Allahumma bariklana fi Sya'ban wa balighna Ramadhan 🤲🏻✨
امين
surah al baqarah ; surah ke 02
02;183
yang bermakasud
" Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa "
Kat sini kita boleh tahu maksud ayat 183 ni ialah, as a muslims kita WAJIB berpuasa .
02;184
yang bermaksud;
(iaitu) beberapa hari tertentu, maka barangsiapa diantara kamu sakit atau dalam perjalanan (lalu tidak berpuasa), maka (wajib) mengganti) sebanyak (hari yang tidak berpuasa itu) pada hari-hari yang lain. Dan bagi orang yang berat menjalankannya, wajib membayar fidyah, iaitu memberi makan seorang miskin. tetapi barang siapa dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itu lebih baik baginya, dan puasamu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.
Perhatikan ayat " Dan bagi orang yang berat " orang yang berat dimaksudkan ialah orang yang;
- orang sakit berat
- orang yang sangat tua
- orang yang hamil atau menyusuiPerhatikan ayat " memberi makan seorang miskin " disini bermaksud, memberi orang miskin makan melebihi sehari bagi mereka yang tidak menggantikan puasa yang di tinggalkan melalui cara bayar fidyah .
02;187
Makan dan minumlah hingga jelas bagimu (perbezaan) antara benang putih dan benang hitam, iaitu fajar . Kemudian sempurnakan lah puasa sampai datang malam .
perkataan yang ditekankan dalam maksud tersebut ialah " sempurna " jadi disini, berpuasalah dengan cara yang betul meansss bukan puasa pada waktu pagi then tengah hari berbuka tanpa asbab yang kukuh .
___________
selamat berpuasa korang 💕
walaupun ramadhan tahun ni tak seperti sebelumnya, bukan bermakna kita tak puasa seperti sebelumnya . okeh ? 👏
YOU ARE READING
HEALINGS
Poetrysekadar contengan dari hati! <3 semoga ada baiknya! <3 from me to you! <3 ~~~setiap chapter untuk "healings" ini tiada diambil dari mana-mana sumber, "healings" ini merupakan idea Dhiaster sendiri! maaf jika ada yang tersama! happy reading!