'our memòries'
Flashback
5 tahun sebelum"Uncle kenapa mama nangis ?" Tanya seorang budak kecil kepada pakcik saudara nya apabila melihat ibu nya menangis.
"Errr....mama hanis menangis sebab...errr..sebab...haa! Sebab sakit perut" kata pakcik saudara hanis sambil tergagap-gagap. "eh hanis, apa kata hanis pergi main toys. Duduk dalam bilik dengan haritz." Sambung nya lagi.
Hanis yang tidak tahu apa-apa terus mangangguk tanda 'okey' bagi jawapan untuk uncle nya dan terus menaiki tangga untuk bermain dengan saudara nya di atas.
"Abang...jangan buat Mai macam ni...
Mai tak buat semua tu bang...sumpah bang sumpah..." Kata Puan Maisarah mak kepada Hanis sambil tersedu sedan menangis memegang kaki suami nya."Kau jangan nak tipu aku lah Mai!! KAU KELUAR DENGAN JANTAN LAIN KAT BELAKANG AKU KAU INGAT AKU TAK TAHU KE ?! HAA ?!!" Jerit Encik Elzan lalu mencengkam sekuat mungkin rambut isteri nya. Marah yang di pendam selama ini akhirnya terluah jugak.
"Bang sakit bang sakittt!!!" Kata Puan Maisarah sambil memegang rambutnya yang ditarik oleh suaminya. 'Mesti banyak gugur rambut aku nanti'
"Nur Zahira Maisarah binti Dato' Zainal, aku cerai kan engkau dengan talak dua." Terluah jugak kata-kata keramat itu oleh Encik Elzan lalu dia terus melepaskan pegangan tangan nya dia atas rambut 'bekas' isteri nya
"Ya allah Elzan !!! Ape kau buat ni adikk !!!"
Terkejut dengan tindakan adik nya.
'sanggup kau ceraikan bini kau Zan, Masyaallah'
Kata hati Encik Emir.Dalam pada masa yang sama di bilik hanis.
"Ritz kau rasa kenapa papa marah mama aku ?" Tanya hanis sambil menyambungkan blok ii bangunan nya. Haritz yang masih blur terus memandang kearah hanis dengan kening terangkat. Yelah cer kalau kau tengah syok main tetibe ada orang tanya kau soalan. Confem kau tak dengar or tak faham ape yang dia cakap.
"Ape kau cakap hans ?"
"Aku kata kenapa papa marah mama ? Ish kau ni ritz telinga tu korek lah cikit" kata hanis lalu pandang ritz dengan pandangan macam nak telan budak tu telan dia.
"Ouh..hmm.. aku rasalah kan papa marah mama kau sebab...hmm...hihi tah lah aku pon tatau" kata haritz sambil tersengih menampakkan gigi putih nya.
Untuk pengetahuan korang haritz dengan hanis ni sama umur, tarikh lahir, waktu lahir sama alah..semua lah sama cuma jantina lain lain. Hanis pompuan Haritz lelaki. Hans ngan ritz ni umur 10 tahun lah kata kan. Aku harap korang paham. Ok back to the story.
"Aduuuu kau ni ritz baik tak yah jawab kalau macam tu jawapan kau."kata hanis sambil mengacah mahu memukul haritz dengan tangan kecilnya.
"Wowowoo...kau ni cuba lah jadi perempuan cikit. Perangai cam jantan tau dak. Jantan pon tak serupa hang" Kata haritz sambil bercekak pinggang lalu tergelak akan perkataan yang baru disebutkan nya tadi.
"Kau ingat lawak ?ishh mamat ni malas lah layan kau ni buat habis suara aku je" kata hanis lalu mencebik tanda merajuk SANGAT. hahahaha.
"Alaaaaaaaaaaaa...hannnnns...taaaaak...yaaaah...laaaaah...majoooooooook...sebaaaaab....TAK DEK SAPE NAK PUJOK KAUU. HAHAHAHAHA" terkekek kekek haritz gelakkan si hanis sampai berair mata.
"Jahat lah kau ritz..aku bagita-" sape bangang sangat yang potong ayat aku ni!?
"Hanis jom ikut papa kita pergi rumah baru papa." Kata Encik Elzan lantas menarik tangan kecil hanis turun bawah lalu masukkan ia kedalam kereta Vellfire hitam milik dia sendiri.
"Eh papa kita nak pergi mana ni ? Nape tak bawak mama sekali ? Kenapa mama nangis papa ? Mama sakit perut ke papa ? Ke hans ada buat salah ?" Tanya hanis sambil memandang papanya yang sedang memandu itu. Dia teringat gak uncle emir kata mama dia sakit perut sebab tu lah dia nangis.
"Hans, ape kata hans tidur dulu nanti dah sampai rumah baru papa kejut ok ?" Kata papa yang sengaja tukar topik.
"Janji kejut ?" Tanya hanis sambil menghulur jari kelingking nya pada papa lalu jari itu disambut oleh papa.
"Ye papa janji"
~~~
Reality life
Hanis teringat balik saat papa dan mama dia bergaduh teruk 5 tahun dulu. Saat dia masih lagi ada mama.
Saat dia masih boleh melihat mama dia. Saat dia masih kecil dan innocent.
Saat papa dia tiada pangkat sampai papa dia berpangkat Tan Sri Elzan.
Saat dia masih boleh tersenyum dengan gembira.Tapi sekarang pon dia gembira. Gembira kerana dah masuk sekolah menengah. Banyak lah sebab dia gembira...kalau nak cakap pon tak akan habis punya..hahahaah..dan sekarang pon dia dah paham kenapa papa cerai kan mama. Yup dia dah tahu pasal tu.
Papa sendiri yang bagi tahu. Dia kata “lebih baik hindar dari mendekatkan sbb papa takut hans akan terikut perangai mama kamu tu”
Kalau mama tak curang dengan papa, papa tak akan cerai kan mama dan kalau mama asyik keluar rumah dengan alasan 'jumpa kawan' sah ii lah papa tak percaya.
Life is life. Mama pon dah meninggal so buat ape nak cakap pasal dia lagi kan ? So kita fokus untuk masa depan dan bukan masa silam bak kata papa yang tersayang. Ecehhh.
Dari situ lah cerita hidup NUR HANIS SYAFIERA BINTI TAN SRI ELZAN ANWAR bermula.
Ada suka dan duka
-------
DONE
1404 P.M.Alhamdulillah... Siap jugak first story ni..hihi sory lah cam kucar kacir sikit sebab mika still new dalam menulis buku ni. Pasal Wattpad ni pon kakak mika yang ajarkan. Dlm first story ni boring sikit sbb banyak pengenalan pasal Hanis dan pengalaman dia je. So hope next story tak macam ni gak lah..hohoho