Keesokkan paginya .....
"Petunia! mari sini!!"
kata Dursley
"Kenapa??"
"Lihat surat ini..."
"Surat kemasukkan ke Sekolah Hogwards!!!!!"
"Ini untuk Harry Potter"
"Tidak saya tidak akan benarkan dia masuk ke sekolah ini!"
tiba-tiba Harry muncul di belakang mereka
"Selamat pagi makcik,pak cik...ada surat untuk saya tak??"
Dursley dan Petunia terkejut
"T...ti..tidak ada surat untuk kamu Harry"
kata Dursley
kemudian Harry ke dapur
"sorokan surat ini di dalam laci berkunci di bilik kita... cepat!!!"
arah Dursley kepada Petunia
Petunia segera ke atas mengikut perintah suaminya
.................................
Pagi itu Dursley telah pergi ke kerja manakala Petunia pula sibuk mengemas dapur.
Harry tiba-tiba mempunyai perasaan ingin tahu tentang surat itu.
Harry turun untuk lihat Petunia di dapur.Petunia masih sibuk mengemas dapur manakala Dudley menonton televisyen jadi ini adalah masa yang sangat sesuai untuk dia pergi ke bilik Petunia dan Dursley.
Harry masuk ke bilik mereka dengan senyap dan mula mencari surat tersebut. dia terjumpa sebuah laci yang dikunci. Dia mencari kunci itu di merata rata tetapi tidak dijumpai. Dia ternampak peti kunci di dalam almari baju Dursley. Dia cuba meneka kata kunci peti besi itu. Kemudian dia teringat tentang Dursley pernah beritahu nombor yang dia sangat suka. Harry segera masukkan kata kunci itu dan ia berjaya. Di dalam peti besi itu terdapat satu kunci. Dia kemudian terus mengambil kunci itu dan membuka laci yang berkunci tadi. Di dalam laci itu begitu banyak surat termasuk surat yang dia ingin tahu.
Harry membaca surat yang ingin dibacanya. di surat itu tertulis bahawa dia telah terpilih untuk masuk ke sebuah sekolah yang bernama "HOGWARTS SCHOOL OF WITCHCRAFT AND WIZARDRY". Tetapi Harry tidak pernah mendengar nama sekolah itu. Dan mengapa mak cik dan pak cik nya merasiahkan perkara itu daripada nya. Dia kemudian membaca satu nota kecil yang kelihatan sudah lama dan tertulis.....
Dear Dursleydan sekeluarga,
Bayi ini adalah anak kepada Lily dan James. Lily dan Potter telah dibunuh oleh seorang ahli sihir jahat dan parut di dahi bayi ini adalah kerana ahli sihir jahat itu juga. Nama bayi ini ialah Harry Potter. Apabila dia sudah membesar tolong beritahu pada dia tentang ibu bapanya telah dibunuh,tentang parut dia dan beritahunya bahawa dia adalah seorang ahli sihir.
Yang Benar,
Dumbledore