DUA buah bot membelah ombak. Membawa 24 manusia dan perkakasan search and rescue. Kei tertanya-tanya mengapa banyak sangat barang yang mereka angkut. Bukan nak pergi berperang pun. Agen Skylex pula santai menggalas beg hiking. Uniform kelabu berganti pakaian sukan merah gelap.
"Korang pasti ke arah ni betul? Dah berapa jam ni? Tak sampai-sampai pun."
Sedari tadi CC jadi nakhoda. Kejap kanan, kejap kiri. Lima pulau kecil dilintasi, bot terus bergerak.
"Sabar," kata Bob.
Sejam. Dua jam. Lima jam. Kei hilang sabar!
"Aku dah agak dah. Korang ni memang kaki kencing!" hamun Kei.
Dia hampir menunjal Bob yang duduk di birai bot.
"Ada nampak kami buka seluar ke?"
"CC, Kei serius. Tolong jangan buat lawak bodoh."
Huda terpaksa masuk campur. Punggungnya kebas. Berapa jam lagi mereka nak redah lautan? Arah yang diberikan CC langsung tak meyakinkan. Sekeliling hanya air. Habuk tanah pun tak nampak.
"Ada nampak macam aku buat lawak ke?"
Novel cinta yang dibaca berjam-jam ditutup. CC menguap.
Huda rasa nak mencarut. Ingat mereka sedang melancong ke?
"Minyak bot habis nanti kalau kita terus bergerak tanpa haluan."
"Tuan Mazlan kan banyak duit. Suruhlah dia hantar minyak tambahan."
CC menggeliat. Sambung baca novel. Siap berlunjur dan berkaca mata hitam. Tanpa memandang lautan, dia mengisyaratkan One agar melencong ke barat daya.
"Kau sengaja nak habiskan duit bapak aku ke apa?" tanya Kei garang.
"Mungkin."
"Kau ni memang nak makan penampar!"
Huda mencengkam bahu Kei. Menghalangnya daripada menerkam CC. Ada juga berlaku pertumpahan darah kejap lagi ni.
"Tuan Mazlan akan naik angin kalau korang buat kerja main-main macam ni." Huda beri amaran halus.
"Angin dia aje yang kau fikir. Angin aku ni belum sampai lagi. Kalau sampai, mampus korang semua," omel CC tenang.
"Kami tak nak cari gaduh. Kami cuma nak cepat sampai ke Pulau Amon dan cari Zack."
Kesabaran Huda layak dipuji. Dia tak baran macam Kei.
"Belum gerenti Zack masih hidup." Bob mengingatkan.
"Hidup atau mati tak penting," ucap Huda perlahan.
"Kunci mulut korang. Kalau korang diam, kita akan cepat sampai."
Tak sampai seminit, CC berdengkur. Kei gigih meningkatkan kesabaran.
DUA tiga kali Kei merenung pisau Rambo yang tersemat di butnya. Teringin benar menikam dua agen Skylex yang sudah hilang akal itu. Mereka boleh tidur dalam keadaan genting sebegini?
Arahan Bob sebelum membuta adalah, "Pandu saja ke mana pun korang nak pandu. Tak lama lagi sampailah tu."
Sampai kepala hotak dia! Mereka dah sesat di tengah lautan.
"Bos, ada masalah!" One panik. Dia mendekati Huda dengan wajah cuak.
"Apa dia?"
"Semua kompas dan alat perhubungan tak berfungsi."
Degupan jantung Huda terhenti sedetik. Dia pantas memasuki kabin pemandu. Panel sistem lengkap dengan GPS mengalami glitching. Setelah diketuk pun, ia tetap terkelip-kelip. Jarum kompas manual berpusing ligat. Enjin dua bot mati serentak.
YOU ARE READING
MAKHLUK
FantasyTajuk: MAKHLUK Penulis: ANABELLA Harga: RM24 / RM27 Kematian aneh Suri memaksa Tuan Mazlan menggunakan khidmat Agen Skylex bagi mengesan dalang kes pembunuhan puterinya. Juga mencari Zack, kembar Suri, yang hilang tanpa berita. "Zack masih teruskan...