Aku adalah Adam yang baru berajak 8 tahun. Sejak dilahirakan aku sering disisihkan oleh rakan rakan yang lain kerana aku merupakan seoarang anak kecil yang pendiam dan aku sering dijadikan sebagai kaki mereka.Ibu dan kakak sangat menyayangiku kecuali abang aku dan ayah pula meninggal dunia 2 tahun lepas akibat kemalangan.Abang selalu sisihkan aku. Keluragaku bukanlah berasal dari keluarga berada.
****
"Adam? Kenapa duduk luar ni. Kan hujan, tak baik duduk luar ketika hujan. Mari masuk. "kata ibu Adam."Budak nak cari penyakit begitulah ibu. Tak ada penyakit nak cari penyakit"abang aku dah mula cari masalah dengan aku.
"Baik ibu.. "ringkas jawapanku kepada ibu lalu aku masuk ke dalam rumah.
"Ibu... Kenapa abang tak suka adik..? Adik tak ada buat salah dengan mereka. Kenapa banyak yang tak suka adik? Adik jahat ke ibu? "soalan yang bertubi -tubi aku berikan kepada ibu.
"Adik... Adik tak buat salah dengan sesiapa pun adik... Adik orang yang baik.. Tak pernah buat salah dengan orang..."ibu menjawab soalan aku dengan nada yang sayu dan pilu. Ibu memeluku serta tersenyum.
***
Waktu makan malam
"Abang jom makan malam. Dah siap dah ni "ibu memanggil abang dari dapur.
"Makan la dahulu. Tak lapar. "jawapan abang membuatkan kami semua terkedu.
"Ibu.. Biarlah abang tu. Tahulah dia tu nak makan sediri. Umur abng dah tua ibu. "kata kakaku kepada ibu.
"Hmmm yela.. "jawab ibu ringkas.
"kakak.. "panggilku kepada kakaku.
"adik makan lah dulu tu. Tak baik bercakap sambil makan. "Kakak aku sering menasihatiku jika kalau perbuatanku tidak menyengkannya.
"ok kak. "smbil senyum kepada kakak.Setelah selesai makan malam baru lah abang aku turun. Kadang -kadang aku terkilan dengan tingkah abang kepada aku. Persoalan yang membuak-buak dalam minda aku tentang abng ingin aku ungkapkn kepada abang tetapi aku takut.Tidak ada kekuatan untuk bertanya. Silap langkah tebuan bersarang di tubuhku.
YOU ARE READING
Kugenggam Seribu Harapan Kasih
Aksikisah ini menerangkan sebuah kisah dimana seoarang insan yang berjuang dlm kehidupannya yg penuh duka. Beliau berusaha untuk mencapai segala matlamatnya yang diimpakan sejak sekian lama. sejak dari kecil dia mejadi bahan buli di sekolahnya dan dia j...