akhirnya kereta haechan berhenti di satu pantai berdekatan dengan rumah lamanya. bella yang turun dari kereta itu terkedu.
" ini kan, pantai– "
" kau , aku , appa dengan omma selalu datang sini berkelah . makan sandwich lepas kutip buah dekat ladang appa. " bella memandang haechan.
" awak ingat? "
" memori tu tak pernah hilang , tambah - tambah lagi saat tulah aku jatuh cinta dengan kau. " dia memandang bella sekilas .
" appa! appa jawablah appa dekat mana! haechan janji haechan takkan tinggal appa lagi lepasni! " haechan mula berlari di pesisir pantai mencari appa lee .
" appa! appa cakap appa sayang bella! appa daedabhae! " mereka berlapan bersungguh-sungguh mencari appa lee .
" chan, kat hujung sana tak ada . aku dengan jaemin dah pergi cari. " ujar renjun dengan tercungap-cungap.
" sung , lele dengan jeno hyung dah cari kat seluruh kedai. tak ada orang nampak appa. " haechan melepaskan keluhan berat dan meraup rambutnya.
" mana appa pergi ni? kalaulah aku tak tinggal dia sorang-sorang dekat rumah. semua ni salah aku. " jeno membulatkan matanya saat haechan jatuh terduduk.
" haechan , jangan stress. jangan salahkan diri kau , kesihatan kau– "
" aku peduli apa! appa hilang sekarang ni tahu tak? " mata haechan berkaca.
" hyung , jangan nangis nanti jantung hyung sakit– "
" hati tenang mendengar , suara indah menyapa . gelora nya hati ini tak kusangka . rasa ini tak tertahan , hati ini selalu untukmu , terimalah lagu ini dari orang biasa. tapi cintaku pada mu luar biasa , aku tak punya bunga , aku tak punya harta yang kupunya hanyalah hati yang setia tulus padamu. " mereka berlapan mula memandang kearah satu gua yang berada tak jauh dari kawasan mereka sekarang.
" lee yunsoo , appa merindui omma. kalau boleh appa nak omma dikuburkan dekat sini , tapi nak buat macam mana? appa mampu tengok omma dari jauh saja. yunsoo, haechan dah besar , dia jadi ceo sekarang . appa bangga dengan dia. mesti ommanya pun bangga kan ? dahla pandai menyanyi , merdu pula suaranya. "
" a–appa. " appa lee memandang haechan yang sudah menangis.
" eo? haechan-ah! " appa lee tersenyum namun saat haechan memeluknya bersama tangisan , appa lee turut sedih.
" mianhae appa , haechan selalu tinggal appa. haechan janji itu ini , tapi haechan tak tunaikan. appa selalu ada untuk haechan tak kira waktu , tapi haechan tak pernah hargai masa dengan appa . mianhae appa , haechan jahat , haechan anak yang jahat– "
" kenapa cakap macamtu? appa sayangkan haechan , dah jangan nangis. appa mengaku appa sunyi bila haechan tinggal appa , tapi appa faham . haechan kerja demi appa , nak bahagiakan appa , tapi kekayaan bukan segalanya. "
" yang paling penting adalah kasih sayang , kekayaan belum boleh menjamin kebahagiaan faham? " airmata haechan dilap . jisung dan chenle sudah menghembus hingus di baju jeno. renjun menangis dibahu jaemin manakala bella hanya tersenyum.
akhirnya haechan faham apa yang dia maksudkan.
×××
" mama! jisung nak marshmallow boleh tak mama? " mereka kini berada dipantai yang sama namun pada waktu malam untuk berkelah.
" mengada ah kau , mama lele nak jugak boleh kan? " jaemin yang membakar ayam menggelengkan kepala melihat jisung dan chenle yang sedang bermanja dengan mama jung.
" renjun! aku suruh kau pasang lampu sebelah kiri! bukan kanan! tengok dah tak jadi! ih bebal lah kau ni! " renjun bercekak pinggang memandang jeno tajam.
" tadi kau suruh aku pasang! aku pasang sekarang kau banyak songeh! ah kau buat sendirilah ! "
" masalahnya aku suruh belah kiri! bukan kanan! kau tu yang pekak! "
" eh babi! kau ni kan! "
" kau panggil aku babi? sini kau renjun tak cukup zat! " jeno mula mengejar renjun di persisiran pantai. alahai , nak jugak.
" jaemin , nah daging. " mark juga turut menyertai mereka .
" macam - macam . " bella tergelak halus dan memandang haechan disebelahnya.
" awak okay? " haechan memandang gadis itu sekilas dan mengangguk.
" kau dengan jihoon , memang serious ke? maksud aku hubungan– "
" cemburu? yelah tu. saya dengan jihoon tu satu otak . dia pun tahu stu daging tu saya buat sempena nama awak. " haechan mengangguk faham .
" bella aku nak terangkan pasal perem– "
" tu pun saya dah tahu. maaf sebab tuduh awak macam - macam masatu. saya cuma terkilan– "
" aku baru sedar yang aku masih cintakan kau. selamani , aku hanya tahu nak benci orang yang dah sakitkan aku tapi aku sebenarnya tak mampu benci kau , betapa banyak pun aku cuba , semakin hari semakin aku rindu dengan kau. senyuman , gelak tawa , kemanisan yang kita kongsi sekali dulu. aku rindu semua tu , termasuk kau. " bella tersenyum. dia melentokkan kepalanya dibahu haechan.
" saya pun sama. sebab tu saya tak pernah putus asa kejar awak , sebab saya tahu awak ego . tu kan , awak masih sayangkan saya. " dia memandang haechan semula lalu mereka ketawa.
" maafkan aku ya , cinta luar biasa? " haechan tersenyum lalu bella mencubit pipi lelaki itu.
" eee rindu nak tengok awak senyum! selamani masam macam cuka. " mereka ketawa halus.
" haechan-ah , lepasni kalau papa halang saya dah takkan berlembut . saya akan lawan papa. " haechan tersenyum manis. namun dadanya sekarang terasa sesak.
" bella , janji dengan aku satu perkara boleh tak? " soalnya dengan sesak.
" boleh , janji apa– eo muka awak pucat . haechan! awak okay tak?! " haechan mula terbaring di pahanya.
" janji– yang kau– akan jaga appa– dan bahagia– selalu– "
" haechan! jaemin ! jeno! haechan pengsan! cepat! " mata bella mula berkaca .
" haechan bangun! haechan! "
TBC
satu lagi and we're done. so , sad ending or happy ending? setakat ni semua cerita Dina happy ending , jadi apa kata kita tukar pulak?
YOU ARE READING
[✓] [ E ] CINTA LUAR BIASA ; lee haechan
Teen Fiction; kisah cinta yang luar biasa diantara seorang gadis kaya dan seorang lelaki biasa. ❝ you're my extraordinary love , bella jung. ❞ - lee haechan. start; fourth of march , 2020 . end; twenty three of may , 2020 . ©️ yukheiamorist original idea. @nct...