Bab 6- Dah Takde?

20 1 0
                                    

Meriah sungguh suasana di dalam kereta dengan lagat mereka berenam... Honda Odyssey yang boleh menempatkan lebih dari enam orang itu membuatkan mereka ligat dan bersuka ria... Setiba di pusat bandar, mereka terus menuju ke kedai buku... Mereka membeli buku rujukan keperluan mereka...
"Alaaa mahalnya buku ni.... Mana ckup nak bayar" ngeluh Puteri Sofia sendirian.....
"Kenapa ni? Tak jumpa buku yang awak cari ke?" Soal Adam
"Buku jumpa tapi... Tak cukup duit nak bayar... Nipon guna duit sendiri... Taknaklah guna duit ibu" leteh Puteri
"Kalau taknak guna duit ibu, guna duit saya nii" kata Adam
"Ish taknaklah... Datang sini dahlah guna kereta awak... Kitorang tak bayar pon duit minyak" Puteri menolak
"Kereta saya guna daun.. Tak guna minyak" gurau Adam
"Ish awak nii suka sangat nak buat lawak tuu" marah manja Puteri
"Kalau awak taknak saya belanja awak, awak baliklah jalan kaki.... Lagipon saya dah janji dengan mak awak saya nak belanja awak" balas Adam... (Mesti korang ingat Puteri ni orang senangkan... Meh admin cerita sikit pasal Puteri ni) dulu Puteri mempunyai keluarga yang sederhana senang... Dia mempunyai dua adik-beradik... Puteri Sofia dengan Putera Sofian... Tapi suatu hari abang dan ayahnya mengalami kemalangan dan maut di tempat kejadian.... Kerete milik ayahnya dilanggar lori yang hilang kawalan... disebabkan itu, kewangan mereka tergugat... Jadi ibu Puteri terpaksa bekerja kilang...
"Ish awak ni, main ugut-ugut pulak... Yelah-yelah" jawab Puteri tidak berpuas hati dengan kelakuan Adam.... Selepas mereka mencari barang keperluan mereka, merka berjalan-jalan dan bersuka ria...
Tiba-tiba...
'Kedebuk'
"Woi korang, Puteri pengsan" jerit Aufa... Mereka terkejut dengan kejadian itu....
"Apa kita nak buat ni?" soal Ain pula... "Kita bawak dia pergi hospital... Korang telefon ibu Puteri." Arah Adam sambil mendukung Puteri ke arah keretanya....

Hospital
Ibu Puteri kelihatan di kaunter pertanyaan...
"Makcik" Ain memanggil
"Macam mana dengan anak makcik... Apa yang berlaku sebenarnya?".... Soal ibu Puteri risau... Aufa menceritakan apa yang berlaku dan memberitahu bahawa Adam sedang menemani Puteri di wad... Adam dan rakan-rakannya terkejut apabila Puteri suspek brugadasyndrome... Ibu Puteri mengetahui sindrom yang dialami oleh Puteri sudah lama.. Tapi dia tidak ingin anaknya itu mengetahuinya dan mengganggu prestasi pelajaran anaknya yang bakal menduduki SPM.... Jadi ibu Puteri mengambil keputusan untuk berpindah ke Kl dan merahsiakan semua ini... Kini ibunya berasa menyesal dan takut akan kehilangan lagi seorang dari keluarganya dan tidak henti menyalahkan dirinya.... Aufa dan Ain menghampiri ibu Puteri yang sedang menangis di kerusi luar wad...
"Makcik, makcik kena banyak bersabar... Ini semua sudah tertulis" pujuk Aufa
"Betul apa yang Aufa katakan tu makcik... Makcik takleh salahkan diri makcik" celah Ain
"Makcik punca Puteri jadi macamtu... Dulu makcik ingat penyakit ni akan hilang begitu sahaja... Tapi sekarang makin teruk jadinya... Ini semua salah makcik" balas ibu Puteri dengan suara separuh tidak keluar kerana teresak-esak menangis..
"Makcik... Percayalah pada qada' dan qadar... Jangan salahkan takdir... Kita tak boleh patah balik masa... Kita mesti banyak bersabar dan mendoakan Puteri selamat dan mampu ceria macam selalu... Saya pasti dia boleh rasa yang kita ada dengannya, tapi macam mana dia nak kuat kalau makcik pon lemah dan sentiasa salahkan diri makcik.... Kita kena kuat untuk support Puteri supaya dia boleh selamat dari penyakit ni" pujuk Adam menguatkan ibu Puteri... Rakan-rakannya mengangguk tanda setuju dengan apa yang dikatakan oleh Adam...
"Kitorang ada untuk bantu makcik sihatkan Puteri macam dulu" sambung Fayyad dan Syed...

~Sebulan kemudian~

Sekoalah
Adam hanya termenung dia mejanya... Dia asyik menjenguk ke meja Puteri seperti susuk tubuh itu masih mucul di situ... Tapi waktu telah berlalu pergi... Dia tidak boleh salahkan takdir... Dia perlu terima ketentuan ilahi...
"Adam awak kena sabar... Walaupon Puteri dah takde tapi sayakan ada" milik suara itu membuatkan hati Adam terasa panas membara
"Siapa kata Puteri dah takde... Kau tahu ke dia ada atau takde" bentak Adam sambil menghentakkan genggamannya di meja
"Kalau betul dia masih ada, mana dia... Takkan dia taknak datang sekolah SPM dah nak dekat.... Saya yakin yang dia dah takde... Takpe saya boleh jadi Puteri kalau awak nak" kata Amelina yang tidak serik dimarahi oleh Adam... Pada fikirannya Adam akan jatuh ditangannya suatu hari nanti bila Puteri tidak lagi muncul di dalam fikirannya... Adam hanya diam dengan kata-kata itu
"Woi minah, kau memang tak serik ke... Kau nak nama kau naik dekat sekolah ni sebab buli pemikiran (Mental bullying) orang" tengking Ain... Aufa juga berada di situ...
"Alaa korang ni move on lah... Puteri dah takde dah... Jangan salahkan takdir.... Mungkin tuhan lebih sayangkan dia.. So Adam jangan risau... Tuhan dah jaga dia kat sana, so biar saya yang jaga awak dejat sini" Kata Amelina sambil memeluk tangan kiri Adam... Namun tangan kiri Adam menepis dan 'pukkkk'
"Sekali lagi kau kata yang Puteri tu takde... Aku tak teragak-agak akan buat lebih dari apa yang aku buat sekrang ni" Ain dan Aufa terkejut dengan tindakan Adam yang menghadiahkan satu sepakan di pipi Amelina... Begitu juga Fayyad dan Syed yang baru sampai ke kelas mereka...
"Kau nak aku sebarkan dekat sekolah yang kau dah gila (psycho) dan kau akan dibuang sekolah... Kau nak mak bapak kau malu kau dibuang sekokah kerana gilakan seorang lelaki yang tak pernah sukakan kauu" bentak Adam yang menggegarkan satu blok kelas mereka.. (Admin saja tebalkan dialog Adam untuk bagitahu Adam semakin marah dengan kata-kata Amelina) Amelina berasa malu apabila melihat sekeliling melihatnya dan berlari keluar kelas.... Adam hanya bersendirian di mejanya dan menangis teresak-esak mengingatkan sahabat rapatnya yang selalu dengannya yang baginya sahabatnya itu begitu istimewa... "Dah yang lain semua masuk kelas sebelum aku ambil nama sorang-sorang dan bagi ke guru bertugas" arah Fayyad dengan tegas... Syed bejalan menuju ke arah Adam namun dihalang oleh Fayyad... Mereka terus duduk di kawasan meja Ain dan Aufa...
"Dah sebulan dah kita tak dengar khabar berita tentang Puteri... Korang takde telefon ibu dia kee?" Soal Fayyad kepada Ain dan Aufa...
"Haritu aku ada pergi kerumah dia tapi diorang dah pindah sejak Puteri masuk hospital" jawab Ain...

Sorry lah kalau chapter kalini buatkan mood korang berubah... Tapi mungkin korang rasa ni ending dia kan... Cerita ni tidak habis disini... Cerita ini akan bersambung di next chapter... Apa yang akan berlaku dengan kisah persahabatan antara Adam Rayyan dengan Puteri Sofia ini.... Betul ke Puteri dah takde... Kalau nak tau tunggu lah for next chapter... Tq pada yang dah baca dari chapter 1 sampai chapter ni... Jangan lupa tinggalkan vote, komen dan jangan lupa share dekat kenalan-kenalan korang...


Kebahagiaan Yang Tidak Kekal LamaWhere stories live. Discover now