Part 35 : Study Smart Not Study Hard.

1.2K 112 3
                                    

Esoknya Sera tak masuk ke kelas.

Dia ponteng dua masa pada awal pagi, dua masa pada hujung waktu.

Bukannya dia saja-saja ponteng.

Ada je dekat akademi tu.

Cuma tak masuk ke kelas.

Nak tahu apa rahsia dia jadi best student walaupun selalu ponteng kelas?

Nah..ini rahsianya.

Setiap 3 pagi sebelum matahari terbit Sera akan habiskan masa berjoging dekat sekeliling hutam akademi selama beberapa jam.

Setelah itu dia mandi siap makan semua baru la ke perpustakaan. Masa orang lain sarapan, Sera luangkan masa untuk membaca buku dan buat peta minda.

Masa orang dalam kelas, Sera ada dalam bilik komputer. Dia daftar online ke akademi lain untuk dapatkan soalan-soalan exam sebelum-sebelumnya dan kertas soalan exam dari pelbagai jenis tahap. Dia study semua kertas exam tu dan jawab soalan-soalannya.

Itu la rutin dia selalu buat kalau tak masuk kelas.

Kemudian dia rancang jadual dia bila dalam seminggu tu dia masuk kelas dan bila tak. Biasanya dalam jadual seminggu ada 10 subjek dia kena cover. Lima darinya dia hadir lima yang lain dia tak hadir.

Lima subjek yang dia hadir adalah subjek penting seperti calculus, history, sains fizik, language dan prinsip accaunt...lima kelas yang lain dia boleh score tanpa kelas.

Sera nak orang anggap dia selamba dan bersahaja tak kisah akan study. Hal ini dia tak suka orang datang dekat dia sibuk suruh tunjuk ajar mereka.

Memangla dia ada kes meniru dulu. Tapi masa tu dia cuma masuk ke bilik kertas exam tu sebab nak tukar kertas soalan je. Bukan meniru.

Tapi so tenuk bin dylan tu boleh ada video tape dia masa keluar dari bilik tu.

Itu yang sampai sekarang nama peniru dalam exam masih melekat dekat dia.

Kerana hal itu jugak la dia dapat special treatment dari pihak akademi untuk jawab soalan secara persendirian.

Ada masa tu dia jawab dekat tengah padang,ada jugak dia jawab dalam bilik mesyuarat. Ada jugak dia jawab dalam bilik simpanan barangan janitor. Paling awesome dia jawab sambil bersila dekat lantai tapak perhimpunan dalam dewan utama sendiri...serius talk. Itu semua tak dapat nak effect full score yang dia dapat no matter what....

Buku terakhir di tutup dia sebelum duduk bersandar di kerusi itu. Lantas rambut yang disanggul dilepaskan jatuh semula memandangkan dia selesai menelaah.

"Sini rupanya kau menyorok ya?"

Melompat terkejut Sera bila dengar suara tu sampai dia yang asyik menyikat rambut dengan jari jemari tersentak teruk.

"Gosh!"Sera tekap dada dia saat pandang ke tepi kanan meja tu lalu terpandang Dylan sedang sandar sempoi di tepi rak buku di situ.

"Sorry."sengih Dylan yang kemudiannya tolak dirinya dari rak itu lantas jalan dekati Sera dekat situ.

Mata Sera ikut saja langkah Dylan sehingga la lelaki tu topangkan tangan dekat meja lalu sondong membongkok badan mendekatkan wajah ke depan mukanya.

Disebabkan Dylan kerap dekati dia dan sentiasa lakukan skinship padannya, Sera sedikit sebanyak tidak terasa asing dengan semua itu. Malah dia rasa selesa sekiranya Dylan ada dekat padanya tanpa dia sedar.

"Kau nak apa?"tanya Sera masa dia undurkan kepala ke belakang bila hidung Dylan hampir nak bertembung dengan hidung dia.

Dylan tersenyum."Jumpa kau la.."

15. Breaking The Rule BreakerWhere stories live. Discover now