استمرت الحياة بعد ما حازم عمل العملية وأخد فترة مش طويلة علي ما بقي كويس نيجي بقي الجوري وجودي.
محمد عز الدين وزوجته عبير قرروا إنهم بعد ما اتطمنوا علي ابنهم عاطفة الأبوة والأمومة احترمت تاني ناحية بنتهم الحقيقية جوري وبعدين واتصلو بمدام ياسمين وطلبو منها يقابلوها ونظرا لضيق الوقت عند مدام ياسمين عبير قالتلها انهم هيبعتولها عربية تجيبها الساعة ٤ الصبح وهيتقابلو في الكافيه تبعهم وبالفعل تاني يوم الساعة ٤العربية وصلت وأكدت مدام ياسمين وبعدين وصلت مدام ياسمين الكافيه.
عبير: أهلا بمدام ياسمين.
محمد: ازيك يمدام.
ياسمين: الحمد لله خير ممكن أعرف سبب اللقاء بعد ما أخدتو اللي انتو عاوزينه من بنتي وعالجتو ابنكو عاوزين إيه تاني!!
محمد: أولا ميدان ياسمين جوري دي تبقي بنتنا مش بنتك صحيح إنتي ربتيها بس محدش يقدر يغير إن جوري بنتي.
عبير:احنا مش جايين نتخانق بمحمد علي مين ربي ومين خلف احنا جايين يمدام ياسمين علشان نوصل لحل.
ياسمين: اتفضلو قولولي إيه الحل.
محمد: بصي ميدان ياسمين احنا ناس متعلمين وواعيين والمفروض دلوقتي نتفق المهم ندخل في الموضوع علطول احنا يمدام عارفين إنه مينفعشي نآخد بنتنا منكو ونديكو بنتكو لأن دا هيبقي صعب علينا وعلي بناتنا.
ياسمين: طيب إيه الحل يمدام عبير.
عبير: أنا رأيي بما إن البنتين دلوقتي عرفو بموضوع الإختلاط دلوقتي احنا عاوزين نشوف بنتنا جوري وعلي الأقل ٤ مرات أسبوعيا لأن احنا مش هنفرط في بنتنا وانتي كمان هنسمحلك تشوفي بنتك جودي.
ياسمين: وأنا موافقة عندكو حاجة تانية تقولها.
محمد: شكلك مستعجلة يمدام بس مع ذلك مش هنطول عليكي احنا عاوزين ننقلكو من الحي الشعبي اللي أنتو فيه علشان خاطر نحاول نعوض بنتنا الحقيقية شوية وعاوزينها تحبنا.
عبير: مدام ياسمين هو حضرتك مش عاوزة تشوفي بنتك الحقيقية وتتعرفي عليها.
ياسمين: طبعا نفسي أشوف بنتي الحقيقية وآخدها في حضني بس أنا خايفة إن جوري نفسيتها بسبب الموضوع هي لحد دلوقتي مش مستوعبة اللي حصل وكمان خايفة جودي متحبنيش لأنها هتخاف لآخدها منكو وأحرمها من حياة الرفاهية بلس إني حاسة إن جوري وجودي مش هيحبوا بعض.
محمد: طب يمدام حضرتك بتقترحي علينا نعمل إيه.
عبير: أنا رأيي إني آخدهم عند استشاري نفسي أنا أعرف دكتور نفسي لسه ساكن جديد جنبنا أعتقد زينب بنت خالتك تعرفه.
ياسمين: زينب يااه دي أنا مشوفتهاش من حوالي ٣ شهور المهم دلوقتي أنا موافقة علي طالباتكو بس دا مش علشاني إن كان عليا فأنا راضية بحالي ومقتنعه بنصيبي وبالحي اللي مش عاجبكم.
عبير: احنا اشترينا شقة وهننقلك الملكية الشقة دي مفروشة في قريبة من حي الزمالك تقدروا تنتقلو ليها النهارده وبالنسبة لمدرسة جوري فأحنا هنسجلها في أقرب مدرسة لمصر الجديدة.
ياسمين: أنا شايفه إن احنا نستني شوية في موضوع النقلان ده لحد مهيأ جوري لإن احنا ننتقل وأشوف هعمل إيه مع إيمان.
محمد: ماشي تمام يمدام بس أرجوكي تنتقلوا خلال يومين بالكتير لأن أنا مش عاوز بنتي تكمل حياتها في الحي ده.
ياسمين: ماشي تمام.
عبير: خلاص احنا كده اتفقنا.
ياسمين: سلمت عليهم وراحت شافت جودي وأخدتها لحضنها وبعدين السواق وصلها لمكان شغلها.
ولما رجعت ياسمين من شغلها اتصلت بمامتها وحكتلها علي اللي حصل ومامتها حكت لأخوها ومرات أخوها وكده يعني.
وبعدين استنت إيمان لما رجعت من شغلها واتغدو هي وجوري وإيمان وبعدين جوري وبعدين جوري راحت علي البلكونة بتنشر الهدوم وبتتكلم مع بنت جارتهم نهال.
ياسمين قالت لإيمان بهدوء عن اللي حصل.
إيمان: أنتي عارفه يا ياسمين إني مليش غيركم إنتي وجاري ومحمد وخالي أنا دلوقتي مينفعشي أنتقل معاكو انا هاروح أسكن مع خالي هوه راجل كبير وهينحال علي المعاش السنادي ووبناته متجوزين ومالهوش ولاد هاروح أعيش معاه وأخدمه.
ياسمين طبعا ماكنتش عاوزة إيمان تتنقل معاهم بس قالت الحمد لله جت من عند ربنا