Tip č. 1

276 32 5
                                    

Nezáleží na tom, aký žáner sa chystáte napísať, vždy si musíte byť istí tým, čo píšete. Ak sa rozhodnete, že váš príbeh bude o baletke, musíte sa aspoň trochu orientovať v baletných pojmoch, oblečení pre baletky a prostredí, v ktorom sa pohybujú. Čitateľ je nesmierne inteligentný a vnímavý tvor, okamžite vás prekukne a zistí, ak v tom plávate. Váš príbeh potom môže byť hocijako dobrý, ale ak nebude dotiahnutý do detailov, bude pôsobiť lajdácky a amatérsky.

Neznamená to, že sa okamžite musíte zapísať na balet. Stačí si o tom niečo dôkladne prečítať alebo sa porozprávať s niekým, kto sa v tom vyzná. Všimla som si však nežiaduci efekt toho, ak si o téme veľa načítate - autor má pocit, že vložil veľa námahy do získania informácií a potrebuje si to kompenzovať tým, že sa ich všetky snaží natlačiť do príbehu. Pamätajte na to, že menej je niekedy viac a vhodne vybrané detaily z prostredia, o ktorom píšete, majú väčší úžitok, ako kopa nezáživných faktov, ktoré príbeh zabrzdia a čiateteľa unudia na smrť.

Ak ste dobre informovaní, váš príbeh bude znieť vierohodne, uveriteľne a dokáže oveľa viac vtiahnuť čitateľov do deja.

Možno si hovoríte, že to neplatí pre sci-fi a fantasy, ale ani u týchto žánrov sa tomu nevyhnete. Nezáleží na tom, že dej sa odohráva v ďalekej minulosti alebo budúcnosti, aj tak musíte mať všetko dôkladne premyslené. Môžete si vymyslieť akékoľvek fantastické stroje a vynálezy a svety, napriek tomu musia podliehať určitej logike. Ako príklad uvediem knihu od Patricka Nessa - Počúvaj nôž. Nestačí napísať, že všetci muži okrem hovoreného slova vydávajú "šum", takže sa im dajú čítať myšlienky. A nestačí napísať len to, že muži v osade pozabíjali všetky ženy. Musíte mať v hlave detailne premyslené dôvody, ako šum vznikol a prečo tie ženy zabili, pretože inak by ste možno vytvorili napínavý príbeh, ale vyznel by dosť nedotiahnuto a školácky. 

A s tipom č.1 úzko súvisí aj tip č. 2...

Zopár tipov k písaniuOnde histórias criam vida. Descubra agora