عائلة الشريف:
الجد عبدالرحمن الشريف :كبير العيلة وصاحب شركات ومصانع الشريف للمباني والديكورات ذات قوة وصلابة والكل بيعملو الف حساب يحب أحفاده جدا وهما واخدين عليه بس بحدود.
أولادهسامي :الابن الاكبر مراته هي أمينه ست طيبة بتحب عيلتها جدآ أولادهم هما
قصي الابن الاكبر لسامي :29سنة مهندس معماري صاحب جسم رياضي وعيون زيتوني رموش كثيفه توضح جمال عيونه ولكن عندما يغضب تشبه عيون الصقر شعر بني كثيف ناعم كالحرير ذات بشره بيضاء الكل يحبه طيب القلب ولكن بعض الوقت صارم وعنيد
أحمد الابن الاوسط : 28سنة صاحب جسم رياضي جميل وعيون بني فاتح كالشيكولاتة وشعره كثيف وناعم طباعه جامدة ولكن في بعض الأحيان مرح ولكن كل شيء بحساب عنده .
سارة الابنه الصغرة : 26سنة محجبه صاحبة عيون عسلي فاتح وبشرة بيضاء ذات قوام ممشوق وجميل لكن تداري جماله بلبسها المحتشم قصيرة القمة .
محمود:الابن الاوسط لعبد الرحمن
مراته هي عبير ست طيبه لكن شديدة الطباع هي وأمينه صحاب جدآأولادهم هما
جاسم الابن الاكبر : 28سنة شاب وسيم جدا صاحب جسم رياضي طويل القمه وقمحاوي اللون ذات عيون وشعر كسواد الليل عاقل وبيحسب الحاجة ألف مرة قبل ما يعملها مرح في بعض الأوقات .
دينا اخت جاسم : 26سنة وهي صاحبة قوام جميل وملفت للغاية ولكن تداري بلبسها المحتشم محجبة صاحبة عيون سودا مثل اخوها ذات بشرة بيضاء طيبة وحنينة جدا وبتحب ولاد عمامها وتعتبرهم اخواتها .
مؤمن: الابن الأصغر لعبد الرحمن : مرح للغاية ويحب الضحك والهزار ويحب اولاد اخوته جدآ مراته هي لبني ست خبيثة مبتحبش حد دايما تعمل مشاكل وكلهم تجنبوها
أولادهم هما
أسيل الابنه الاكبر :27سنة طيبة جدا لكن صاحبة شخصية قوية جدا والكل يحترمها وهي صاحبة قوام جميل طويلة القامة وعيون خضراء مثل ورق الشجر محجبة بتحب الالتزام مرحة ودمها خفيف .
مراد وهو توأم أسيل :27سنة صاحب جسم رياضي يهتم بجسمه جدا وبيحب الرياضة قمحاوي اللون ذات عيون عسلي فاتح وشعر بني فاتح وناعم صارم في تعامله بعض الأحيان مبيحبش الغلط ولكن قلبه طيب بيحب الهزار والضحك .
رنا الابنه الصغيرة : 24سنة دي بقى ماشاء الله طالعة لمامتها مغروره ومبتحبش اللي حوليها ودايما تعمل مشاكل بينهم والكل عارفها وبيتجنبوها وهي صاحبة قوام جميل وملفت للغاية مش محجبة شعرها بني فاتح وناعم كالحرير ذات بشرا بيضاء وعيون عسلي فاتح وتظهر جمالهم رموشها الكثيفة .
نبيلة الابنه الاصغر والاخيرة لعبد الرحمن : دي بقى العسلية بتاعتهم مرحة ودمها خفيف والكل بيحبها ويعتبرنها صحبتهم جوزها ميت من 5سنين وهي عايشة في القصر مع العيلة اولادها هما
حازم الابن الاكبر : 25سنة عسلية ودمه خفيف طول الوقت بيهزر ويألش الكل بيحبه ولكن يتفقوا عليه بعض الوقت وهو صاحب عيون خضراء كأوراق الشجر وجسم رياضي بس مش اوي ذات بشرة بيضاء وشعر بني فاتح كثيف وناعم .
تقي الابنه الاوسط : 23سنة ودي بقى الطيبة والحنية كلها صاحبة عيون خضراء مثل اخوها وقوام جميل للغاية قصيرة القامة دمها خفيف بتحب الضحك والهزار من الاخر فرفوشه مبتحبش النكد محجبة .
مليكة الابنه الاصغر لنبيلة واخر العنقود بتاع العيلة : 20سنة ودي بقى دلوعة العيلة محدش يقدر يرفض لها طلب الكل بيحبها ويعتبروها اختهم الصغيرة وهي صاحبة قوام ملفت وجميل وقصيرة القامه صاحبة بشرة بيضاء وعيون كالون السما مبتخفش من حد ودبش في كلامها .
أثر:أبن خال قصي واحمد وسارة 29سنة صاحب جسم رياضي طويل القمة ذات بشرة بيضاء وعيون سودا وشعر اسود ناعم وهو طباعة مشابهة لقصي لان الاتنين متربين مع بعض من صغرهم وهو الوحيد اللي بيفهم قصي
وبكدا نكون اتعرفنا علي عيلة الشريفعيلة عم محمد:
عم محمد:راجل طيب وفي حاله يحب عياله ويخاف عليهم حد الجنون كبير في السن متدينسامية: مرات عم محمد ست طيبة وعلى نياتها تحب اولادها وكأنهم كنز بالنسبالها
أولاده:
رامي:30سنة صاحب جسم رياضي طويل القامة ذات عيون بني وشعره اسود وناعم خاطب أخت صاحبو.
مودة: 27سنة مهندسة صاحبة عيون بني فاتح ورموش تزيدهم سحر وجمال ذات بشرة بيضاء وقوام يلفت الانتباه جميل للغاية ولكن تحافظ علية بلبسها المحتشم محجبة ذات طباع صعبة جريئه و قوية ومش بيهمها حد وتقول الحق مهما كان بيوجع بس طيبة القلب وعندها حنية مش موجود منها محترمة ومش بتحب حد يكون وقح في كلامه معاها ذكية وموهوبة وشاطرة جدا .
صفا:25سنة دلوعة ودمها خفيف و دايما بتهزر تحسها طفلة كدا واهلها ميقدروش يعيشو من غير طفولتها وجنانها وهي صاحبة قوام جميل ونحيف ذات عيون عسلي قصيرة القامة محجبة .
ادهم:ابن عم رامي ومودة وصفا 29سنة وهو ورامي قريبين من بعض ومتربين مع بعض من صغرهم صاحب جسم رياضي طويل القامة ذات عيون خضراء وبشرا بيضاء وشعر بني غامق باباه مات بعد اخته ماتت في حادثة ومامته مستحملتش وماتت وهو وحيد معندوش حد غير عمو محمد وولادة وهما بيعتبروا اخوهم .
سيرين: خطيبة رامي وهي اعوذ بالله مش عارفه حبها ازاي شرانية ومغروره وبتغير من اخواته جدآ ومش بتحبهم ولا هما بيحبوها عندها 28سنة ذات عيون سودا وبشرا قمحوية محجبة وقوام نحيف جدآ وطويلة القمة
اهلها هما
عبد الحميد:راجل طيب بس مراته مسيطرة علية ملوش كلمة عليهم
مديحة: ست عقربة ومش ساهلة وهي اللي مقوية ولادها
يوسف: 30سنه وهو صاحب رامي دمه تقيل ومش سالك ذات عيون سودا وجسم عادي ومتوسط القمة
وبكدا نكون اتعرفنا على الشخصيات اللي في الرواية
كلهم عشان متتلغبطوش بعد كدا اتمني اكون ماطولتش عليكم
يااارب الرواية تعجبكم
أنت تقرأ
رواية عشق فريد من نوعة للكاتبة ( روكا حسن )
Romanceذهبت مودة مع تلك المغرور بضيق من تصرفه معها وركبت العربية وهم قصي بالمغادرة إلى بيت مودة بعد وقت من الزمن توقفت العربية مودة : ايوة هنزل هنا قصي : بيتك هنا مودة : اه في الشارع ده بس انا هنزل هنا عشان مينفعش ادخل معاك في وقت زي ده وانزل من عربيتك ق...