POHANSTVÍ
Pojem pohanství je zastřešujícím pojmem pro několik náboženství.
Pohanství je souhrn různých náboženství a kultury zahrnující různé bohy, nadpřirozené bytosti, přírodní duchy, duše předků apod., které vyznávali především staří Germáni, Slované, Keltové, Římané a jiné národy a kultury z evropského kulturního okruhu. Pohanství chápeme jako souhrnné označení pro určitou skupinu polyteistických, případně panteistických náboženských směrů převážně indoevropského a zejména evropského původu.
Rozdíl mezi Wiccou a čarodějnictvím (witchcraftem)
Pojmy „Wicca" a „Witchcraft" se často používají zaměnitelně, ale jsou mezi nimi klíčové rozdíly. Rozmazané čáry mezi těmito dvěma termíny sahají až do 40. let, kdy původ toho, co je dnes chápáno jako Wicca, byl skutečně považováno za čarodějnictví. Termín „Wicca" je ve skutečnosti zakořeněn ve staré angličtině a popisuje „jasnovidce" nebo „kouzelníka" pocházející z anglosaské kultury.
V anglosaské kultuře byly magické dovednosti hluboce ceněny a s vývojem anglického jazyka se termín „Wiccan" a „Čarodějnice" stal jedním termínem. Dnes už ale chápeme, jaké jsou rozdíly mezi těmihle dvěma termíny.
Wicca
Wicca je náboženství, náboženství zaměřené na Zemi a přírodu. Je to systém duchovního přesvědčení kolem božstev, Trojné bohyně, Rohatého Boha a kola roku. Wicca se tedy skládá z uctívání duchů a božstev a je považována za podmnožinu pohanství. Wiccanské Rede je principem „jednoho zákona" Wiccy, který lze shrnout jako „nikomu neubližuj". Wiccané věří v zanechání karmické energie, neubližují nikomu, ani těm, kteří ublížili jim. Také nezasahují magií do života druhých, bez jejich svobodné vůle.
Čarodějnictví (Witchcraft)
Čarodějnictví je však praxe. Čarodějnictví je o využití energie, aby došlo ke změnám v životě člověka. Zahrnuje meditaci, modlitby, magii a několik podobných aktivit jako například věštění, astrologie a duchovní komunikace.
Provádění kouzel, magie, meditace a dalších věcí jsou cíle čarodějnictví. Není však nutné být Wiccanem nebo čarodějnicí, abyste mohli sesílat a praktikovat kouzla. I bez víry zaměřené na spiritualismus, bohy nebo bohyně – můžete dělat kouzla. Můžete používat byliny k ochraně, léčení, lásce a tak dále. Což znamená, že i ateista by mohl dělat čarodějnictví. Z tohoto důvodu může být člověk věřícím v jakékoli náboženství nebo žádné, ale stále může být schopen praktikovat čarodějnictví jako umění využití energie a síly v přírodě pro konečný cíl.
Magie
Existuje několik důvodů, proč jsou lidé přitahováni k magii. Někteří chtějí pochopit své místo v obrovském vesmíru, jiní hledají odpovědi na otázky, které mají o životě a o všem kolem něj, a jiní hledají život okouzlení.
Nejprve si řekneme, proč někdy narazíme na termín „magie" anglicky psáno Magick a jak se liší od pojmu „kouzelnictví" neboli anglicky psáno „Magic".
„Magie" je termín, který vytvořil Aleister Crowley, zakladatel pohanského náboženství zvaného Thelema. Použil alternativní hláskování k odlišení magie okultismu od toho, které se dělalo na jevišti pro zábavu. Časem byla přijata další hláskování jako „majick", „majik" a „magik", ale bez konkrétního důvodu. Termín „magie" je tedy v podstatě zbytečný a všechny formy jsou zaměnitelné.
Magii lze volně charakterizovat jako manipulaci s fyzickým světem pomocí metafyziky a rituální akce. Dokonce i akce, které nejsou metafyzické, lze označit za magické. Je to hluboké a posvátné umění konformní změny využívající sílu vůle; umění použití přírodních sil k vyvolání změn. Je to neutrální umělecká forma – ani dobrá, ani zlá. Místo toho ten, kdo magii praktikuje rozhoduje o záměru nebo zaměření své přirozené energie.