Bab 5

7 0 0
                                    

Hana pelik dengan sikap Alia yg tiba tiba senyap je . Dalam kelas takdi okey sahaja .

"Macam mana belajar hari ni . Okey ? ." Tanya encik Radzi . Mereka dalam perjalanan pulang ke rumah .

"Okey je ." Balas Alia . Hana hanya mengangguk . Dia sedang berbalas mesej dengan jasmin . Boleh pulak minah tu buat lawak pasal makcik kantin cuba ngorat abang dia .

"Amboi Hana . Senyum senyum apa tu ? Chat pakwe ke ? ." Hana tersentak dengan soalan ayahnya itu .

"Haah ayah . Chat pakwe ." Balas Alia . Tapi mata masih memandang tingkap . Hana mengetap bibir , bukan nak bekap .

"Takdelah ayah . Chat jasmin je , dia buat lawak pasal makcik kantin . Tu senyum senyum tu haha . Pakwe lambat lagi ." Fuh selamat , getus hati Hana .

{}

Memang ada sesuatu yg musykil . Alia memang tak layan Hana . Balik sekolah dia terus masuk bilik .

"Kenapa dengan Alia tu dik ? ." Tanya puan Amelin . Hana hanya mengangkat bahu .

"Period kot ibu ." Selamba Hana menjawab. Ibu hanya menggeleng kan kepala . " Macam-macam lah kamu ni ." Hana hanya tersengih .

Dia naik ke bilik dengan seribu rasa . Takkan marah dia ? Tapi kenapa ?.
Buka sahaja pintu bilik , Hana nampak Alia sedang termenung ke luar jendela . Macam lagu je .

Dia meletakkan beg galas nya di atas katil dan berjalan mendekati Alia.
"Hai , awak kenapa ? ." Soalnya berhati hati . Alia mengalihkan pandangan . Tak mahu memandang Hana .

Hana cuba memeluk leher Alia dari belakang ." Alah jangan lah tak cakap dengan saya . Awak buat saya jadi serbaguna tau , eh serbasalah ." Hana cuba bergurau .

Alia sedikit terusik dengan jenaka itu tapi dia cuba tahan senyum . Hana turun dari belakang Alia dan pergi ke hadapannya .

"Eh eleh nak senyum dah tu sebenarnya . Tapi malu ." Gurau Hana lagi . Alia memandang nya dengan muka ketua pengawas nya . Garang lol.

Hana menundukkan wajah kerana takut.  Alia tersenyum dalam diam . Ish suka buat muka comel . Perlahan lahan dia mengangkat dagu Hana supaya memandangnya .

Hana terkejut dengan perbuatan itu .
Wajah mereka semakin dekat sampailah bibir mereka bertaut . Alia tak tahu apa yg difikirnya. Hana lagilah terkejut tapi tak tahu nak bertindak . Blur .

Dan bibirnya dilepaskan . Alia tersenyum . Hana cuba membuka mulut tapi ditahan dengan jari telunjuk Alia .

"Jangan tanya macam macam . Jom turun makan , and thanks sebab pujuk saya. " Kata Alia dan menarik tangan Hana . Dia masih berdiam diri . Otak masih tak bersambung . Blur sangat tu . Haha .

Hana duduk di sofa dengan hati yg masih berdebar . Setiap kali diingat perkara takdi mesti jantungnya macam berlari . Alia hanya memperhatikan nya dari sofa lain . Dia tahu walaupun Hana menonton televisyen tapi fikirannya jauh menerawang . Rasa serba salah menerpa dirinya .

' kenapa kau bodoh sangat ni lia .'

Tiba tiba telefon Hana berdering .

"Siapa pulak call ni ." Omel Hana sebelum menjawabnya .

"Assalamualaikum princess ."

Oh damn . Macam kenal je ." Waalaikumussalam , siapa ni ? ." Soal Hana walaupun dah boleh agak sapa .

"Ni saya , bakal imam awak ." Hana buat muka loya . Alia agak tertarik untuk mengetahui siapakah gerangan itu .

"Sebelum saya endcall cakap macam mana boleh dapat no telefon saya ." Tegas Hana . " Jasmin bagi ke ? ." Sambung dia lagi .

Ketua pengawas vs Hana Where stories live. Discover now