Hoofdstk 1
Na mijn optreden liep ik moe maar voldaan terug naar mijn kleedkamer, waar Alex al op me zat te wachten. Er stonden weer super veel bloemen op me te wachten met kaartjes er aan. Allemaal mannen die me mee uit vroegen. Ik ging er eigenlijk nooit op in. Andere meisjes die hier werkten deden dat wel. Somige hadden betaald seks met mannen. Anderen date gewoon een tijdje met die mannen en ontvingen veel cadeautjes van hun en lieten het dan uitbloeien. Alex deed het allebei. En ze wist ook dat ik het daar niet mee eens was. Maar ze moest het zelf weten.
Alex, eigenlijk Alexandra zat op de poef met nog een glas martini in der hand. Ze lachten naar me. "Je hebt altijd veel meer bouqetten dan mij. Waarschijnlijk omdat je der niet op in gaat, en die mannen niet van ophouden weten". Ze stond op en las een kaart."lieve Ruby, wil je met mij uit eten, je stem is de mooiste die ik ooit gehoord heb". Ze liep naar een rode roos. " ik kan niet een heel bouqet betalen maar jij mag mijn hele hart hebben". Ze lachte " hier heb je niks aan" zei ze en nam een slok van der martini. Voor mij had ze al een glas wiskey ingeschonken. Ze gaf het glas aan mij met een vies gezicht.
Ik nam meteen een slok en liet me op de stoel achter mijn kaptafel vallen, schopte mijn schoenen uit en legde mijn voeten op de tafel. Alex lied zich weer op de poef vallen. "wat moet ik toch elke keer met die bloemen" zei ik toen ik rond keek in mijn kleedkamer. Alex trok haar schouders op.
Ik keek op de klok, en zag dat het weer half 2 was. Ik pakte een watteschijfje en begon mijn makeup er af te halen. Alex shudde haar hoofd, "waarom ga je nooit mee het cafe in na je optredens"? Ik trok mijn schouders op en ging verder met mijn make-up er af te halen. Alex zeten haar lege glas neer en liep naar de deur. " tot morgen dan" zei ze en gaf me nog een knipoog voor ze de deur uit liep. Ik kleede me snel om en liep via de achter uitgang naar huis.
Thuis gekomen besloot ik nog even een douche te nemen en daarna meteen naar bed te gaan.
De volgende morgen zat ik aan het ontbijt toen Alex binnen kwam lopen. Ze deed haar tasje open maken en haalde er een grote flap geld uit. Ik schudde mijn hoofd maar stond op om ook een bord voor haar neer te zetten. Ik had al rekening er mee gehouden dat ze rond ontbijt binnen zou komen. Alex liet zich met een zucht op de stoel vallen. Ik trok een been op en nam een hap van mijn croissantje met kaas. Ze pakte ook een vers croissantje, die ik vanochtend sne bij de bakker was gaan halen.
"zullen we vanavond samen uit gaan, we zijn allebei vrij. En geld heb ii nu toch geoeg" zei Alex toen ze naar de stapel geld wees. Ik trok mijn schouders op. "Je weet dat ik me daar niet goed bij voel, op de manier hoe je het geld verdient" zei ik en roerde met de lepel in mijn koffie. Alex rolde met haar ogen en lachten naar me. " het is mijn eien keuze. En ik vind dat we wel eens een avond verdienen waar we samen iets leuks gaan doen. We hebben de afeglopen tijd zo veel gewerkt". Ik nap nog een hapvan mijn eten en stond op."goed dan" zei ik, " ik ga even uitgebrijd in bad zitten" . Alex liep naar de gramafoonplaat en zocht een p uit. Die had ze van een der dates gekregen.
Alex en ik waren ons aan het klaar maken om uit te gaan. Alex had an een cafe uitgezocht, ze wilde niet zeggen welke het was. Ik was mijn blonde haren eerst aan het krullen en daarna aan het opsteken met een diadeem van Alex. Alex was nog bezig met haar make-up. Daar was ik al lang klaar mee. Zo als altijd mijn rode lippen en dik keer een grote wing.
Ik nam een slok van mijn wiskey, naast mijn glas stond de martini van Alex. Ik had een lp van Marilyn Monroe opgezet en was op de bank gaan zitten om te kijken hoe Alex zich verder klaar was aan het make. Ze keek via de spiegel naar me en knipoogd. "denk je dat je vanavond eindelijk een man gaat vinden"? vroeg ze. Ik schudde mijnhoofd "daar heb ik geen behoefte aan".
"je bent nu bijna en jaar in Parijs, waarom ben je dan naar hier gekomen. Blijkbaar niet voor de rijken mannen" . Ik schudde mijn hoofd. "ik wilde het saaien leven op het planten land achter me laten, dat heb ik toch wel vaker verteld". Alex nam een slok van der martini en stond op. Ze ging tegen over me op een stoel zitten. "ben je wel ooit eens verlieft geweest"? vroeg ze toen. Ik keek geschrokken op en nam een slok van mijn drinken. Ik voelde dat mijn hoofd rood werd. Ik speelde een beetje met mijn roodgelackte nagel en zuchten. " je kan alles tegen me zeggen" zei Alex en legde een hand op mijn knie. "ik vertel ook alle rare verhalen tegen je". Ik moest even lachen. Daar had ze wel gelijk in. Ik zetten mijn leeg glas neer en begon met vertellen
JE LEEST
a red stone in Paris
RomanceAmber is een meisje van 17 bijna 18 die verhuisd is van het platteland naar Parijs. Ze woont daar samen met Alex haar beste vriendin samen en zingt in een klein café waar ze heel erg geliefd is bij de mannen. Het speelt zich af in 1956.