I will be using Malay for this entry bcs Malay is language of my heart giteww♥️.
Hai guys. Dah berbulan aku duduk rumah so Malay aku jadi normal balik hahahaha. Senanya kan dah lama aku nak pakai braces ni tapi klinik kerajaan tak panggil aku doh.
So here I am dekat private dental clinic sebab kau cakap je nak pakai braces kat doktor, konfem hari esok tu klinik dah panggil kau. Berbeza dengan klinik kerajaan yang daftar harini, lepas 5 tahun baru panggil hahaha.
First of all, kenapa aku pilih klinik ni ialah, interior dia moden dan kemas. Ye aku memang pentingkan first impression.
Tempat menunggu luas. Dalam tu ada aircond. And kalau diorang bukak tirai coklat cair tu, senanya tu cermin tingkap. Cantik dan kemas. Mak aku pun tak bising tunggu lama. Boleh dia lepak dalam tu dengan selesa.2nd point, staff, doktor and nurse kat situ cakap baik baik and lembut. Aku paling pantang orang cakap kasar hahaha. Aku bayar beribu kot. Doktor tu sumpah explain detail and sabar dengan ayah aku yang banyak soalan.
Lastly, diorang memang nampak professional. Camne nak cakap. When we look at them, we know that they know what they are doing.
So first visit ni dia check gigi macam biasala. Ada dia tanda kat kad tu. (kalau kau sekolah rendah kerajaan, kau mesti kenal kad warna hijau legend tu kan, aku menggigil doh dulu bila nampak kad hijau tu hahaha). Oh dia punya petak petak dekat kad tu sebijik macam petak petak dalam kad hijau legend tu.
Lepastu, dia ambik bentuk gigi aku. Rasanya nama dia impression kot. Dia letak macam gel atas plastik lepastu sumbat dalam mulut aku. Jadi bentuk rupa gigi tu akan form atas gel tu. Sakit ke tak? Tak pun cuma sengal sikit masa doktor tekan tekan. Gel tu takde rasa pun cuma bau strawberi haha lapar pulak aku. Gel tu akan slow slow keras jadi macam clay and at the same time slow slow berubah warna dari merah ke kuning. Masa dah semua jadi kuning, doktor remove gel tu dari mulut. Tada! Dah siap impression. Bentuk gel tu ceni. Gambar sume dari google btw.
Lepastu, siap. Doktor akan suruh kumur. Ni pun salah satu sebab aku suka dengan klinik ni. Some klinik doktor suruh pegi toilet untuk kumur. But klinik dia peralatan dia moden. Kat tepi kerusi pergigian (aku tak tau nama dia apa haha) tu dia set sekali dengan sinki apa sume. Nurse tu siap bagi tisu and cermin utk aku tgk kot kot some gel tu ada kat pipi.
Lebih kurang ceni la, nampak tak ada sinki kat kiri tu?
Lepastu, doktor akan bagi referral letter untuk kita buat xray kat tempat lain. So far ni je la kelemahan klinik ni. Dia tak de servis xray. So aku ambik surat tu, haritu jugak aku pegi klinik gigi lain buat xray. Procedure dia susah la jugak. Ada dua xray aku kena buat. Satu dari depan, satu dari tepi. Yang xray dari depan, ada satu plastik yang akan ada dua lubang yang aku kena gigit. Satu lubang untuk gigi atas, satu lubang untuk gigi bawah.
Yang xray dari tepi pulak, sakit sikit hahaha. Aku kena berdiri bawah mesin xray tu, tepi mesin tu dia ada macam dua plastik bentuk dia macam skru tirus. Skru tirus tu satu kat telinga kiri satu lagi kat kanan. So masa dia ambik gambar xray tu, skru tu masuk tekan dalam both telinga aku. Sakit la tapi nasib baik kejap je. Oh lupa nak cakap, kena buang tudung and lepas rambut. Fuh aku dah la dah lama tak gunting rambut sbb pkp. Memang tadi rambut aku sampai punggung. Nurse pun terkejut kejap tadi hahaha. Malu la jugak sbb doktor tu laki hmm sob sob. Nasib baik aku shampu rambut pagi tu haha kalau tak pengsan bau dia.
Ok so xray dah siap. Dia tak bagi dalam film, dia bagi dalam CD. So CD tu kena bagi balik kat klinik gigi amal medik. Senanya kan klinik dah nak tutup masa tu dah pkul 4.50pm. Tapi aku mintak klinik tunggu jap nak hantar xray ni. Ye la kan aku malas nak datang all the way from tumpat to kota bharu sbb nak hantar xray. So aku mintak dia tunggu aku haritu. Yes dia kata dia boleh tunggu. Hmm lagi la aku jatuh hati dengan klinik ni. Masa aku sampai tu dah 5.07pm. Memang sume staff and doktor dah nak balik tunggu aku je nak hantar xray hahaha. Diorang sume keluar sambut aku hahahaha. So aku serahkan xray tu and ucap terima kasih kat semua.
Cant wait for my 2nd appointment! Maybe aku kena cabut gigi sebatang dua idk. Tapi yang aku harapkan, dia guna ubat bius yang inject guna jarum, bukan ubat bius yang gel sapu kat gusi. Sebab ubat bius gel tu tak bius sangat pun sakit wooo masa cabut gigi. Aku dah kena dah kat klinik kerajaan. Terasa dia tarik urat kau dari gusi. Kalau guna ubat bius inject, memang sakit masa inject, tapi masa dia cabut gigi tak rasa apa apa langsung! Kau siap boleh main sudoku masa doktor cabut gigi hahaha.
Damn lupa nak share harga. So aku rasa kalau tak ada aral melintang, total braces gigi atas bawah RM5600 (depends). Deposit RM1400 and tiap bulan bayar RM200 (depends). Harga termasuk dengan tools yang dia akan bagi untuk berus gigi bila dah pakai braces nanti. It also includes medicine mcm ubat tahan sakit, wax and gel kalau ada ulcer. Aku tak tahu exact harga sbb actually harga ikut kau punya gigi. Ni hanya first visit and tak jumpa specialist lagi. Nanti 2nd visit baru jumpa specialist and dia akan bagi more details la pasal harga, berapa lama nak pakai, plan mcm mana and so on. Aku rasa untuk private clinic RM6000 tu kira murah but idk depends on person jugak. Im pretty sure ada klinik lain lagi murah tp tgklah pros and cons dia. Pertimbangkan elok elok and pilih klinik dan harga yang sesuai untuk diri masing masing.
Okla aku ngantuk. Nanti dah 2nd visit aku share lagi. Bye!
YOU ARE READING
The Whisper of Heart
Short StorySort of diary and me being bitter in my everyday life. I dont think someone will read this but if you are, I dont mind at all haha.