Episod 1- Konflik Saufi

23 0 0
                                    

8:30 Pagi
Pada waktu hening pagi, hello aunty nanti yana dengan kawan yana hantar laa.. Takpe tak jauh punn
Jawab Dyana di telefon kepada Ibu Saudaranya, Aunty Ana. Dyana hendak menghantar pesanan yang telah dipesan oleh Auntynya minggu lepas..oleh kerana terlalu sibuk dengan urusan pembelajaran dan tugasan itu menyebabkan Dyana terpaksa menangguh sehinggakan hari yang berikutnya..
Oi kau nak teman aku takk pergi kedai bunga aunty aku tu.. Nak bawak pesanan ni haa pasu yang dia nak itu hari..??? Tanya Dyana sambil menggoncang badan kawan nya yang sedang enak dibuai mimpi..
Eish kau ni kann.. Aku nak tidur pun susah dah la aku tidur lewat semalam.. Takpe la kau pergi je dulu.. Aku sambung tidur dulu.. Kirimkan salam aku dekat Aunty Ana. Balas Marya bersahaja.
Eish, macam lah kau sorang je tidur lewat..tu lahh tengok lagi movie sampai jam 1 pagi.. Tu la ngantuk tak sudah.. Okay la aku pergi dulu.. Nanti aku bagitau dia..jangan aku balik nanti kau masih terdampar kat atas katil! Okay la nanti aku bagitau dia..Bye!.balas Dyana terus keluar dari bilik kawannya tanpa mendapat sebarang balasan dari kawannya..
Dyana bergegas sambil membawa sebuah pasu vintage dan terus masuk ke dalam kereta Suzuki Swift miliknya.
Ring ring ring! Tertera nama Aunty Ana di skrin telefonnya.
Hello aunty kejap lagi sampai yee baru je keluar dari rumah ni haa..Jawab Dyana ringkas.
Owh ye ke takpe2..eh yanaa aunty nak bagitau ni ha.. Yang kedai aunty hari ni tutup.. Esok baru buka.. Kau hantar dekat rumah aunty je lah.. Jangan kau pergi hantar dekat kedai pulak ye. Balas Aunty Ana pula.
Haahh laaa lupaaa la aunty hari ni hari ahad hahaha ... Okayy lah on the wayy!!. Balas Dyana sambil menepuk dahinya dan terus meletak telefonnya dan berlalu dari perkarangan rumah sewanya.
So baby pull me closer, take a backseat of your rover..lalala~ .lagu Dyana dengan gembirannya sambil menuju ke rumah Auntynya.
Pungg!!
Pasu vintage milik Auntynya terjatuh kebawah dan menyebabkan Dyana terpaksa mengalih pasu tersebut ke seat hadapan dan brek dengan mengejut sehinggakan dilanggar oleh kereta honda Accord dibelakang nya tanpa sengaja.
Kabooshhh!!!
Shit!!!!! Whyy?! Oh my god!! Keretaaaa akuuuuu!!!!!!!!
Raung Dyana setelah menyedari bahawa kereta nya dilanggar dari belakang.
Seorang pemuda yang berusia 30an telah keluar dari keretanya dan berlari ke arah Dyana.
Kakk saya minta maaf kak.. Seriously saya tak sengaja...akak tak apa² ke?.. Rayu pemuda tersebut.
Shh!! Kau diammm.. Kau tak nampak ke pura2 tak nampak sebenarnya?????????? Kau nampak remuk kat kereta aku ni?! Kau ni kan bawak kereta macam mana hahh? Lesen terbang eh bang??!. Balas Dyana bertubi tubi sehinggakan pemuda tersebut susah untuk menjawab persoalannya.
Ehhhh akak ni?! Saya pulak yang disalahkan?! Kakak tu yang brek mengejut! Saya pun brek jugak lahhh.. Nasib baik tak ada kereta haa kat belakang.. Main sedap je eh akak tuduh saya.. Balasnya pula.
Okay then so whatt?! Memang kau yang langgar aku.. Owhh so aku la yang salah semua ni?? Hahaha you so funny la!.. Takde nyaaa lahhh!!!!! Aku nak kau bayar ganti rugii kereta aku yang remukk ni!!!! Tengking Dyana sambil jari telunjuknya menunjukkan bahagian keretanya yang sedikit remuk dan calar itu.
Ya Allah kak!! Sedikitt je pun remuk nyee.. Bukan nye teruk pun saya tengok takkan nak ganti rugi laa pulak.. Saya ada anak bini laa kak dekat rumah.. Tolong la kak.. Sikit je ni calar ni!!. Jawab nya dengan merayu. Dyana ni memang keras sikit kepalanya nak kesian2 kan orang ni~
Oo ada anak bini kat rumahh.. Hellooo itu masalah aku ke?! Eh takde aku nak kau bayar sekarang jugak! You have to fix this no matter what!..if kau hidup susah konon. Dapat je pakai honda accord! Takde2 kena bayar jugak! Herdik Dyana sambil mencekak pinggangnya.
Eishh susah betul la perempuan nih! Banyak tanya pulak tu! Gumam lelaki itu.
Ok kak ye saya terus terang yang kereta ni bukan kereta saya...ini yang akak cakap honda ni.. Ini kereta company kak saya pakai myvi je haa.. Balasnya dengan jujur.
What? Kereta company? Do i care mister???.. Lagi la bagus.. Company you kaya kot.. Cakap la kat bos awak suruh bayar ganti rugi ni??!.. Jawab Dyana dengan sinis.
Adui kakkk.. Senang je eh akak cakap camtuu.. Boleh kena buang kerja saya nanti kak..balas pemuda itu dengan lemah lembut. Walaupun memang nak dicekik nya si perempuan tu tapi lelaki itu tetap bersabar.
So you nak i buat apa.. Report polis?? Baik you tanya je bos awak tu.. Kan senang?? Please laa saya ada kerja la lagi lepas ni tolong jangan buang masa saya??. Balas Dyana ringkas.
Okay fine!! Saya call bos saya.. Untuk selesai kan masalah ni.. Tolong la jangan report polis..jawabnya.
See? As easy as that..call je lahh.. Bukan nya susah.. Dah langgar u nak blah?? Hahaha big no for me! Balas Dyana sambil membuat mimik muka kepada laki itu..
Tanpa berlengah lagi lelaki itu terus menghubungi bosnya segera.
Aaaa errhh hellloo bbbos........ Hmm saya ada masalah sikit ni bos.. Err macam mane eh nak mula.. Err saya sekarang ni dekat berhampiran dengan office ni bos.. Hmm apa kata bos singgah sini kejap.. Ada masalah sikit la boss.. Jelas lelaki itu sambil menggaru kepalanya dengan kebingungan.
Tidak lama kemudian.... Tiba sebuah kereta mewah mercedes benz di hadapan Dyana. Terbeliak matanya melihat aksi itu. Kereta mewah bos Saufi terpacak betul-betul dihadapan mereka dan lalu keluar dari pintu kereta. Pemakaian bosnya kelihatan biasa sahaja kerana masih terlalu awal untuk dia ke pejabat. Lalu diapun bergegas keluar.
Yes kenapa ni Saufi? Awak langgar kereta puan ni ke? Tanya bos nya dengan sopan.
Sebelum Saufi menjawab pertanyaan bosnya.. Dyana mula menyampuk. Haah pekerja awak ni yang langgarrr saya boleh pulak dia tak mengaku..erhh! By the way i bukan puan.. Cikk ye cikk tolong sikit! Sampuk Dyana.
Owh ya cik, maaf kan saya my mistake.. Hm cik tak apa² ke? Tanya Bos nya pula.
Dia ni tak ada apa² bos elok je.. Kereta dia ni saya terlanggar sikitt je tadi bos.. Bos tengok takde apa kan?? Sekarang ni kereta kita takde apa² jadi cuma kereta dia ni remuk sedikit je.. And dia nak ganti rugi pulak bos.. Hmmm. Balas Saufi.
Owh yaa i can see that.. Hmm by the way cik? Oh Cik Dyana ye? Cik Dyana.. Nama saya Shahreel and my secretary ni Saufi.. Kalau cik tak keberatan Boleh kita bertemu petang nanti? Kita selesaikan hal ini? So how? Are you okay with that? Jangan cik susah saya akan bayar ye.. Jawab Shahreel ringkas. Okay then you better bayar ye encik Shahreel!.. I'll wait!.. balas Dyana dengan lagaknya.
Awak nak kami tumpangkan awal balik cik Dyana? Tanya Shahreel dengan ikhlas.
Takpe.. Thanks a lot!! Aku rela arh naik grab! Bye.. Jumpa petang ni! Balas Dyana bersahaja sambil mendukung pasu nya itu terus menumpang grab dan pergi dari situ. Kereta mereka tergadai dipertengahan lorong itu hanya tunggu untuk ditarik dan dibawa ke bengkel.

Knock knock!
Ketuk Dyana dengan kuat sebaik sahaja dia terpacak dihadapan pintu rumahnya.
Ehh? Dah balik? Tengahari dah ni kau pergi mana tadi yana? Tanya Marya sebaik sahaja membuka pintu.
Diam ah..! Herdik Dyana.
Mak ai budak ni.. Kejut aku aku tanya elok.. Aku pulak diteriak nyeee.. Aku tanya je la giler.. Balas Marya sambil tersengih.
Dyana terus menhempas dirinya di sofa hadapan tv dengan muka yang mencuka.
Yana.. Kau kenapa..?? Kau jarang do macam ni? Tell me.. Seram pulak aku tengok kau dok masam je muka.. Hmm gaduh dengan aniq lagi eh?.. Tanya Marya kerana Dyana selalu bertengkar dengan Aniq sepupunya anak kepada aunty Ana.
Dyana masih lagi mencuka dan kaku melihat tv tanpa menhiraukan Marya. Setelah itu.. Dyana membuka mulutnya dengan menjawab aku accident dan berdiam semula.
What?!! Why??? Howw??? When??!!
Kau tak apa2 ke.. Kau buat aku risau je lahh... Weyy jawab laa kau tak apa2 ke.. Kereta kau mane??!
Tanya Marya bertubi tubi.

Dyana menghembus nafasnya sebelum memulakan bicaranya.

Kereta aku remuk weyy. Ada kat bengkel lagi.. Mggu depan siap la kot.. Hmmm. Jelas Dyana sambil menekup mukanya menahan sebak.
Hmm oh ye ke.. Laa kenapa kau tak call aku tadi.. Sabar ehhh.. Ku tau kau sedihh.. Siapa yang langgar kau ni?. Kau jelaslah everything yanaa.. Aku tak tau kisah ni.. Siapa langgar kau kat mana kejadian tu.. Hmm.  Luah Marya.
Ok cita dia macam ni.. Ni jadi dekat simpang dekat rumah aunty ana..aku sikit je lagi nak sampai.. Then pasu aunty aku tu jatuh kat belakang.. So that aku ambil lahh.. Nak bawak ke depan.. Terusss dilanggar wey dari belakang.. Tu lah yang jadi.. Hmm ni haaa gambar kereta aku.. Terang Dyana dengan mengeluh sambil mengnunjukkan gambar yang tertera mennunjukkan keretanya yang sedikit remuk.
Hahahaa kau ni lawak ada jugak kan.. Sikit je wey remuk ni.. Calar pun sikit je.. Yalahh takpelaa.. Remuk Sikit pun kena la ganti kann..Rugi pulak tak minta ganti rugi ha..ehhh kejap.. Kata Marya terus terhenti di situ dan meneliti pemuda yang tertera kurang jelas di gambar itu..
Ehh.. Cun jugak laki ni aku tengok.. Dia ni ke yang langggar kau? .. Sampuk Marya.
Ehh kau ni aku suruh kau tengok keadaan kereta aku..  Ke situ pulak.. Hensem la sangat laki orang tu woi.. Pasal dia ni la aku moody ni.. Boleh pulak dia tak nak mengaku yang tu salah dia.. He denied everything..huh!.. Nasib la bos dia ada nak bayar ganti rugi.. Dia nak bayar petang ni.. Harap dia mmg tak la kot..keluh Dyana.
Oh i see okay..so nanti petang kau pergi jumpa lagi la ye mamat ni? Aku ikut kauu lah.. Aku nak teman kau.. Aku drive pakai kereta aku je la.. Tak payah nak pakai grab pulak.. Pelawa Marya.
Dyana mengangguk dan terus beredar dari situ.

Jam di dinding menunjukkan pukul 4:30 petang.

Marya!! Kau manaa? Cepat laa lewat nanti.. Diorang tunggu laa!.. Jerit Dyana di hadapan pintu rumah nya..
Ye kejapp laa.. Aku dah ni.. Balasnya.

Mereka berdua hanya berdiam diri sepanjang perjalanan.
Selepas 5 minit.. Mereka tiba di sebuah cafe ya agak mewah ala Perancis.
Hey.. Tak nampak pun dua orang tu.. Tadi kau berebut sangat kenapa?.. Rengus Marya.
Sebelum Dyana melantunkan katanya. Mereka berdua di sapa dari belakang.  Mereka berdua tercengang dengan sapaan tersebut.

Episode 2 - next!

My Love,  Dyana.Where stories live. Discover now