Bab 7- Apa?

9 2 0
                                    

Sekolah
Kelas bermula seperti biasa namun Adam hanya kaku dan diam di mejanya sehingga apa yang gurunya ajar dihadapan tidak masuk ke dalam otaknya... Kepalanya dihempapkan di atas mejanya sambil memandang ke arah meja Puteri Sofia...
"Adam, saya nak awak jawab soalan dihadapan berdasarkan apa yang awak dah belajar tadi... Kalau awak tak boleh jawab, satu kumpulan awak akan didenda" kata -kata tegas dari Cikgu Khairul menyedarkan Adam dari angaunya... Siapa tidak kenal dengan Cikgu Khairul tu, cikgu matapelajaran sains merangkap ketua guru disiplin di sekolah itu... Bila terdengar suara jantannya itu akan membuatkan satu sekolah senyap... Adam hanya kaku dan tidak tahu bagaimana hendak menjawab soalan dihadapan...
"Cikgu, tadi cikgu cakap kalau Adam tidak boleh menjawab soalan yang cikgu bagi, kami satu kumpulan akan didendakan? Jadi boleh tak biar saya yang jawab?  Lagipon sebelum ni bnyak soalan yang Adam jawab... Kami takde peluang... Jadi izinkan saya menjawab soalan cikgu ye?" Fayyad mengangkat tangan meminta izin gurunya untuk menjawab soalan...
"Jawapannya adalah B" Fayyad hanya meneka jawapannya kerana dia pon tidak berapa faham dengan soalan yang diberikan oleh gurunya itu...
"Soalan ni saya buat sendiri... Selama 6 tahun saya menyiapkan soalan ni, awak orang pertama berjaya menjawab" puji Cikgu Khairul sambil terkejut dengan jawapan Fayyad... Satu kelas memberikan tepukan yang gemuruh... Namun tidak pada Adam... Dia hanya termenung...

~Keesokan harinya~
Adam masih datang awal dan duduk di meja Puteri Sofia.. Fayyad, Syed, Ain dan Aufa cuba mendekati Adam dan cuba memujuknya... Sebelum ni mereka hanya tutup mulut kerana ingin memberi ruang kepada Adam tetapi kalini mereka kena bertindak...
"Adam awal kau datang, study awal lagi kee" Sapa Fayyad seperti tidak berlaku apa-apa
"Weehh korang dah sampai... Sorrylah aku tak perasan" balas Adam sambil melemparkan separuh senyuman...
"Mana tak perasan kalau kau asyik fikirkan Puteri... Weeh Adam kau kena fikir pelajaran kau juga... Kitorang tau hubungan kau dengan Puteri sangat rapat tapi kau jangn macam ni... Kau pernah cakap dengan aku kan yang kau janji akan tumpukan perhatian pada pelajaran... SPM dah nak dekat dah Adam... Jangan terlampau fikirkan pasal Puteri sampai kau dah tak terurus macamni" Fayyad melepaskan perasaannya kepada Adam...
"Hmm yelah.. Sorry lah guys kalau perangai aku ni buat korang tak suka" Kata Adam... Memandangkan kelas masih belum bermula merka sempat bergelak ketawa... Namun suasana tersebut hilang disebabkan......
"Amboi, gelak-gelak tak ajak aku" kata -kata tersebut membuatkan mereka tertanya siapakah milik suara itu...
"Kalau jodoh tidak kemana, adakah awak Puteri?" Adam bertanya sambil laju memusingkan badannya ke belakang... Yee... Ternyata itu ialah Puteri Sofia...
"Takdelah saya Amelina Yong... Adam kita gi dating jom dekat kubur belakang masjid tu.. Hihihihi" Usik Puteri sambil mengingatkan Adam semasa menipu Amelina sebulan lepas... Mereka gelak besar dan terbahak- bahak dengan lawak Puteri
"Weehh kau dah sihat macam dulu... Apa cita? Haritu kitorang pergi rumah kau tapi kau dah pindah" soal Ain sambil kedua tangannya memegang pipi Puteri Sofia dan menggelengkannya....
"Aku pengsan sebab aku gastrik tak cukup makan jerr... Lepastu aku kena demam panas... Pasal pindah tu pulak, mak aku dah naik pangkat jadi manager... So kitorang pindah ke tempat yang baru dan dekat dikit dengan tempat kerjanya dan kebetulan rumah tu dekat juga dengan sekolah... Cuma kalau jalan kaki memang payah lah... Mak aku nak cari pemandu van atau bas, tapi aku cakap yang aku dah ada driver Audi... Hihihi" Terang Puteri sambil mengusik Adam
"Hey hey hey... Saya takde pon cakap nak jadi driver awak... Dahlah tak dibayar gaji" Adam membalas usikan Puteri
"Alaaa saya dah janji dengan ibu saya yang awak akan hantar ambil saya... Nanti saya kena marah dengan ibu" Ngeluh Puteri sambil memanjangkan bibirnya ke depan...
"Hahahaha baiklah cik Puteri, saya akan mengambil dan menghantar awak ke sekolah... Lagipon rumah awak dekat jee dengan rumah saya" Adam memujuk Puteri
Mereka terkejut dengan Adam
"Macam mana awak tahu rumah saya?" Soal Puteri
"Tulah awak tak tahu... Saya dah pernah cakap dekat awak kan masa saya firat day kat sekolah ni... Kalau kita nak usya orang tu, kita kenalah usya keluarga dia dulu... Jadi saya ada nombor telefon mak awak dan semalam saya ada call dia tanya pasal pindah dan awak... Dia bagi alamat dan bila saya check dekat map, sumah awak dekat je dengan rumah saya... Tapi bila saya tanya pasal awak, panggilan mati sebab saya habis kredit" jelas Adam... Semenjak haritu Adam dan rakan-rakannya semakin bersemangat dan fokus semasa dalam kelas.... Bnyak soalan yang dijawab oleh mereka berenam tak kisah matapelajaran apa pon... Mereka juga selalu membuat belajar secara berkumpulan secara outdoor dan di dalam video call... Pada hujung minggu mereka akan pergi ke perpustakaan di pusat bandar untuk mencari bahan rujukan dan bersiar-siar mencari barang keperluan... Mereka juga meluangkan masa di kawasan yang cantik seperti di Bukit Cerakah, Zoo Negara, Pusat Sains Negara dan Muzium Negara...

Amboi, bestnya kalau jadi macam diorang ni... Boleh cari ilmu di luar rumah... Macam admin ni asyik 24 jam hadap buku jee... Btw Puteri is comeback... Takdelah asyik tngok watak Amelina tu jee... Admin ni pon muak apatah lagi readers ii nii... So wait for my next chapter... Jangan lupa tinggalkan vite dan share dekat kenalan ii semua...

Kebahagiaan Yang Tidak Kekal LamaWhere stories live. Discover now