"Harry bangun cepat !!!! saya tidak mahu mengejutkan Dursleys"
Haryy terdengar suara memanggilnya.Perlahan-lahan dia membuka matanya.
"HAGRID! Awak datang!!"
"SHHHH diam !!! cepat bangun dan bersiap kita harus pergi sebelum mereka terjaga"
"Sekarang pukul berapa??"
"5:30 pagi"
"Bagaimana awak boleh masuk?"
"Oh tolonglah kita berborak lain kali je ye...sekarang cepat bersiap!"
"oh baik...maaf tentang itu.."
............................................................................................................................
"Senarai barang ada pada awak bukan??"
"OH sudah tentu.."
Kata Harry sambil membaca semula senarai itu
'Tapi Hagrid...bolehkah kita cari semua barang ni di sini??"
'OH sudah tentu boleh jika kamu tahu dimana tempatnya.."
...............................................................
Harry dan Hagrid tiba di sebuah tempat yang lihat seperti sebuah cafe
"Selamat datang Hagrid! lama tidak jumpa dengan awak...marilah duduk"
Kata seorang pelayan
'Maaf tapi tidak boleh sekarang.....urusan Hogwarts"
kata Hagrid menolak pelawaan
Hagrid membawa Harry ke sebuah tempat yang kelihatan agak usang. Kemudian dia menyelak kain yang menutupi sebuah dinding besar.
Hagrid lantas mengeluarkan tongkat saktinya yang berbentuk payung. Dia mengetuk tongkat itu ke arah batu bata itu beberapa kali.Kemudian batu itu bergerak dan membuka ruang yang menampakkan terowong yang gelap.
"Mari Harry"
Harry dan Hagrid masuk ke dalam terowong itu. sejurus selepas mereka masuk batu bata itu bergerak dan menutup jalan keluar. Mereka terus berjalan sehingga ternampk sebuah pintu yang terdapat papan tanda 'SELAMAT DATANG' yang kelihatan usang dan menyeramkan.Hagrid membuka pintu itu dan berkata
"Selamat datang ke Diagon Alley!"
harry ternampak papan tanda besar tertulis 'DIAGON ALLEY' .Keadaan di sana sungguh sesak . terdapat beberapa buah gerai yang penuh dengan ahli sihir.
"Diagon Alley??Disinikah kita boleh membeli barang-barang ini Hagrid??"
"Oh sudah tentu!"
"tapi saya tiada duit untuk beli barang- barang ini"
"Jangan risau..mari kita ke Gringgots Bank....awak fikir ibu danbapa awak pergi tanpa tinggalkan apa-apa?"
Selepas mereka mendapatkan duit...mereka membeli barang-barang keperluan. Sesudah membeli , meraka berehat di sebuah gerai makan.
"Hagrid saya hendak tanya....bagaimana awak masuk ke bilik saya pagi tadi??"
Hagrid mendekatkan diinya dengan Harry sambil berkata dengan nada berbisik
"Saya menggunakan magik. tapi awak jangan beritahu pasal itu di Hogwarts ok?""
"Sudah tentu!"
"Tapi Hagrid....macam mana esok?? esok saya pergi ke Hogwarts tapi mesti Dursley sudah tahu rancangan untuk keluar seperti pagi tadi..."
"Tidak mengapa jika harini kita keluar awal pagi...esok kita keluar tengah malam....."
........................................................................
Harry pulang ke rumah dan dia tahu apa yang akan berlaku apabila dia pulang
"Harry dah pulang!"
jerit Dudley
"Baiklah ingat usah layan Harry sehingga malam....kita akan buat dia supaya dia tidak boleh langsung keluar dari rumah ini"
kata Vernon
Apabila Harry pulang dia seperti tiada di situ. Dursleys langsung tidak mengendahkan dia
Harry pergi ke biliknya
............................................................
Vernon tidur di ruang tamu di hadapn bilik Harry. Dia begitu bersungguh unrruk memastikan Harry tidak akn keluar lagi.
Harry mengemas barang untuk dibawa ke Hogwarts . Harry menunggu Hagrid seperti yang disuruh jngn tertidur kerana mereka akan keluar pada tengah malam . Harry menyangka bahawa Hagrid tidak akn berjaya kerana pak cik Vernon tidur di ruang tamu dan ia akan membuatkan dia terjaga. tapi tekaannya salah Hagrid tidak masuk melalui pintu depan tetapi melalui tingkap biliknya.
,,,,,,,,,,,,,,