"Lisko täyttää vuosia"

39 0 0
                                    

Oli Liskon syntymäpäivät. Lisko täytti jo monta vuotta, eikä Lisko pitänyt siitä. Lisko ei halunnut vanheta. Oli niin hauskaa olla tyhmä ja vanhetessaan viisauskin varttui.
Liskoa suretti. Lisko täytti jo 32 (nykyaika 123).

'Hyyiii!!' Lisko ajatteli mielessään. Liskosta tulee vanhus. Ei se voinut mennä näin. Eikös se ollut niin, että Liskon täytyi elää yli 200-vuotiaaksi. "Eikun ai niin, ajattelin niin viimeksi 7-vuotiaana" Lisko mutisi.
Yhtäkkiä Lisko kuuli kauheaa töminää etuoven luota. "Ei Ei Ei Ei EI!!" Lisko kuiskasi kovalla äänellä ja näki Kowalskin (leipomoyrittäjän) etuovellaan. Lisko mietti pakosuunnitelmaa. Oli pakko paeta.

Yhtäkkiä Lisko sai aivan mahtavan typerän idean ja juoksi nopeasti ikkunalle. Hän otti takkinsa pois päältä sillä hän halusi antaa vaikutelman tulijalle, että Lisko olisi vaikka kidnapattu (Silloin takkia ei ehdi ottaa mukaan, sillä kidnappaajat eivät anna aikaa ottaa tavaroitaan mukaan). Liskon mielestä takin jättäminen tekisi tarinasta uskottavamman. Eikä hänellä ollut muutakaan vaihtoehtoa.
Lisko avasi ikkunan luukun ja oli kiipeämässä ulos. Hän näki Kowalskin tuijottavan tätä. "Hups.." Lisko sanoi hiljaisella äänellä. Hän luuli, että tämä kyseinen ikkuna oli hänen takapihansa suuntaan, vaikka se veikin pääkadulle. "Eikun hetkonen, eihän minulla ole takapihaa" Lisko virnuili ja kiipesi takaisin sisälle.
Kowalski katsoi ikkunan suuntaan, josta Lisko oli juuri yrittänyt paeta. "Hehhe, tyypillistä Liskoa" Kowalski (leipomoyrittäjä) hekotti. Hän koputti oveen.

Lisko kuuli koputuksen ovelta. Liskolla ei ollut enään muita keinoja päästä pakoon Kowalskin "Huomenta on aivan ihana ilma" keskusteluja.
Ovelta kuului toinen koputus. Liskoa hermostutti, kunnes hän keksi taas todella typerän idean. Hän juoksi jälleen ikkunalle (tällä kertaa ei yrittänyt karata sitä kautta) ja repäisi ikkunan reunasta lämpömittarin (joka saattoi sisältää elohopeaa), mutta Liskoa se vähät kiinnosti. Hän laittoi mittarin suuhunsa ja juoksi nopeasti sänkyyn. Mittari maistui hieman omituiselta, mutta tätä piti pitää vain hetken rekvisiittana, jolloin se ei haitannut.

Kowalski kokeili ovenkahvaa, sillä Lisko ei varmaankaan edes ajatellut tulla avaamaan. Ovi oli auki. "Haha tyypillistä." Kowalski (leipomoyrittäjä) nauroi ja avasi oven. "Hei Lisko ja paljon onnea!" "Ulkona on aivan ihana ilma muuten!" Kowalski huusi, kunnes näki Liskon makaavan sängyssään.
         Liskoa huvitti hieman. Lisko niin arvasi tämän.
"Onko kaikki hyvin?" Kowalski kysyi nyt huolestuneet kulmakarvansa vielä roikkuvimpina. "Olen sairas.." Lisko tuijotti Kowalskia ja käänsi katseensa puiseen narisevaan vanhaan lattiaansa. Kowalskia oli sitten hauska jekuttaa.
"Jaha, emme varmaankaan voi pitää syntymäpäivä juhlia" Kowalski sanoi surun murtamana. 'Jes' Lisko mietti ja hymähti itsekseen. Kowalski yhtäkkiä huudahtaa. "Voimmehan pitää juhlat täällä!".
Liskon tyhmän onnellinen ilme kääntyi nyt alas päin. Lisko alkoi taas yskiä ja hymistä. "Hhmmmmmööhhööhmmmm no tuota en nyt oikein tiedä, tai siis lämpöä on jopa 45 astetta. Kowalski pelästyi ja oli vielä huolestuneemman näköinen. "Mutta eikös se näytä 76 astetta?!" Kowalski huudahti säikähtäneesti.

Lisko virnuili hieman, sillä tuollaiseen lämpöön hän itsekin olisi menehtynyt. "KYLLÄ, tai siis siltä se näyttää.." Lisko huudahti epäuskoisesti ja käänsi katseensa puiseen narisevaan lattiaan.
         "Hmm noh ehkä sinun täytyy levätä" Kowalski sanoi hieman vaisuna ja onnettomana. Hän olisi halunnut viettää Liskon syntymäpäivän hänen suosikkiystävänsä siis Liskon kanssa. Mutta kai se jäisi sitten seuraavalle vuodelle.
Yhtäkkiä Kowalski sai aivan mahtavan idean. Hän järjestäisi bestfriends LEFFA ILLAN!!!! Kowalskin idea oli mahtava.
"Hei Lisko! Pidetään juhlien sijasta rento LEFFAILTA!".
Lisko näytti kauhistuneelta. "En nyt oikein tiedä tai siis lämpöäkin on..." Lisko oli sanomassa, kunnes Kowalski keskeytti tämän. "Kyllä sinä nyt pystyt lepäämään vai? Eihän olo niin huono voi olla ettet pysty olemaan paikallasi lepäämässä?" Kowalski kysyi todella ärsyttävä virne kasvoillaan.
Lisko näytti todella tyrmistyneeltä "Selvä sitten..." Lisko mumisi vastaukseksi ja sukelsi peittonsa alle.
"Jes" Kowalski sanoi "Täytyy pyytää myös muut ystävämme!" Kowalski huudahti ja naurahti perään. "Mmmmhmmh......." Lisko mumisi epäonnisena peittonsa alla.

Lisko ei halunnut vieraita. Hän ei halunnut seuraa, mutta Lisko suostuteltiin jo tähän typerään illan viettoon, joten Liskolla ei ollut enään vaihtoehtoja. Hänen täytyi viettää tämä ilta näiden psykojen kanssa.
Kohta ovikello jo soikin. "Hyyyiiiii....." Lisko mumisi ja kääriytyi peittoonsa. Hän kuuli askelten ääniä ovelta. Sen täytyi olla Queenie ja Neiti Salamanteri. 'Hua' Lisko mietti. 'Eikä..' Lisko ajatteli, kunnes oli aika tulla peiton alta pois.
"Ulkona on ihana ilma. Sataa vettä..." Queenie sanoi. 'Haha luulin että hän olisi unohtanut tuon' Lisko mietti ja naurahti mielessään. "Paljon onnea..." Salamanteri sanoi kyllästyneen kuuloisena ja otti takkinsa pois.
Lisko katsoi tämän suuntaan. "Pakotettiinko sinutkin tähän?..." Salamanteri kuiskasi Liskolle. "Noh niinkin voisi sanoa".
"Mmmhh....?" Salamanteri mumisi ja käveli keittiöön (varmaankin vesilasilliselle).
Liskoa hymyilytti. Lisko tiesi, että hänellä oli iso (Crush) salamanteria kohtaan ja hän ajatteli olevansa liian läpinäkyvä.
"Hehhe" Lisko naurahti ja käänsi katseensa tammen ruskeaan aulan lattiaan.
"Noh mitä elokuvaa katsomme?" Queenie sanoi pitkän hiljaisuuden jälkeen hieman hermostuneena. "Noh" Kowalski sanoi miettien.

"Uuuu! Kävisikö Harry Potter!" Queenie huudahti innoissaan. "Joo! En ole nähnytkään niitä vähään aikaan" Kowalski sanoi myös aivan mahtavan iso hymy hänen onnellisilla kasvoillaan.
Liskoa huvitti. Nuo elokuvat olivat täyttä puppua ja valetta. Pelkkää rekvisiittaa koko elokuva.

"Aloitetaanko?" Kowalski sanoi ja istui Liskon tulevaisuudessa valmistetun TVn ääreen. "Selvä.." Salamanteri sanoi kävellessään keittiöstä olohuoneeseen.
Lisko oli aivan äimänkäkenä. Miten tuo henkilö pystyi olemaan niin kaunis ja mystinen samaan aikaan.
Kowalski huomasi Liskon (olemuksen), jolloin hän laittoi leffan pyörimään.
"Tuota aloitetaanko?" Kowalski kysyi jo odottamattomana. "Selvä" Lisko sanoi ja katsoi tätä väsyneenä.
        Elokuva alkoi. TVn ruudulta kumpusi valoa koko vanhan tammen ruskeaan huoneeseen ja ilta alkoi hämärtää.
       Liskon mielestä elokuva oli tylsä. Hän olisi halunnut katsoa jotakin muuta. Esim Twilight aamunkoi. Se oli huippu elokuva.
     Ne näyttelijät ja rekvisiitat, sekä puvut ja tunnelma. Aivan suurenmoisia ne kaikki.
          Oli Harry Potteritkin ihan hyviä, mutta se oli vain niin feikki.

         Yhtäkkiä Kowalski huudahtaa: "Hei Lisko! Tuohan on sinun pojan poikasi vaimoke!!". Liskoa nolostutti. Kyllä se se oli. Liskon pojan pojan vaimoke Luna Lovegood. Kyllä hän oli kovin sievä, mutta ei Kowalski tuollaista voi huutaa kesken kaiken.
      Tai siis ELOKUVAHAN OLI KESKEN! Ei hän voi alkaa huutaa kesken kaiken.
        Ilta oli muutenkin todella kiusallinen, eikä se siitä parempaan suuntaan ollut menossa.
        Queenien popcornien leijuttelu teki tilanteesta nöyryyttävän, eikä Neiti Salamanterin veitsen terävä katse sitä paremmaksi tehnyt.
         Ilta oli kerrassaan kamala. Tai siis Liskohan täytti vuosia!

Fantastic Geeks & Where to Find ThemDonde viven las historias. Descúbrelo ahora