008

17 2 0
                                    

"Jangan main main boleh tak? Please..."

Pandangannya jatuh pula pada ikatan tangan sendiri. Meminta aku supaya lepaskan dia. Aku tersenyum kecil.

"Kau tahu....aku dah sediakan orang untuk buka tali tu."

Telefon sendiri aku tunjukkan pada dia. Setelah dia baca nama pada skrin telefon, terus senyumannya mati.


Mati....


Mati seperti hati aku.....


Bahkan mungkin hati aku lagi hancur teruk kerana dia...


"Ross...jangan libatkan dia dalam masalah kita."

Tajam suaranya membelah sunyi antara kami. Sayang....sayang kerana engkau sudah terlambat. Jauh sangat kita sekarang.

"Aku pergi dulu."

Jauh sangat sangat...tetapi aku berharap....tak ..aku akan jadi manusia terakhir dalam pandangan mata engkau.


"Alex!!!"

Iris berlari ke arah sekujur tubuh yang...berkecai di atas tanah. Ada cebisan pakaian alex. Sebijik sebelum alex hilang tempoh hari

Iris yang menangis, aku pandang.

"Sayang....aku yang bawa dia pergi dulu."

Satu tangan menyentuh sisi lengan aku dari belakang. Dia .....alex yang sudah 'tiada'. Matanya hitam pekat. Kulitnya putih pucat. Bajunya putih bersih seperti seorang pengantin. Dan pada lehernya timbul penuh dengan kesan jahitan.

"Ross...let's go "

Aku menyambut tangannya dengan tangan sendiri yang hanya tinggal tulang. Aku tersenyum....dan dalam satu saat...aku dan alex bertukar menjadi abu yang berterbangan.



'we'll be together until death....even death cannot tears us apart'













Korang tahu tak🧐
Tubuh manusia (adult) terdiri daripada 206 tulang yang dibahagikan dalam dua jenis rangka (axial and appendicular skeleton). Tulang ii ni akan membantu kita dalam banyak perkara seperti memberi posture, bentuk tubuh dan membantu dari segi pergerakan badan.

Cakap pasal tulang....saya nak cakap jugak pasal sendi....antara dua tulang....akan ada synovial fluid untuk serap hentakan.

Kalau ada parent, atuk, nenek, sedara ke yang dah berusia....dan ada masalah sakit lutut...boleh laa slow ii bantu diorang untuk buat simple exercise. Tak susah...cuma bantu untuk gerakkan lutut diorang.

Sebab....bila buat exercise....automatik dapat tambahkan synovial fluid dan movement akan beransur jadi smooth.

Tapi.....simple exercise je tau....macam kayuh static bicycle ke....duduk atas kerusi dan hayun kaki ke....elakkan heavy exercise seperti zumba atau aerobic (tak nak bagi impact pada lutut tu)

Dan yang paling penting...jangan paksa!!

Cramp kiokk mereka nanti😔


Okey tu je..;)

PiecesWhere stories live. Discover now