Seeing you smile make me smile too;)
Raja emas itu berdiri angkuh di depan aku sambil mata ruby miliknya merenung aku tajam. Seolah renungan itu dapat membunuh aku dengan setiap belah tajamnya. Dan aku didepan hanya menunduk takut pada lantai.
Melihat aku yang hanya diam tanpa suara, dia terus mara dan mendekat. Sebelah tangannya diangkat dan melekat cantik pada bahu aku yang mengendur.
"Let's go there."
Dan deruan si raja semakin hangat dan dalam. Sebelah lengannya menarik tubuh aku mendekat dan bau takut pada diri ini dihirup. Kasar.
"If you want a throne....i'll give it to you."
Dan nafas aku terhenti.
Korang tahu tak🧐
Laila itu bukanlah perempuan yang cantik. Sehingga tuannya bertanya kepada laila."Laila....engkau bukan lah perempuan yang cantik. Jika ingin dibandingkan engkau dengan hamba ku...hambaku yang terpaling bawah kedudukannya adalah lagi cantik daripadamu. Maka...apa yang ada padamu sehingga qays menjadi gila?"
Itu yang ditanya kepada laila. Maka jawab laila...
"Tuanku...engkau bukannya qays...sebab itu engkau melihat aku biasa sahaja. Dan engkau bukan lah qays...sekiranya qays melihatku...maka dia akan menjadi gila."
.
.
.
.
.
.
So the moral of the story....Allah tak pernah salah dalam perancangannya. Ada sebab bentuk muka dan tubuh kita berbeza. Dan jangan sedih kalau ramai manusia cakap kita tak cantik....Sebab...
Akan ada seseorang yang akan melihat kita...sebagai seorang perempuan/ lelaki yang cantik.
Paling best...dari ayat qays yang berbunyi...
"My soul became attached to her soul before we were created, and after we were in the womb and in the cradle."
P/s: kisah laila dan majnun di atas saya pendekkan dari video di socmed. Ada juga yang mengatakan bahawa...kisah laila dan majnun adalah ingin mengambarkan rasa kecintaan pada tuhan. Yang selebihnya...wallahua'lam.
YOU ARE READING
Pieces
Random⚠️bukan novel cinta ⚠️Cerita akan jadi sangat pendek, cuma part tertentu sahaja ⚠️Tak sesuai untuk hati yang suci . . . . . ."el....macam mana kita nak buat portion yang ini?" Sarah bertanya sambil tunjuk baldi dan bekas kaca kecil untuk isi portion...