"Kan bagus kalau i kenal you lebih awal." Entah kenapa terluncur ayat itu dari mulut aku.
Kenji pandang aku.
"Kenapa you cakap macam tu?"
Aku pulak yang terpinga pinga. Err.. Aku cakap apa?
"Errr.. Entahlah. I pun tak tau apa yang i cakap tadi."
Kenji pandang aku pelik. Lepas tu gelak.
"Dekat Jepun dulu, jarang i dapat rasa suasana teatime macam ni. Walaupun i duduk asrama, bila i balik sekali sekala pun, tak pernah merasa macam ni. Parents I pentingkan study. You beruntung, Fikry. I happy bila you ajak i. Ni yang best ada housemate macam you ni. Haha."
Aku senyum.
"So.. Enjoy it." Kataku sambil menepuk pahanya.
"Thank you. I am. Lebih lebih lagi dengan seseorang yang...err... dengan...someone...like you." Kenji senyum handsome. Kami menikmati minum petang sampai matahari terbenam.
Malam pun tiba. Kat kampung pukul 9 pun dah macam pukul 11. Sunyi sepi. Aku bentang tilam toto kat ruang tamu. Kenji ada kat luar. Nak rasa angin malam kampung katanya.
"Kenji. Acik masuk dulu yo? Kalau nak minam ko, mintak Man tolong buek'an. Tak yah memalu umah acik ni. Bukan ado sapo pun. Man! nanti buek'an air untuk Kenji sekali yo. Mak nak masuk dah ni."
"Ye lah mak." Air pun nak suruh aku buat ke. Mengada betul. Aku pun buatkan la air teh. Kalau stail orang nogori, lepas makan nasik, mesti nak minum teh pulak. Sampai aku pun dah terbiasa. Aku bawak air ke depan. Dia senyum bila nampak aku datang dengan dua mug. Kat KL, Kenji yang buat semua ni. Haha..
"Thanks Fikry." Dia minum. "Mm.. sedapnya. Pandai you buat air."
Aihh.. Petang tadi tak sedap ke?
"I dah siapkan tempat tidur you, kat ruang tamu."
Dia pandang aku.
"You tidur mana? "
"Tidur dalam bilik la." Kataku selamba. Dia nampak macam tak puas hati.
"Haih.. Kesian tetamu. Kena tidur luar." Kenji bersuara.
Tak kesian pun. Aku nak tergelak tengok muka dia yang masam tu.
"Takde sapa sudi teman i. Tidur keseorangan kat luar ni."
Eleh.. kat KL boleh je tidur sorang. Nak mintak kesian la tu.
"Alah...tu pun tacing...gurau je. I yang tidur luar. Kene bising dengan mak nanti kalau biar tetamu tidur luar."
Kenji gelak.
Aku berkemas kemas. Hantar balik mug semua ke dapur. Kenji dalam bilik air. Aku masuk dalam bilik kibas kibas apa yang patut. Maklumla, bilik dah tinggal lama. Kut ada entiti yang berumah tangga kat situ. Aku baru nak keluar, bertembung pulak dengan Kenji yang nak masuk bilik.
"I dah siapkan tempat tidur you. Jaga elok elok. Ni katil i sejak darjah 6. Tapi kukuh lagi tau."
Dia datang dekat. Sangat dekat...ni mesti ada apa2 ni.
"Fikry, jom kita tidur sekali." Kenji bisik.
Terbeliak biji mata aku.
"Ishh.. Jangan nak merepek eh. Pergi tidur sana." Aku terus menapak ke ruang tamu, Tutup lampu, tepuk tepuk bantal, terus letak kepala. Baru je nak lelap mata, terdengar bunyi tapak kaki seseorang. Kenji datang siap bawak bantal selimut. Alah apahal dia nii...
"I nak tidur sini." Kata Kenji sambil kibas selimut. Aku mula rasa bengkeng.
"Suka hati you. I tidur buas. Besok pagi, kaki i atas muka you, jangan marah eh."
"Tak marah... Tapi tau lah i nak buat apa bila kaki you atas i."
Aku pandang dia. Dia jengket2 kening. Aku jeling. Aku terus letak kepala balik dan pejam mata. Aku pusing membelakangi dia. Tiba tiba terasa pinggang aku di peluk perlahan lahan. Serta merta mata aku terbukak luas.
"Excuse me. Please move your hand."
Tapi Kenji lagi mendekat dengan aku. Terasa nafas dia yang hangat kat leher aku. Ni yang buat stim ni. Aku hembus nafas.
"Kenji, you better behave yourself."
Dia diam je. Lama aku tunggu, barulah dia lepaskan tangan dia.
"Good night Aman Fikry. Love u buddy."
"Hmm... Good night..."
YOU ARE READING
Rakan Serumah
Fiksi UmumKisah antara 2 orang asing yang tak mengenali, tinggal serumah.